Vad sägs om den? :D
Några tips?
 
  • sattning_2.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Vad är det du har i tanken att göra? Vad är det för byggnad, och vad ska du använda den till? Klart man kan ge tips.....men det kanske inte är de tipsen du vill ha... Ser ut som hela hörnet på byggnaden har satt sig...
Ta gärna lite mera foton, även på utsidan nere vid marken.
 
Japp. hela hörnet har gett sig iväg en bit. Detta är källaren på vårt nyblivna bostadshus. (Nyärvt)

Nu har inte det här skett "igår" utan för ca 10 år sedan och sedan stannat av, verkar det som.

Kåkens grund är gjuten på 1920-talet och har ingen dränering alls.

Det är ett suteränghus och det här är ett av de nedre hörnen, så det samlas mycket vatten här nu när snön smälter undan. Dessutom ha man grävt in för vatten och avlopp i det här hörnet någon gång tidigt 70-tal och inte återfyll ordentligt. Huset ligger i Jämtland, ska nämnas, så frostfritt djup är väl flera meter.

Själva huset är 1800-tals timmerstomme, som flyttats till den här grundkonstruktionen vid avstyckning. (man delade helt enkelt ett stort boningshus på mitten, så två bröder kunde få varsin del av gården)

Steg ett är väl att (försiktigt) gräva dränering gissar jag.
 
Hej,
Jag bor i ett 30-tals-hus i Uppsala med 19 meter lera ner till berg! Ett hörn har givit sig av beroende på stora fruktträd som stått nära hörnet.

Jag har tagit bort fruktträden och gjutit om golven med ordentlig armering i den delen av huset. Sedan har sättningarna stannat av. Som du säger det är sättningar som skett över årtionden så man behöver ju inte drabbas av panik.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.