Hur kan man koppla dimmer på de tre strömbrytare som vi har det är 3+5 st led spotlight 5w 230v med separat tändning
Vilken typ av dimmer kan man lägga bakom strömbrytaren eller vilken typ av dimmer kan man använda här och kommer bli koppling,
Äre nån som har förslag för det ?
 
  • Schématisk bild av el-kopplingar för strömbrytare och spotlights med trapp- och D-trappkoppling.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Tack för ditt svar ,
Men grejen är att det finns ingen nolla bakom strömbrytaren, behöver man en dimmerpuck bakom varje brytare eller ska man lägga 2 st till varje lampa i tak dosan? vilken typ av kopplingar behöver man till push funktionen
 
En dimmerpuck till vardera lampkrets.
Dimmerpuckarna kan monteras tex bakom lamputtaget eller i någon kopplingsdosa.
Strömbrytarna som tillhör vardera lampkretsen parallellkopplas.
Exakt hur man behöver koppla om och eventuellt dra nya trådar beror på hur det ser ut i verkligheten.

Men eftersom du frågar så som du frågar så råder jag dig att ta in någon som kan, tex en elektriker.
 
  • Gilla
laseryxa och 1 till
  • Laddar…
Jag är själv utbildad till elektriker och Elkraftsingenjör men jag jobbar med projektering för högspänning då jag kan inte så mkt om dimmer och olika kopplingar på strömbrytaren , Det ser exakt som ritningen visar och jag ringde till två olika elektriker o de säger att det går inte att dimmra från alla tre brytare de sa kanske det det går från en brytare för det är kors koppling , och jag tror att det går på nåt sätt med denna koppling , med hjälp av Återfjädrande push funktion eller kanske på de två trapp brytare
Så tänkte kolla om nån har varit med en sån situation att dimmra två olika lampor från tre olika strömbrytaren :D
 
Du behöver antingen två dimmers eller en krondimmer
Tänk på dimmern som om den vore ett impulsrelä
Parallellkoppla knapparna som styr varje belysning så är du i hamn
Om du behöver nolla eller inte beror på vad det är för ljuskällor och dimmer
 
  • Gilla
Emil Lemor
  • Laddar…
Vet inte va finns för dimmer i marknaden för den typen av koppling , ljuskällan är led spotlight 5w 230v
Totalt 8 st, 3 st på den första tändtråd och 5 till den andra
 
E Emil Lemor skrev:
Jag är själv utbildad till elektriker och Elkraftsingenjör men jag jobbar med projektering för högspänning då jag kan inte så mkt om dimmer och olika kopplingar på strömbrytaren , Det ser exakt som ritningen visar och jag ringde till två olika elektriker o de säger att det går inte att dimmra från alla tre brytare de sa kanske det det går från en brytare för det är kors koppling , och jag tror att det går på nåt sätt med denna koppling , med hjälp av Återfjädrande push funktion eller kanske på de två trapp brytare
Så tänkte kolla om nån har varit med en sån situation att dimmra två olika lampor från tre olika strömbrytaren :D
Den bilden du bifogar är ingen korskoppling, det är två trappkopplingar
 
U Uffe A skrev:
Den här kanske kan fungera

[länk]

Kräver ingen nolla, se till att det är dimbara ljuskällor.

Har du fas ner till trappbrytarna så lägg en dimmer bakom varje trapp
Glöm inte impulsfjädrar på varje vippa
U Uffe A skrev:
Den här kanske kan fungera

[länk]

Kräver ingen nolla, se till att det är dimbara ljuskällor.

Har du fas ner till trappbrytarna så lägg en dimmer bakom varje trapp
Glöm inte impulsfjädrar på varje vippa
U Uffe A skrev:
Den här kanske kan fungera

[länk]

Kräver ingen nolla, se till att det är dimbara ljuskällor.

Har du fas ner till trappbrytarna så lägg en dimmer bakom varje trapp
Glöm inte impulsfjädrar på varje vippa
men det är en fas och två mellantråd bakom trappbrytarna hur kan man koppla den dimmer där , medan tändtrådarna går till D-trapp brytare
 
  • Schneider Electric dosdimmer för installation i elsystem.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Förenklat beskrivet så behöver följande ske om dimmern monteras bakom första brytaren:

Ena mellantråden kopplas om så att den blir en del av tändtråden. Andra mellantråden kopplas om så att den blir styrtråd från andra brytaren. Sedan måste det dras i en ny fastråd mellan brytarna.

Å så här om den monteras bakom andra brytaren:

Ena tändtråden kopplas om till fas. Andra tändtråden blir styrtråd från första brytaren.
 
  • Gilla
Emil Lemor och 1 till
  • Laddar…
Tack så jätte mycket , ska testa med den dimmerpuck
 
Lägg gärna upp en kommentar om hur det blev
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.