Väldigt mycket bättre ritningskvalitet. Tyvärr känner jag mig rätt tveksam när det gäller dn rödmarkerade väggen. Jag tror att den är bärande. Enda sättet att utesluta det är om du kan få tag på en armeringsritning. De finns garanterat kvar men är kanske inte digitaliserade. Kontakta SBK och fråga. Trevligt att du använder en Mac!
 
Och då blir den väggen vi vill riva streckad ”- - - -” vad det nu menas på den ritningen
 
Den ritningen är vad vi behöver. Ska studera den lite senare idag förhoppningsvis.
 
Huset har betongbjälklag, uppdelat i olika plattor. Den vertikala bärningen (som betongplattorna vilar på) består av väggar i armerad betong och av stålbalkar. Den streckade linje som följer den rödmarkerade väggen markerar en plattskarv. Det finns ett litet antal sådana vid sidan av stålbalkarna. Plattskarven ligger inte mitt över den röda väggen utan vid dess ena kant. Plattorna har olika höjd som kompenseras på översidan med olika höga träreglar. Din lägenhet har inga bärande mellanväggar. Allt vilar på pelare i ytterväggarna, de lägenhetsskiljande väggarna i betong och ett system av stålbalkar som bara delvis följer väggarna. Jag skulle ändå vara försiktig med att riva den röda väggen. Det kan finnas andra överraskningar. Jag tycker du ska ta en till funderare på vilken planlösning du vill åstadkomma. Det finns många andra möjligheter.
 
  • Gilla
BirgitS
  • Laddar…
Ja okej tack så mycket för informationen! Vad tror du det kan finnas för överraskningar tex? Vi vill ju gärna öppna upp mellan kök och vardagsrum! Skulle det kunna hjälpa att sätta upp en takbalk eller liknande? Påverkas bärigheten om man tar bort den väggen något?
 
Michellekarlsson Michellekarlsson skrev:
Vi vill ju gärna öppna upp mellan kök och vardagsrum!
Nu blev jag nyfiken. Väggen ni vill ta bort är ju mellan sovrum och vardagsrum på de ritningar du lagt upp. Är planlösningen ändrad sedan tidigare?
 
Ja den ändrad! Förstår att det blev lite förvirrande då!
 
En överraskning kan vara att det ser fult ut i taket. Du borde talat om att planlösningen var ändrad. Annars framstod väggrivningen som meningslös.
 
Jag skrev längre upp att det handlade om en rivning av vägg mellan kök och vardagsrum som var rödmarkerad!
 
Ta det inte så allvarligt. Mina synpunkter var lika mycket riktade åt andra presumtiva trådskapare. Det är viktigt att berätta om ändringar som inte framgår av ritningarna för att få ett så bra svar som möjligt.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.