Att "lufta hjälpligt" ger ju en nivå på 3/4 (75%) vid 4 bar istället för optimalt 2/3 (67%), så skillnaden blir inte så stor.
 
Du har helt rätt, det är inte så värst stor skillnad. Men det är ändå inte helt optimalt. I längden kan det vara avgörande hur ofta man behöver lufta hydroforen.
 
Vi har haft vatten för sporadiskt vattnande men igår sådde vi en del nytt gräs och när det idag var dags sätta på vattenspridaren så var det dåligt med tryck igen, runt 1bar och runt halva hydroforen med vatten.

Automatiken för att fylla hydroforen verkar inte ha slagit till när den borde. Pumpen fyller hydroforen när den körs manuellt fortfarande, hand vs auto gör ingen skillnad och inställningen på trycksensorn står fortfarande på auto.

Alla säkringar hela, får försöka felsöka lite mer ordentligt efter arbetstid. Om vi ska försöka ersätta automatiken som verkar strula, förslag på ersättning?
 
Prova att göra rent tryckströmbrytaren, de brukar kunna gegga ihop. Skruva bort, gör rent tryckröret och i tryckströmbrytaren finns ett membran som påverkas av vattentrycket. Plocka isär, gör rent och återmontera. Lyckas inte detta kostar en ny tryckströmbrytare omkring en femhundring.
 
Tyvärr gjorde inte en rengöring något alls. En av propparna gick efter bara manuellt kört pumpen till ca 3.5 bar, och riktigt varm blev den utan någon direkt längre körtid..

:confused:
 
Känns som det finns flera ställen där det kan vara något krux, pumpen, kontrollskåpet eller tryckströmbrytaren..

I och med att pumpen tidigare gått för att driva dricksvatten till flertalet fastigheter tidigare bör den väl i alla fall klara lite längre drift..?
 
Redigerat:
Skruvade isär alla delar, mätte faserna i mätarskåpet och i tryckström brytaren. Gjorde några magiska knack med skruvmejselhandtaget och monterade ihop. Justerade tillslaget på tryckströmbrytaren och vipps hoppade pumpen igång. Justerade till runt 2.5 bar och från till 4.

Avskyr när det är fel avhjälps utan en tydlig lösning.. eller när jag inte förstår vad det var.. :giggle:
 
Tuffade på fint i ca 1.5h så att de nyplanterade vinbär och krusbärsbuskarna fick sig lite vatten. Sedan tyckte pumphuset att det var nog och körde inte pumpen mer. När jag kom och tittade var hydrofortrycket nere på knappt 1 bar.

Vid ett tillfälle tidigare idag hoppade pumpen igång när jag tryckte manöverskåper stängt.. som om något var löst eller glappade och blev tilltryckt när jag stängde.. funderar på om jag ska lossa och fästa alla kontaktpunkter..
 
Närbild på en tryckströmbrytare av typ CS med specifikationer och anslutningsrör.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Ett par timmar ute i trädgården ikväll efter barnen somnar. Men började med att kontrollera alla inkopplingar som verkade ok. Gjorde om inkopplingen till tryckströmbrytaren då den var lite skadad.

Satte på vattenspridaren med 4bar i hydroforen, vid några tillfällen slår tryckströmbrytaren till, men sedan inget. Ibland låter det lite från tryckströmbrytare/motorskåpet som om den kämpar för att slå till.

Om jag växlar det lilla reglaget på baksidan av tryckströmbrytaren, AUT - 0 - AUT så hoppar pumpen igång oftast, ibland krävdes det två växlingar. Någon gång fick jag ta ut och sätta in propparna till motorskåp och pump.

Ny tryckströmbrytare tänker jag..? @foreman ? :cool:

En ny av samma modell?

Närbild på en tryckströmbrytare av typ CS med specifikationer och anslutningsrör.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Blev dock lite osäker om detta är samma modell? https://www.proffsmagasinet.se/vvs-inomhusklimat/vatten/vattenpumpar/pumptillbehor/danfoss-cs2-6-tryckstrombrytare-2812731

Båda verkar vara av CS typ för 2-6bar men inte med samma nummer beteckning. Men den nuvarande har säkert lite tid på nacken..
 
Tryckströmbrytare håller inte för evigt, så byt den så blir det nog bra.

Kolla så tryckröret (röret den sitter monterad på) är någorlunda rent och har fritt genomlopp. Annars byt även detta.

Ja, det är samma som ni har hittat.
 
  • Gilla
gmanhem
  • Laddar…
Proffsmagasinet levererade idag, tryckströmbrytaren utbytt, allt fungerar som förväntat direkt. Ställde den för tillslag på 2.5bar och från vid 4bar, är det ett rimligt spann?

Tack för hjälpen! :heart:
 
Igårkväll fungerade allt fint, i eftermiddags när barnen ville springa i vattenspridaren fungerade det fint i någon timma.. men nu slår tryckströmbrytaren inte till igen trots att trycket sjunker en bra bit under tillslagsinställningen.

En positiv del är väl att ”hand”/manuellt funktionen på kontrollskåpet fungerar pålitligt.

Kan det vara någon inställning som spökar? Eller någon ytterligare del som borde provas att ersättas? Insidan av röret upp till tryckströmbrytaren var lite lätt rostigt på insidan men är rengjort.
 
Det är högst osannolikt att själva tryckströmbrytaren skulle krångla då den är helt ny. Mest troligt är att något annat spökar i manöverkretsen till pumpen.

När tillslagstrycket är uppnått (men utan att pumpen startat) får ni börja felsöka och mäta spänning. Kontaktorn ska då i normala fall ha spänning och vara dragen. Är den inte det, så får ni mäta bakåt och se var problemet ligger.

Kan vara motorskyddet som löser, men det borde inte gå att återställa på annat sätt än manuellt (trycka in den blå knappen). Men kanske brytaren "Hand-0-Auto" har funktion så att den kopplar över motorskyddet, och därför funkar den pålitligt som ni säger. Inte så troligt, men man kan aldrig veta säkert.

Det kan vara i princip vilken del som helst som behöver åtgärdas. Svårt att veta när man inte kan se och känna på prylarna.

Kanske dags att ni tar dit en elektriker som får kolla upp anläggningen ordentligt.
 
Här sitter en vid midnatt med ett glas portvin och känner sig lite nöjd med att vattnet flödar åter igen.

Började kvällen med multimetern i pumphuset. Sedan in och läsa på mina el kunskaper och sedan ut och mäta igen. Men tyckte inte jag upptäckte någon direkt fel med mina bristfälliga kunskaper. Förutom att kontaktorn inte aktiverades när den borde enligt hur tryckströmbrytaren var inställd.

Jag gick tillbaka och läste tråden från början. Där skrev jag att det är "ett par nivåsensorer"/gummibubblor/päron i mellan-brunnen. En av dessa är tydligt kopplad till djupvattenpumpen, men den andra är lite mer dolt kopplad till jetpumpens kontrollskåp. Vid en snabb titt i mellanbrunnen var det ganska tomt på vatten där, vattennivån säkert 3m lägre än tidigare. Med en Windows-lösning (stop-start) av djupvattenpumpens motorskåp började den fylla mellanbrunnen igen, efter lite påfyllande fungerade även tryckströmbrytaren som förväntat igen.

Gårdagens problem var såldes endast ett slut-på-vatten problem.. :D
 
  • Gilla
foreman
  • Laddar…
Bra gjort, kul att ni löste det. Då har ni också lärt er att anpassa vattenmängden efter tillgången.

Dessutom har ni satt en mycket passande rubrik på tråden ;)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.