Toven skrev:
Hejsan SEA!!

Ja, visst har det kommit upp många hus! Jag åker dit flera gånger i veckan efter jag har hämtat sonen på dagis, då brukar vi ta en sväng med bilen och kolla. Tänk vad spännande när ens eget hus kommer! Dom har ju ställt upp ett Ägir nu, ser kanonfint ut tycker jag. Alla hus ser bra ut!

Hur många barn har du? Vet inte om du sagt det...men en tjej i min flickas ålder tror jag du hade? Jag har en kille på 2,3 år och en flicka på 5 månader.

Nej, burr jag har inte hört att byggarna bor i husen! Är det sant?? Vart har du hört det? Har dom rätt att göra det? Det är ju helt sjukt. Får jag reda på att någon har sovit/bott i vårt hus tänker jag begära avdrag på priset. Det är ju inte klokt! Vi ska kakla badrummen själva så nån toalett kan dom inte gå på i alla fall eftersom toan sätt sin senare då.

Om man tapetserar själv gäller inte garantierna på 2 års besiktningen, vet jag. Men jag vet inte hur det är om man tapetserar fondvägg själv och slutbesiktning. Och kan inte tänka mig att dom slutbesiktigar kaklet eftersom man gjort det "själv".

Nån annan som vet hur det ligger till med detta?

Ha det bra!//Toven
Hej Toven!

Vi tycker det är jättekul att åka ut och kolla vad som händer. Vi har liksom börjat längta hem.... Vi ska faktiskt ut på lördag och visa några vänner vår tomt, som för tillfället bara är en stor hög, men området får man ju en känsla för:).

Vi har en liten tjej som blir 6 månader idag fredag! Jösses vad tiden går fort... Förhoppningsvis får vår lilla dotter bli storasyster så småningom men än så länge är vi bara tre i familjen. Därav hus med inredningsbar övervåning. Just nu klarar vi oss utmärkt med nedre våningen.

Det där med bygglagen har jag läst någonstans men hittar inte var! Måste också erkänna att vi tidigare tittat in i några hus som nyss blivit monterade (ej inflyttade i) och där har det funnits madrasser m.m. på golvet.

Idag kom min man hem och sa att vi kanske skulle ta och kakla badrummet på en gång. Fast allt är ju en kostnadsfråga tillslut....

Kommer ni göra ändringar själva som att kakla badrum m.m.? Anlitar ni någon?

Alla huset är verkligen kanonfina. Det kommer bli ett fint område!

Hälsningar SEA
 
Stjärnfall06 skrev:
Hej Toven!

Vi tycker det är jättekul att åka ut och kolla vad som händer. Vi har liksom börjat längta hem.... Vi ska faktiskt ut på lördag och visa några vänner vår tomt, som för tillfället bara är en stor hög, men området får man ju en känsla för:).

Vi har en liten tjej som blir 6 månader idag fredag! Jösses vad tiden går fort... Förhoppningsvis får vår lilla dotter bli storasyster så småningom men än så länge är vi bara tre i familjen. Därav hus med inredningsbar övervåning. Just nu klarar vi oss utmärkt med nedre våningen.

Det där med bygglagen har jag läst någonstans men hittar inte var! Måste också erkänna att vi tidigare tittat in i några hus som nyss blivit monterade (ej inflyttade i) och där har det funnits madrasser m.m. på golvet.

Idag kom min man hem och sa att vi kanske skulle ta och kakla badrummet på en gång. Fast allt är ju en kostnadsfråga tillslut....

Kommer ni göra ändringar själva som att kakla badrum m.m.? Anlitar ni någon?

Alla huset är verkligen kanonfina. Det kommer bli ett fint område!

Hälsningar SEA

Åh, vad skoj med er lilla tjej. Ja visst går tiden fort. Då fick vi barn nästan samtidigt då. Är din tjej född på sös? Det är mina båda barn.
Oj, ja om ni har sett madrasser så är det väl så att dom sover i husen. Det vill jag ta upp med säljaren nästan gång vi pratar med honom. Är det okej att jag nämner att man har sett madrasser i husen? Nämner givetvis inte vart jag fått infon i från.
Vi kommer att göra mycket själva. Eller själva och själva, vi anlitar byggarbetare från norrland som har gjort jobb åt vår familj tidigare. Vi kommer att

kakla båda badrummen
nya skåpsluckor från Söderkök
tapetsera
lägga klinker i hallen
fixa vindslucka
sätta infälld belysning i tak

Gud, det låter som vi ska göra om allt, men så blir det nästan. Med risk att låta "fisförnäm" så är jag och min man oerhört kräsna av oss när det gäller vårt boende, och är dessutom två inredningsfreak, så vi vill välja det mesta själv och inte begränsas av det Älvsbyhus har valt (vilket vi tycker är otroligt smalt). Vi har bytt boende 3 gånger på 10 år och nu vill vi bo i det här huset ett bra tag så vi känner att vi vill satsa rätt mycket på det.

Tror också att det kommer att bli ett fint område. Vi har väntat på ett sånt här tillfälle i många år. Vår dröm är att bo i "egen" villa. Tidigare har vi bott i lägenhet och radhus. Ska bli så himla kul!! Längtar tills våra hus kommer upp. Och jag säger bara det, ser jag madrasser i huset kommer jag begära avdrag på priset!!

Ha det så bra så hörs vi!

//Toven
 
Hej!

Vi hade tur för vi hade precis börjat planera för en framtida flytt när detta område dök upp. Både jag och min man är uppvuxna i nybyggda områden med massor av barn och kompisar. Självklart vill man att ens egna barn ska ha det lika bra! Dessutom så längtar vi ut till frisk luft och natur. Stockholm city i all ära - för småbarn är det inte lika kul... Fast en fördel är närheten till alla butiker (inredning är också ett av mina största intressen). Vi missade tomten vi egentligen var sugna på med ett par timmar så när det blev ett återbud i etapp två högg vi direkt!:)

Jag förstår fullständigt vad ni menar med att Älvsbyhus har ett smalt sortiment av tillval. Vi tycker dock att de vita spårade köksluckorna är riktigt fina om man byter handtag förstås. Sedan vill vi byta bänkskiva, diskbänk, ta bort högskåpet, vrida kyl och frys, och göra en liten bardisk som går ut där högskåpet egentligen står. Nästan inga ändringar alls....

Vi kommer beställa alla garderober lösa för att ha lite valmöjligheter med placering och utseende.

Angående att lägga klinkers i hall: Lägger man det ovanpå trägolvet? Det blir kanske lite för högt om man vill ha värmeslingor under? Jag har inte kunskaper på detta område...

Det blir nog en del infällda spottar o dyl. Min man är elektriker så dom bitarna har i alla fall han koll på. Hans första fråga till mig var hur jag tyckte att högtalarna skulle vara placerade i vardagsrum, sovrum och kök...

I vårt hus kommer det finnas en pelare mellan kök och vardagsrum. Vi kommer kolla upp möjligheter att lägga in en limträbalk i stället för att få bort den.

Jag har kollat på ett annat forum: Ett forum :: Index
där verkar det helt klart som bygglagen sover i husen. De som svarade där hade tyckt att det var okej och att bygglagen skött sig, men ändå!

För övrigt blev det på KS som vår dotter föddes. Jag hoppas att framtida barn kan komma till världen på Sös. Vad kul att våra döttrar är lika gamla!

Ha en skön helg!

SEA
 
Stjärnfall06 skrev:
Hej!

Vi hade tur för vi hade precis börjat planera för en framtida flytt när detta område dök upp. Både jag och min man är uppvuxna i nybyggda områden med massor av barn och kompisar. Självklart vill man att ens egna barn ska ha det lika bra! Dessutom så längtar vi ut till frisk luft och natur. Stockholm city i all ära - för småbarn är det inte lika kul... Fast en fördel är närheten till alla butiker (inredning är också ett av mina största intressen). Vi missade tomten vi egentligen var sugna på med ett par timmar så när det blev ett återbud i etapp två högg vi direkt!:)

Jag förstår fullständigt vad ni menar med att Älvsbyhus har ett smalt sortiment av tillval. Vi tycker dock att de vita spårade köksluckorna är riktigt fina om man byter handtag förstås. Sedan vill vi byta bänkskiva, diskbänk, ta bort högskåpet, vrida kyl och frys, och göra en liten bardisk som går ut där högskåpet egentligen står. Nästan inga ändringar alls....

Vi kommer beställa alla garderober lösa för att ha lite valmöjligheter med placering och utseende.

Angående att lägga klinkers i hall: Lägger man det ovanpå trägolvet? Det blir kanske lite för högt om man vill ha värmeslingor under? Jag har inte kunskaper på detta område...

Det blir nog en del infällda spottar o dyl. Min man är elektriker så dom bitarna har i alla fall han koll på. Hans första fråga till mig var hur jag tyckte att högtalarna skulle vara placerade i vardagsrum, sovrum och kök...

I vårt hus kommer det finnas en pelare mellan kök och vardagsrum. Vi kommer kolla upp möjligheter att lägga in en limträbalk i stället för att få bort den.

Jag har kollat på ett annat forum: Ett forum :: Index
där verkar det helt klart som bygglagen sover i husen. De som svarade där hade tyckt att det var okej och att bygglagen skött sig, men ändå!

För övrigt blev det på KS som vår dotter föddes. Jag hoppas att framtida barn kan komma till världen på Sös. Vad kul att våra döttrar är lika gamla!

Ha en skön helg!

SEA
Hej!

Kul att höra lite hur ni planerar, det låter jättebra alltihop. En fråga, du skriver att ni tar bort högskåpet och ersätter det med en bardisk. Kommer ni att ha "vanlig" spis (dvs inte inbyggnadsugn)? Skippar ni micro, eller vart har ni den i så fall. Vi kommer att ha inbyggnadsugn och micro i högskåpet. Det är därför jag frågar.

Okej, så dom sover i husen. Ja, vad ska man säga...burr burr.

Så din man är elektriker! Vad skönt för er att få allt sånt fixat. Jag har senast idag suttit och skrivit upp en hel lista på olika arbetskraft som man behöver. Både jag och min man har "tummen mitt i handen" och kan inte göra ett dyft själva. Usch, det lär bli dyrt. Men måla huset kommer vi att göra, vi får ta hjälp av släkt och vänner.

Ang. klinker i hallen så har vi gjort tillvalet att vi vill ha förberett för värmeslingor i hallen. Sen har vi fått rita in vart parkettgolvet ska ta slut. Sen gör Ä-hus inget mer, utan vi får då själva fixa klinkergolvet över värmeslingorna. Hoppas du förstår vad jag menar.

Vad har ni mer gjort för tillval? Vi har tagit pivåfönster, förlängda fönster i v-rum och passage (vi har ju en passage i vårt hus), spårade garderobsdörrar, rostfria vitvaror, ta bort badkaret (vi köper eget), helglasad altandörr. ....Oj, sen kommer jag inte i håg mer.

Ni kommer säkert trivas utmärkt här på Värmdö. Vi har bott här i ca 5 år och stormtrivs. Innan dess bodde vi i lägenhet i Årsta. Det underbara med Värmdö är kommunikationerna som är så utmärkta, närheten till havet, fina promenadvägar och friluftsområden. Sen är det ju faktiskt bara 25 minuter så är man i Slussen!

Ja, och visst är det kul att ens barn får bo i ett område med mycket barn och folk. Jag uppvuxen (säger man så...hi hi) i lägenhet, men hade också miljoner kompisar i närheten och minns själv hur kul man hade. Ute och cyklade och sånt. Skulle inte kunna tänka mig att bo i ett hus med några få grannar som kanske inte ens har barn. Så detta känns helrätt även för oss!! Vi har bott i radhus här ute på värmdö och nu ska det bli skönt med ett eget hus och tomt, men ändå ha nära till grannar.

På söndag har vi visning, det ska bli hur spännande som helst! Men lite läbbigt också.

Har ni fått listan på adresser och namn på alla som ska flytta in? Ja, i så fall vet du vad jag heter. Fniss.

Nu ska jag och maken äta lite ost och kex och njuta av tystnaden när barnen sover (hi hi).

Ha det bra så hörs vi!

//T
 
Hej!

Tack för alla funderingar alla har kring tillval, det hjälper oss väldigt mycket. Ni alla verkar ha kommit långt i planeringen. Vi var ute i helgen och spanade på alla husen som har kommit upp, det var många därute och tittade. Vi var och lekte på dagiset och promenerade runt i kvarteret och det var väldigt fridfullt, vi hörde tom en tupp gala!

En fråga till stjärnfall, bygger ni ett Höner? Och kan man verkligen ta bort den bärande balken i vardagsrummet? det vore bra att slippa den för att öppna upp.

Vi har också en dotter, idag 9 månader, så det verkar finnas gott om -06-tjejer. Vi har även en son född maj -04. Det vore roligt att träffas när alla ändå verkar vara ute om helgerna och spatserar runt med barnen. Vi funderar på att åka dit på söndag igen bara för att bekanta oss med området och flytta in "mentalt" även om vår tomtplätt är en grushög. När drar bygget igång på etapp två?

/ Maria och Björn
 
bjornp skrev:
Hej!

Tack för alla funderingar alla har kring tillval, det hjälper oss väldigt mycket. Ni alla verkar ha kommit långt i planeringen. Vi var ute i helgen och spanade på alla husen som har kommit upp, det var många därute och tittade. Vi var och lekte på dagiset och promenerade runt i kvarteret och det var väldigt fridfullt, vi hörde tom en tupp gala!

En fråga till stjärnfall, bygger ni ett Höner? Och kan man verkligen ta bort den bärande balken i vardagsrummet? det vore bra att slippa den för att öppna upp.

Vi har också en dotter, idag 9 månader, så det verkar finnas gott om -06-tjejer. Vi har även en son född maj -04. Det vore roligt att träffas när alla ändå verkar vara ute om helgerna och spatserar runt med barnen. Vi funderar på att åka dit på söndag igen bara för att bekanta oss med området och flytta in "mentalt" även om vår tomtplätt är en grushög. När drar bygget igång på etapp två?

/ Maria och Björn
Hej där!

Vi är ju etapp 2 och vårt hus kommer v 18! Ganska snart med andra ord. Pirrigt värre. Vi är också och tittar i området i stort sätt varje helg. Jag och barnen åker även en sväng efter jag har hämtat på dagis några gånger i veckan. Tycker det är så kul att följa bygget.

På söndag har vi visning av vårt radhus som vi bor i idag så vi kanske också åker en sväng dit ut och fördriver tiden medan visningen pågår kl 13.

Drömmen är ju att barnen ska få plats på förskolan i området, men det verkar trögt. 2009 verkar det lätta upp lite. Hur har ni tänkt att göra med dagisplats?

Ha det så bra!

//Ulrika (Toven)
 
Toven skrev:
Hej där!

Vi är ju etapp 2 och vårt hus kommer v 18! Ganska snart med andra ord. Pirrigt värre. Vi är också och tittar i området i stort sätt varje helg. Jag och barnen åker även en sväng efter jag har hämtat på dagis några gånger i veckan. Tycker det är så kul att följa bygget.

På söndag har vi visning av vårt radhus som vi bor i idag så vi kanske också åker en sväng dit ut och fördriver tiden medan visningen pågår kl 13.

Drömmen är ju att barnen ska få plats på förskolan i området, men det verkar trögt. 2009 verkar det lätta upp lite. Hur har ni tänkt att göra med dagisplats?

Ha det så bra!

//Ulrika (Toven)
Hej!

Någon dagisplats räknar vi inte med i vårt närområde till hösten och det är väldigt trist eftersom vi inte har lust att flytta på barnen. För vår sons del blir det två flyttar om han till en början blir placerad i Gustavsberg, han stormtrivs och har kompisar på sitt nuvarande dagis så det hela känns jobbigt. Vi förstår inte varför kommunen inte behovsprövar områdena speciellt när nya hus byggs. Enligt kommunen kan man tom bli placerad i Lugnet och då blir det kommunikationsmässigt knepigt. I kommuner vi har bott i, Nacka och nu Stockholms kommun så är det djungelns lag som gäller trots kösystem, där har vi tryckt på för att få plats trots att vi haft många före oss i kön. Värmdö kommun verkar slaviskt följa sitt kösystem.

Kommer ni att sätta in braskamin och bygga bastu?

Hoppas att vi ses på söndag! Vi kommer förmodligen att leka på Torshälls förskola.


Lycka till med försäljningen
 
Hejsan!

Ja, vi bygger ett Höner!

Jag har läst här på forumet om att det går att ta bort pelaren och ersätta den med en limträbalk. När vi var ute i lördags pratade vi lite med en kille som ska flytta in i ett av de större 1 ½ planshusen i etapp 1. De hade tagit bort pelaren. (pucko jag missade att fråga hur de gjort det...) Det är nog en extrabeställning via Älvsbyhus men det var inget vi såg då vi gjorde våra tillval.

I köket har vi funderingar på att ersätta högskåpet med en bardisk. Vi har beställt inbyggnadspaketet men har planer på att sätta in ugnen under hällen och att höja upp diskmaskinen och sätta mikron ovanför den. Det innebär att vårt högskåp kommer att befinna sig direkt utanför tvättstugan. Det innebär i sin tur att vi måste byta diskbänk och anlita rörpulare för att flytta om vattenkranen för att få lite utrymme mellan diskho och högskåp. Vi är rätt långa både två och diskmaskinen kommer vi använda dagligen men inte ugnen....

Ha, ha vi har också hört tuppen:)

Vi skulle gärna ta en tur ut i helgen igen. Söndag vid 13 passar oss alldeles utmärkt. Vi kanske redan har sett varandra, vi har varit ute en hel del och snurrat i området med världens minsta vita bil:D

Jättekul med alla 06-tjejer!

/SEA (Stella, Elisabeth och Adam)
 
Hej igen!

Vi som kommer bo på Astrakanvägen 1-5 har en del väldigt höga träd bakom husen. Vet ni om det är sagt något om dessa? Förutom att det blir skugga på eftermiddag och kväll samt nästan ingen sol alls på vinterhalvåret finns ju en liten risk att de kan blåsa omkull.

Har ni funderat något på det?

/Elisabeth
 
Oj, oj det blev ett inlägg till... Skyller förvirring på den sena timmen:rolleyes:

Tillval vi gjort:

Vita spårade luckor till köket (vi byter ut handtagen sedan)
Inbyggnadspaket, vitt (fast jag vill ha rostfritt! vi är inte ense på den punkten än..)
Den större tvättmaskinen. Vi har kvar torkskåp och fixar torktumlare själva.
Pivåfönster
Spårade innerdörrar
Lösa garderober
Vattenkran på framsidan av huset
Ytterdörr på garaget

Eftersom vi har inflyttningsvecka 42 än så länge så funderar vi fortfarande på en del tillval:

Golvvärme i badrum (Vi väntar eventuellt med kakel o. dyl. där)
Golvvärme och klinkers i hall (tack för tipset Toven!)
Limträbalk mellan kök och vardagsrum
Eldstad (ska man fixa själv eller be Ä-hus förbereda?)

Vet någon om det är golvbrunn i garaget?


Jag har säkert glömt något...

/Elisabeth (som ska gå och sova nu)
 
Elisabeth, det där med diskmaskinen i stå-höjd var ju utmärkt idé! Vi är också långa båda två. Ska ta upp det med maken och höra vad han tycker.

Vet inte om det är golvbrunn i Garaget (tippar på att det inte är det), men däremot vet jag att Tuppen med stor t T bo på en mini-bondgård som ligger alldeles nedanför våra hus. Trevligt! Jag är morgonpigg av mig så jag tycker bara det är mysigt med lite galande på mornarna.

Träden, ja. Vi har funderat på det. Vi skulle gärna se att dom tar ner så många träd det bara går när de röjer för huset. Men sen behövs nog mer gallring om man ska få lite mer sol på tomten. Man kanske kan kolla upp det gemensamt? Vet inget om detta...

Vi har visning av vårt nuvarande hus på söndag kl 13. Nyfikna som vi är tänkte vi cirkulera runt med bilen lite i början för att se om det är nåt "drag" på visningen. Men sen rullar vi nog bort mot tomten och kollar. Vi tittar till om ni är där då så kommer vi förbi och hälsar.

Dörren i garaget har vi funderat i hjäl oss på. Nu är det för sent för oss att göra fler tillval och vi har inte valt någon dörr. Säkert kommer vi ångra oss....Är dock lite nojjig över inbrott och ju fler dörrar man har destå fler vägar att ta sig in och som man ska kolla att de är låsta osv....men det är säkert praktiskt att ha en dörr där. Vi planerar i och för sig att fixa en redskapsbod och då kommer man väl ränna i den dörren mer än garaget där vi mest kommer ha verktyg, bildäck, packliner, vagnar osv.

Har någon hört något mer om radon-frågan?

Ha det så bra allihopa!

//Toven (Ulrika heter jag då rå).
 
Hej!

Det var himla trevligt att få ansikten på några av er här i forumet!!:)
Vi blir bara mer övertygade om att det kommer bli ett toppenområde ju fler vi pratar med där ute!

Vi vet inte om vi missade Ulrika med familj. Vi kom ut strax före 14 i söndags (lilla dotterns mat- och sovtider är inte helt regelbundna än...) och träffade på Björn och Maria med barn, jättekul!

Hoppas att visningen gick bra Ulrika!

Vi lyckades än en gång få en liten visning i ett av husen som monterats. Ett trevligt par visade oss och kom med några tips på saker som de ångrar att de inte kollade upp innan:

- Om man tar fasta garderober blir det varken tapetserat bakom eller trägolv under. (Kan vara bra att veta om man skulle vilja flytta om garderober senare)
- Det finns andra tapeter än Borosans standarssortiment att välja som Älvsbyhus sätter upp. Vet dock inte om det blir tillägg...

Vi noterade också att det är nyansskillnad på de vita MDF-luckorna i köket och vitvarorna så vi har bestämt att det får bli rostfritt nu!

Angående träden så viskas det i området om att en tomtägare tagit ner några träd bakom tomten. Ingen vill kännas vid hur eller på vilket sätt...mystiskt värre, ha, ha. För oss handlar det om rätt många träd och jag vet inte hur man ska gå till väga för att få bort dem. Helt klart värt att kolla upp.

Vi har inte hört något mer i radonfrågan.

Mvh Elisabeth
 
Hej på er alla!

Vi missade er som sagt i söndags, jättesynd. Det blev lite tokigt för vår kille blev förkyld i helgen och vi ville inte vara ute med honom i regnet. Dessutom somnade båda barnen i bilen på vägen så det var inte läge att gå ut och leka. Hoppas vi kan träffas en annan gång!! Vi åkte dock förbi alla fina hus (såg ett par med tvillingvagn, men vet inte om det är någon av er här på forumet). Åh, vad avis jag blir att ni fått komma in i husen. Skulle gärna flirta in mig hos någon som har fått upp sitt Ägir och titta i det, men det är ingen här på forumet som bygger ett Ägir förutom vi vad jag vet. Men utvädigt ser alla hus superfina ut!!

Visningen gick kanonbra, 27 par kom! Och vi har redan fått ett bra bud så det ser ljust ut. Sista visningen är i kväll. Phu, städa städa.

Jag vet vad som gäller för tapeter:
* Standardtapet Boråstapeter Borosan 06/07
* Tillvalstapet Boråstapeter Moment V serie nr 8701-8770. Kostnad 42 kr/kvm
* Tillvalstapet Eco y.t.a serienr 4731-4760 (se www.eco.se). Kostnad 42 kr/kvm
Fondvägg kostar 563 kr/rum

Det där med träden är ju intressant...vi måste ju få ta ner träd om vi vill, frågan är bara hur man går till väga rent "lagligt". Ska bli intressant att se hur många träd som försvinner när dom ska röja upp för att ställa dit huset. Snart är det dags för oss att sätta upp vår "byggskylt" med vårt efternamn. Ska göras 4 veckor innan leverans och det är snaaaaaaaaaaaaart. Längtar så.

Nu ska jag i väg på mammafika med dottern.

Ha det så bra!

Hälsningar Ulrika
 
Hallå där! Är det någon som ska till området i helgen? Vi tittar nog ut i morgon, lördag. Antingen på fm innan kl 11 eller på em efter kl 15.

Ha det bra!
 
Hejsan!

Vi kommer åka på en liten minisemester i helgen och några dagar in i nästa vecka så det blir ingen tur ut till Hemmesta för vår del... Kolla om det är några som är på plats vid de Ägir som står uppe på etapp 1. Ni får säkert komma in och kika lite om ni frågar.

Vad kul att ni fått bra bud på radhuset. Hoppas det är sålt och klart nu:)

Ni hade verkligen koll på tapeterna! Det borde ju finnas några fina att välja på.

Ha en jättebra helg i vårvärmen!

/Elisabeth
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.