Så kan bara en fullständig amatör svara, antagligen är du helt okunnig och jag undrar om du någon gång haft en hammare i handen //Anders
 
  • Gilla
Björn Br
  • Laddar…
H Hönekulla skrev:
Så kan bara en fullständig amatör svara, antagligen är du helt okunnig och jag undrar om du någon gång haft en hammare i handen //Anders
Som svar till ”TypRätt”
 
  • Gilla
Björn Br
  • Laddar…
Suck! Hur svårt kan det vara att redan i beställningen/avtalet/kontraktet komma överens om sådana detaljer som betalning och redovisning av certifikat och våtrumsintyg.

Dessutom finns det nog ett standardbranschavtal, man åtminstone kan utgå ifrån, där de flesta tvisteämnen behandlas.
 
M Måttlösa skrev:
Är detta verkligen rimligt? Är det prövat rättsligt?
Praxis är är nog ändå att ge intyget innan (slut)betalning. I rätten får man utgå från vad ni har avtalat i första hand, men det går förmodligen att föra ett resonemang om att intyget är ett dokument som förväntas ingå som standard, även om inte det uttryckligen avtalats. Men det beror på, som vanligt…

M Måttlösa skrev:
Dvs stoppas kronofogdens åtgärder om man hävdar att leveransen inte är fullgod utan intyg?
Kronofogden gör ingenting alls så länge man talar om för dem att fordran har bestridits.
 
Intyg är normalt en del av kontrollprocessen och den måste slutföras innan uppdraget anses vara avslutat. Vi utfärdar sakkunnighetsintyg för brandskydd dagligen och entreprenören får ingen godkänd entreprenad förrän ett sådant intyg har delgivits byggherren.

Du kan kräva in intyget och hänvisa till ofullständig egenkontroll utan intyg. Slutbetalning sker normalt först när uppdraget är genomfört i sin helhet.
 
  • Gilla
PaddyO och 1 till
  • Laddar…
I de projekt jag har varit inblandad i har kunden betalat ca 90% enligt betalplan när projektet är klart. Eftersom att intyg och egenkontroll är en del av tjänsten lämnas de över i samband med avsyn/besiktning och då sista fakturan skickas.
 
N Nisken skrev:
Suck! Hur svårt kan det vara att redan i beställningen/avtalet/kontraktet komma överens om sådana detaljer som betalning och redovisning av certifikat och våtrumsintyg.

Dessutom finns det nog ett standardbranschavtal, man åtminstone kan utgå ifrån, där de flesta tvisteämnen behandlas.
Jo, efterklok kan man alltid vara. Vi var jättenoga med att speca vad entreprenören skulle göra och vad vi skulle göra, ner till millimetrar av tröskelhöjden, men vi kunde tydligen inte föreställa oss just det här problemet.
 
Skickar som i posta eller maila?
 
F Freda skrev:
Jo det är just vad han gör.... svarar på din fråga... slutet av ditt inlägg så frågar du vad kronofogden gör.
Kronofogden gör absolut INGENTING om du bestrider kravet, då får företaget gå vidare till tingsrätten.
Krille-72 Krille-72 skrev:
Underbar tråd. Snacka om att kund vs hantverkare verkar ha förtroende för varandra. Då verkar arbetet dessutom vara slutfört.

Nu vet vi inte hur avtalet ser ut och om något är betalt alls. Men vi leker med tanken att inget är betalt. Hantverkaren ligger ute med runt 100” brak. Allt är klart och det är frid och fröjd. Men det blir konflikt om ett papper.

Rimligen borde det även vara intyg från ”Säker Vatten” som saknas.
Vad är problemet? Skicka det förbannade våtrumintyget till kund så borde risken för en konflikt minska avsevärt. Eller betala in tex 80% av fakturan och vänta in våtrumsintyget innan resten betalas.

Snacka om att göra en höna av en fjäder från båda håll.

Tyvärr kände jag igen oss i ett inlägg ovan. Får tyvärr erkänna att det hänt att kund behövt påminna om intygen efter att fakturan blivit betald. Men aldrig mer än en gång. Om jag minns rätt. :crysmile:
Funderar faktiskt på att ändra rutinen efter att ha läst denna tråd. Kan lika gärna skicka intygen direkt med fakturan så blir det faktiskt mer effektivt dessutom.

Eller så kör vi Sten, sax, påse om ifall det blir något intyg alls.:rofl:
Tror gör man i kyrkan, men visst tror jag att leverantören kommer att lämna intyget. Jag är däremot inte villig att ta risken att det blir fördröjning med leveransen av intyget. Det finns en kontrollplan och jag vill ha bygget godkänt utan försening orsakad av eventuellt eftersatt administration. Dessutom stör det mitt rättsmedvetande att leverantören är beredd att använda intyget som påtryckningsmedel.
 
Jetkokos Jetkokos skrev:
Praxis är är nog ändå att ge intyget innan (slut)betalning. I rätten får man utgå från vad ni har avtalat i första hand, men det går förmodligen att föra ett resonemang om att intyget är ett dokument som förväntas ingå som standard, även om inte det uttryckligen avtalats. Men det beror på, som vanligt…

Kronofogden gör ingenting alls så länge man talar om för dem att fordran har bestridits.
OK, den delen av frågan har jag formulerat på ett mindre lyckat sätt.
 
  • Gilla
Bosan53
  • Laddar…
S
S sketchup skrev:
Intyget är ett bevis för ett fullgott arbete. Givetvis skall du inte betala. Faktura med bifogat intyg är praxis. Företaget verkar lite oseriöst som kör denna taktik. Är du nöjd med arbetet??? Annars ta in en besiktningsman innan du betalar.
Intyget bör vara ett bevis på fullgott arbete men är inte alltid det.
 
  • Gilla
Lövborgen
  • Laddar…
Hej,
Jag byggde ett hus uppe i Norrland och fick mega problem med byggaren, anlitade Norrlands största advokatbyrå Kaiding. För det första ”Pengar är Makt” och mycket riktigt det enda påtryckningsmedel du har.
När du väl har betalat fakturan så har du accepterat den, så resonerar med rättsligt. Men du och alla andra, är ni inte nöjda så har ni typ 8-10 dagar att bestrida fakturan, gör det. Skulle det vara så att han skickar fakturan efter att du fått påminnelse till inkasso, bestrid den. I mitt fall så ringde jag och kollade om firman var våtrums certifierade, inte det. Jag hade fått ett förfalskat intyg av byggaren. Dessutom så om jag inte minns rätt så är det personen i fråga som gjort det som skall ha utbildningen, kolla allt detta innan du betalar.
Mvh Lennart
 
  • Gilla
AAkermo och 1 till
  • Laddar…
M Måttlösa skrev:
Hantverkaren ligger faktiskt inte ute med mycket alls, eftersom vi själva har köpt in en stor del av materialet. Det är flytspackel, tätskikt, fix, fog och arbetstid.
”Hantverkaren ligger faktiskt inte ute med mycket alls,”
Det var väl ett badrum vi pratade om? Då brukar det normalt behövas elektriker, rörmokare, målare, plattsättare, snickare, rivare.
Har ni då inte betalt en kr så borde er hantverkare ligga ute med lite mer än en liten slant.
Även om det bara är en plattsättare som ni anlitat så blir det en slant som man ligger ute med innan arbetet är klart. Exakt hur stor slanten är vet väl du som sitter med avtalet/ fakturan.
Hur som helst spelar det ingen roll. Det är bara för hantverkaren att skriva ut intyget. Högst troligt är hantverkaren duktig på att sätta plattor men inte lika vass på pappersbiten. Eftersom intyget ses som en värdehandling vill hen säkert inte släppa intyget innan pengarna sitter på kontot. Hantverkaren känner väl att det är hens sista maktmedel att säkerhets ställa att hen får betalt. Ungefär som en konsument gärna inte vill betala innan arbetet är helt klart.

Men är det slutbetalning vi pratar om här så har du självklart rätt att få intyget absolut senast i samband med fakturan om inget annat avtalats.
 
Redigerat:
  • Gilla
El-Löken66 och 1 till
  • Laddar…
Det var väldigt vad många skriver hur man gör i andra branscher/typ av entreprenader, eller vad som är praxis av överlämnandet av våtrumscertifikatet, det spelar ju mindre roll, det måste väl ändå vara vad som står i offerten/kontraktet mellan TS och entreprenören!? Eller?
Som jag skrev ovan, finns ingen lag eller krav på våtrumscertifikat, TS kan dra det hur långt som helst, men har ingen lag att luta sig mot.
Sen kanske det finns något bakomliggande varför byggaren vill ha intyget som påtryckningsmedel, vi har bara hört en sida.
 
H Huzzbutt skrev:
Jag skulle nog resonera som så att våtrumsintyget är en del av den beställda tjänsten och att det ska levereras innan slutbetalning kan krävas.
Det skall de väl visa upp innan arbetet börjar så att man vet det. Man vill ju inte anlita någon som inte har detta intyg.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.