hej
nu är det så här att på vintrana om det är runt -15 ute så är det inte mer än någon plusgrad i våra köksskåp på ytterväggen då. jag försår ju att det måsste ha något med att det är taskigt isolerat. men jag har hafft bort en fasad bräda och tittat in och det ser ju inte helt dumt ut är isolerat med isolering och en vind avvisande skiva (med lite råtthål i) tänkte bara om det är någon som kan ha något förslag vad som kan göra att det blir SÅ kallt i skåpen.
kan det ha något med att köket är utökat i storlek så det är något fusk gjort i "skarven"mellan gamal och ny del.
och förresten golvet är också kallt som hundan.
tacksam för en dialog ( här också :)
 
jag kan troligen inte ge något klock rent svar men ställer lite frågor så underlättar det att få ett bra svar..

Är överskåpen lika kalla som underskåpen? eller upplevs dom som lika kalla?

Vad har du för vägg konstruktion & Golvkonstruktion..

Du skulle ev lida av köldbryggor..
 
Detta har du väl antagligen redan kollat, men i några hus/lägenhetar (40-tals) som jag bevistat/bebott så har man avsiktligt ventilerat ett skåp som skafferi. De skåpen var kalla om vintrarna.
 
Per-Erik skrev:
jag kan troligen inte ge något klock rent svar men ställer lite frågor så underlättar det att få ett bra svar..

Är överskåpen lika kalla som underskåpen? eller upplevs dom som lika kalla?

Vad har du för vägg konstruktion & Golvkonstruktion..

Du skulle ev lida av köldbryggor..
har för mig att överskåpen är kallast ( men ingen värme direkt i underskåpen heller)

den tillbyggda delen av köket är väggkonstruktionen reglat med runt 150mm isolering och sen en asfabord eller vad det heter ska väll hålla imot den värsta blåsten. och sen träpanel.
på den gamla delen är det nog bara timmrat med ett extra lager panel på den gamla när de renoverade.

golvet är platta på den tillbyggda delen, och jag antar att de har jort i alla fall en del av den gamla delen till platta för innan hade de en lucka i köksgolvet ner till hydroforen i källaren, men i dag så finns ingen lucka utan de har jort en dörr utifrån.
 
Lassie skrev:
Detta har du väl antagligen redan kollat, men i några hus/lägenhetar (40-tals) som jag bevistat/bebott så har man avsiktligt ventilerat ett skåp som skafferi. De skåpen var kalla om vintrarna.
nä något sådant skafferi med ventil finns ej.
men tack för visat intresse
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.