Hej, vi har bott i vårt hus i ca 3 år och lade tidigt plastmatta under kyl och frys då vi tyckte att det kändes osäkert utan. Nu upptäckte vi ändå en missfärgning i framkant av kylskåpet och tittade under, och det var verkligen ingen glad syn...
Missfärgat trägolv med fuktskada synlig framför öppen kylskåpsdörr och längs väggen i ett kök.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Stor fuktskada under fuktskyddet, det verkar som att det har runnit under grönsakslådan och sen smugit sig runt fuktskyddet.

Vi är inte särskilt kunniga i byggar- och renoveringsämnen och vet inte vad vi bör göra nu.
Kontakta försäkringsbolaget och se vad de tycker?
Kan vi göra något mer för att bedöma skadan?
Bör golvet rivas upp?

Det är gammalt originalgolv från 1981, men vi har småbarn så vi är inte intresserade av att byta mer än nödvändigt på några år till.
Missfärgat trägolv med fuktskada framför ett öppet utrymme där ett kylskåp tidigare stod.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Missfärgat trägolv med mörkare område indikerande fuktskada nära väggkanten.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Mörk missfärgning på ett trägolv indikerar en fuktskada nära en väggkant.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Sittställning
Det ser torrt ut ? Varför vill ni göra något ?

Ni måste inte åtgärda det fula, bara anledningen till att det hände så ni inte får problem i framtiden.
 
  • Gilla
Incitament och 2 till
  • Laddar…
Sittställning Forlowt skrev:
Det ser torrt ut ? Varför vill ni göra något ?

Ni måste inte åtgärda det fula, bara anledningen till att det hände så ni inte får problem i framtiden.
Hej, tack för svar. Nej såklart, vi vet inte ifall vi ens måste åtgärda något. Det var rejält blött när vi drog ut kylen, men det låg ju mest ovanpå. Träet verkar hårt. Det har börjat med viss fransning i kanten på vissa brädor, men inget stort skulle jag gissa.
Om träet verkar torrt, kan vi gissa på att vi inte har fukt som har krypit under golvet?
 
J
Precis, det där är ju bara en variant av egentillverkad svartek. Eftertraktat när man byggde båtar förr.:cool:
 
  • Gilla
SebK och 1 till
  • Laddar…
Sittställning
S SebK skrev:
Hej, tack för svar. Nej såklart, vi vet inte ifall vi ens måste åtgärda något. Det var rejält blött när vi drog ut kylen, men det låg ju mest ovanpå. Träet verkar hårt. Det har börjat med viss fransning i kanten på vissa brädor, men inget stort skulle jag gissa.
Om träet verkar torrt, kan vi gissa på att vi inte har fukt som har krypit under golvet?
Även om det kommit in i golvet så ska du inte vara nervös. Det torkar ut om du tar bort källan till det.

Det finns en viss överdriven oro kring fukt i största allmänhet tror jag.

kanske vänta med att ställa tillbaka kylen och låtit det lufta någon dag några dagar, har det blivit fuktigt ner under så kommer det sakta men säkert torka ut oavsett, det finns liksom ingen risk att det blir värre när källan är borta. Kanske ni får någon missgärning till, kanske inte. Jag personligen hade bara ställt tillbaka kylen och kontrollerat att det inte händer igen.
 
  • Gilla
Jocke Best och 1 till
  • Laddar…
Jag hade velat såga upp en fyrkant där och se hur det ser ut under. Det kan ha runnit ner under och ligga mellan spånskivan och underlagsfoamen. Det torkar inte speciellt fort och kan börja mögla. När man inspekterat att det är torrt kan man skruva tillbaka fyrkanten och täta med fog typ TEC7 eller likvärdig så det blir tätt. Jag tror inte ni har en stor fuktskada men jag hade velat kolla.
 
  • Gilla
BirgitS och 1 till
  • Laddar…
Sittställning
J Johan456 skrev:
Jag hade velat såga upp en fyrkant där och se hur det ser ut under. Det kan ha runnit ner under och ligga mellan spånskivan och underlagsfoamen. Det torkar inte speciellt fort och kan börja mögla. När man inspekterat att det är torrt kan man skruva tillbaka fyrkanten och täta med fog typ TEC7 eller likvärdig så det blir tätt. Jag tror inte ni har en stor fuktskada men jag hade velat kolla.

Snacka om att överdriva, är det golvspån eller vanligt trä under lär det torka ut fort. Skulle det mot förmodan bli mögel så dör den när fukten försvinner ändå.

Jag hade ingen underlagsfoam när jag rev upp vårt original golv här hemma från 70 talet...


Om man undrar, borra några håll .. om man inte vill jobba, skit i det och riv upp det när det är dags att byta golv om ens det.. lägg laminatgolv ovanpå är rätt poppis :)
 
F
Nä det finns ingen anledning att förstöra golvet mer genom att börja såga hål. Det torkar ändå efter du åtgärdat läckaget.
 
  • Gilla
  • Älska
Alfredo och 2 till
  • Laddar…
Fast vad är egentligen källan till fukten ? Runnit under grönsakslådan?
 
S Stefan1972 skrev:
Fast vad är egentligen källan till fukten ? Runnit under grönsakslådan?
Det kan hända när hålet för kondensavrinning är igensatt. Då tar kondensen näst bästa vägen och det brukar vara att rinna ned på golvet i kylen, under grönsakslådorna och ut i framkant. Boten brukar heta piprensare eller liknande tillsammans med varmt vatten med diskmedel.
 
  • Gilla
InsidersUnited och 1 till
  • Laddar…
S SebK skrev:
Hej, vi har bott i vårt hus i ca 3 år och lade tidigt plastmatta under kyl och frys då vi tyckte att det kändes osäkert utan. Nu upptäckte vi ändå en missfärgning i framkant av kylskåpet och tittade under, och det var verkligen ingen glad syn...
[bild]

Stor fuktskada under fuktskyddet, det verkar som att det har runnit under grönsakslådan och sen smugit sig runt fuktskyddet.

Vi är inte särskilt kunniga i byggar- och renoveringsämnen och vet inte vad vi bör göra nu.
Kontakta försäkringsbolaget och se vad de tycker?
Kan vi göra något mer för att bedöma skadan?
Bör golvet rivas upp?

Det är gammalt originalgolv från 1981, men vi har småbarn så vi är inte intresserade av att byta mer än nödvändigt på några år till.
[bild] [bild] [bild]
Jag tycker du ska ta det säkra före det osäkra och kontakta försäkringsbolaget. Har du barn anser jag det som ännu viktigare.
Detta är en ersättningsbar skada. Du kommer få kontaktuppgifter till en fukttekniker som kommer och gör en skaderapport. Där kommer det tydligt stå vad dom rekommenderar för åtgärder. Rapporten skickar du till ditt försäkringsbolag som sedan hjälper dig att hitta någon firma som kan hjälpa dig med de åtgärder som krävs. Golvet ser gammalt ut så det lär bli stora åldersavdrag tyvärr. Har du tur räcker det med att riva golvet under själva kylen.

Du kan ha ganska fin mikrobakteriell påväxt under parketten så du ska absolut inte chansa och låta det torka. Har du otur har det runnit ner i bjälklaget också men jag tror faktiskt inte detta detta fall.

Du kanske redan har listat ut varför det läcker från kylen? Annars är ett hett tips att köra en piprensare i hålet i bakväggen i kylen där kondensvatten rinner ner till en balja på kylens kompressor. Minst 1 gång per år bör man rensa slangen.
Otroligt vanligt att man får fuktskador av just denna anledning tyvärr.
 
  • Gilla
NOYB och 5 till
  • Laddar…
Henningelvis Henningelvis skrev:
Det kan hända när hålet för kondensavrinning är igensatt. Då tar kondensen näst bästa vägen och det brukar vara att rinna ned på golvet i kylen, under grönsakslådorna och ut i framkant. Boten brukar heta piprensare eller liknande tillsammans med varmt vatten med diskmedel.
Jo absolut, det förstår jag men jag tänkte mer på om ts har insett saken? För att det inte ska hända igen måste man ju se roten till problemet. Inte att orsaken är att det runnit ut nåt under grönsakslådan och så torkar man ur där och tror att problemet är ur världen.......
 
  • Gilla
Henningelvis
  • Laddar…
Ni som killgissar i tråden och tycker det bara är att låta allt torka. Tänk om. Vi har pysslat med vattenskador i ca 20 år. Hunnit se det mesta men blir forfarande förvånad ibland vad vatten kan ställa till med. Jag har också stått och killgissat ibland på byggen och tänkt att det här kan väl inte vara så farligt. Sen börjar man riva och möts av en smocka av obehaglig lukt. Vattnet har spridit sig bra mycket längre än man tänkt sig. Andra gånger får man rätt. Då är det inte så farligt.
Ts har fått mina råd i tidigare inlägg. Finns ingen som helst anledning att chansa vid den här typen av skador. Om man nu inte bryr sig själv så kan man ju försöka tänka på sina andra boende i samma hushåll...
 
  • Gilla
NorraS och 5 till
  • Laddar…
Sittställning
Problemet kan vara litet och det kan också vara stort.

Är man orolig bör han undersöka men jag tycker det ser ut som det finns en liten spalt in till väggen, där finns allt chans för fukten att ta sig upp, finns också ett bra ställe att göra en liten inspektion.

Hade det handlat om stora mängder vatten hade det nog letat sig upp mot väggen också skulle jag tro. Dessutom tror jag att hade det handlat om stora mängder vatten hade en större del av golvet varit missfärgat då det är minimalt med springor i det...

Har det dessutom varit under kylen hela tiden så har det knappast varit så mycket vatten att det runnit ner en flod under golvet..

Jag tycker INTE han bör ta in någon som gör en undersökning, jag själv hade satt ett par hål in vid väggen för att kolla läget och Sätta dit ett ordentligt skydd som enbart läcker ut vatten framåt...
 
Sittställning Forlowt skrev:
Problemet kan vara litet och det kan också vara stort.

Är man orolig bör han undersöka men jag tycker det ser ut som det finns en liten spalt in till väggen, där finns allt chans för fukten att ta sig upp, finns också ett bra ställe att göra en liten inspektion.

Hade det handlat om stora mängder vatten hade det nog letat sig upp mot väggen också skulle jag tro. Dessutom tror jag att hade det handlat om stora mängder vatten hade en större del av golvet varit missfärgat då det är minimalt med springor i det...

Har det dessutom varit under kylen hela tiden så har det knappast varit så mycket vatten att det runnit ner en flod under golvet..

Jag tycker INTE han bör ta in någon som gör en undersökning, jag själv hade satt ett par hål in vid väggen för att kolla läget och Sätta dit ett ordentligt skydd som enbart läcker ut vatten framåt...
Vi får hoppas att Ts är smartare än dig och inte killgissar och tror en massa saker.
Vattenskador bör man ta på allvar och låta en expert på området undersöka och komma med åtgärdsförslag. Det kostar den självrisk man har på hemförsäkringen att få detta åtgärdat på ett proffesionellt sätt så man kan sova gott på natten och slipper utsätta sig själv och sina anhöriga för helt onödiga risker.

Vatten tar alltid den enklaste vägen. Är det inte ett sugande material så tar sig vattnet närmsta vägen neråt. Enligt Ts har det legat en plastmatta på plats. Egentligen spelar det mindre roll för själva åtgärdsförslaget men risken för att det redan är mikrobakteriell påväxt =Mögel under parketten ökar väsentligt. Högst troligt är parketten helt svart på undersidan. Hur undergolvet ser ut är det ingen idé att spekulera kring. Det visar sig vid rivning. Man kan också se att vattnet tagit sig in under frysen. Så även detta område bör undersökas. Hur mycket vatten eller hur länge fuktskadan pågått är det svårt att gissa sig till. Men minst ett par månader skulle jag våga mig på att tro. Parketten blir inte svart över natten.

De värsta fuktskadorna är sällan beroende av mängden vatten. Det är snarare så att vid de värsta fuktskadorna så har det småläckt vatten under en längre period utan upptäckt.
Det här är dock högst troligt ingen stor fuktskada. Möjligen behöver man även såga upp spångolvet under parketten. Om det nu är spångolv.
 
  • Gilla
quattro1 och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.