S
Läste i Aftonbladet idag att elpriserna skenar pga kall vinter och återhämtning från pandemi. Det är rätt tragiskt att priserna på vår inhemska el som tillverkas av bl.a vattenkraft ska kosta fläsk. Det är tydligen dyr gas och kolkraft som styr priset på el. Tragiskt då vi inte har mycket av den varan i landet.
Det borde vara så att svensktillverkad el stannar i landet och endast överskott får säljas.
 
Är det inte så det är att det är ett överskott som exporteras????? Det är mycket sällan Sverige har en nettoimport och när det sker så är det i mycket små mängder. Och hur mycket som kan exporteras beror på dels efterfråga och dels på förväntad tillgång både nu och i "morgon".
 
Elproducenterna i Sverige tycks sträva efter att exportera så mycket som möjligt till utlandet. Det är därför de är så måna om att det byggs elkabel för kraftöverföring till utlandet, som svenska folket ska betala. Det är nämligen så att tysken betalar bra mycket mer för strömmen än vad svensken gör. Argumentet de framför för att bygga elkablarna för kraftöverföring till utlandet, är märkligt nog det motsatta, det påstås nämligen vara import. Precis som nämns ovan exporterar Sverige väldigt mycket ström, men importer knappt något. På så viss kan de trissa upp strömpriserna i Sverige. Skulle t.ex. en eller ett par elkablarna för export få något fel och inte kan användas, skulle strömpriset i Sverige minska till Sveriges befolknings glädje.

I Tyskland betalar tysken ca 3,40 kr/kWh, allt inräknat, tyckte jag jag läste någonstans.
I Sverige betalar man ca 1,60 kr/kWh, allt inräknat.
 
Redigerat:
S Stego1 skrev:
Läste i Aftonbladet idag att elpriserna skenar pga kall vinter och återhämtning från pandemi. Det är rätt tragiskt att priserna på vår inhemska el som tillverkas av bl.a vattenkraft ska kosta fläsk. Det är tydligen dyr gas och kolkraft som styr priset på el. Tragiskt då vi inte har mycket av den varan i landet.
Det borde vara så att svensktillverkad el stannar i landet och endast överskott får säljas.
Frihandel brukar vara bra. Att stoppa export för att skydda den inte marknaden funkar sällan bra. Resten av EU lär definitivt inte acceptera det.
 
  • Gilla
Fairlane
  • Laddar…
Jag brukar besöka https://www.svk.se/om-kraftsystemet/kontrollrummet/ minst varje dag och ofta flera ggr per dag och jag dristar mig att påstå att dom "fakta" som artikelskribenten pekar på måste vara nått missförstånd. Men visst det händer någon gång då och då att vi importerar el. Men det är vanligtvis då den Danska vindkraften måste dumpa sin produktion pga överkapacitet. Jag "orkar" inte redogöra för tider och flöden men råder var och en att själv bilda sig en uppfattning om hur el flyter i och mellan olika länder i norra Europa.
 
  • Gilla
guggen
  • Laddar…
S
D Daniel 109 skrev:
Frihandel brukar vara bra. Att stoppa export för att skydda den inte marknaden funkar sällan bra. Resten av EU lär definitivt inte acceptera det.
Frihandel är inget annat än ett spel för gallerierna idag. Det är väl bara att titta på det senaste handelskriget mellan USA och Kina och USA och EU. Så fort det inte passar dom stora drakarna så ska det införas begränsningar. Att Sverige har sålt sig till EU och följer minsta propå är en skam. Men då behöver ju inte politikerna ta något som helst ansvar för utvevklingen, vilket dom heller inte gör. Nuvarande regering har väl världsrekord i passivitet på alla plan.
 
De handelskonflikter som finns med kina är små i ett historiskt perspektiv. Jag tycker även att de är rimliga. Men att göra motsvarande mot Tyskland bara för att gynna inhemska konsumenter är inte rimligt. Det brukar dessutom inte gynna i längden efter som det kommer att minska investeringarna i branschen. Det finns ingen anledning till att inte ha frihandel med Tyskland.
 
  • Gilla
guggen och 1 till
  • Laddar…
E
D Daniel 109 skrev:
De handelskonflikter som finns med kina är små i ett historiskt perspektiv. Jag tycker även att de är rimliga. Men att göra motsvarande mot Tyskland bara för att gynna inhemska konsumenter är inte rimligt. Det brukar dessutom inte gynna i längden efter som det kommer att minska investeringarna i branschen. Det finns ingen anledning till att inte ha frihandel med Tyskland.
Sant, alldeles för små.
Tveksamt om det ens behövs bråkas, varför kan inte EU ställa lite krav på prylarna vi importerar istället? Vi i västvärlden har mycket pengar, varför låta detta styra allt?

Hur är miljöpåverkan, arbetsförhållanden, livslängd, funktion samt påverkan på den globala ekonomin? Med mera.

Detta med CE är väl få imponerade av exempelvis.
 
Happ, elpriserna är höga fortfarande. Pendlar mellan 100 - 200 öre /kwh i dagsmedelpris. Kan ju gissa att inget görs åt detta förräns tidigast efter 2022... någon som har ett bra förslag för vintern förutom att elda ved, kanske finns det billigt hushållspapper att elda? :thinking:
 
A
J jcalfred skrev:
Happ, elpriserna är höga fortfarande. Pendlar mellan 100 - 200 öre /kwh i dagsmedelpris. Kan ju gissa att inget görs åt detta förräns tidigast efter 2022... någon som har ett bra förslag för vintern förutom att elda ved, kanske finns det billigt hushållspapper att elda? :thinking:
Tälta inomhus har jag funderat på....
 
  • Haha
jcalfred
  • Laddar…
48öre har jag på mitt bundna elpris exkl. avgifter. Dock löper avtalet ut i december och det nya 3åriga avtalet kommer landa på 63öre istället.

Känns mycket lugnare med bundet trots att jag har mycket liten elförbrukning. Ca 11000kWh/år på en bostadsyta som är 156kvm.
 
Mitt avtal ligger på 23öre (ex moms).
Har vindkraftandelar.
 
  • Gilla
Darling McFluff
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.