plåtrickard plåtrickard skrev:
Då får du nog visa var vardagsrummet ligger på en skiss, o vart på taket det blir... Men något är det som inte stämmer, och någon åtgärd lär nog krävas..
Burspråket är i vardagsrummet, så läckaget kom precis i skarven där innertaket i vardagsrummet mötet skarven till taket i burspråket. Vet inte om det blev tydligare?
 
Jag skulle nog sätta pengar på att det blev så mycket vatten på att "baljan" var full o då tog vattnet den vägen som var enklast..
 
  • Gilla
Ingenjören och 1 till
  • Laddar…
L Lolla5 skrev:
Jag håller med, det borde inte vara rost. Då kanske det är lackad plåt som du säger, och att det är därför det rostar, för att den inte funkar ihop med kopparen på utsidan av burspråket?

Taket i övrigt, dvs tegelpannorna ska vara kollade, men nog säkrast att få det gjort igen tänker jag, eftersom läckan ändå var ganska stor, som du säger.
Vidare så misstänker jag att du eventuellt har nockplåtar eller annan beslagning i koppar och därav den aggressiva avrinningen från pannorna. Tipset är att då riva av plåten oavsett och lägga ny, och om inte koppar så av tätskiktsduk.
 
plåtrickard plåtrickard skrev:
Jag skulle nog sätta pengar på att det blev så mycket vatten på att "baljan" var full o då tog vattnet den vägen som var enklast..
Tror du har helt rätt. Fullt i ”baljan” och att avrinningen inte var rensad....
 
Noramasen Noramasen skrev:
Vidare så misstänker jag att du eventuellt har nockplåtar eller annan beslagning i koppar och därav den aggressiva avrinningen från pannorna. Tipset är att då riva av plåten oavsett och lägga ny, och om inte koppar så av tätskiktsduk.
Så se över nockplåtarna om de är av koppar eller någon annat på taket? Och då byta det? Låter klokt. Och sedan lägga plåt eller papp.
 
Rickard.
L Lolla5 skrev:
Så se över nockplåtarna om de är av koppar eller någon annat på taket? Och då byta det? Låter klokt. Och sedan lägga plåt eller papp.
Koppar är ett fantastiskt material så byt då för guds skull inte bort det, bort med stålplåten istället det är den som inte klarar av att vara i närheten av sin ädlare kompis ;)
 
  • Gilla
Lolla5
  • Laddar…
Rickard. Rickard.ag skrev:
Koppar är ett fantastiskt material så byt då för guds skull inte bort det, bort med stålplåten istället det är den som inte klarar av att vara i närheten av sin ädlare kompis ;)
Hahaha okej jag fattar, jag sparar den finare kompisen ☺️
 
L Lolla5 skrev:
Så se över nockplåtarna om de är av koppar eller någon annat på taket? Och då byta det? Låter klokt. Och sedan lägga plåt eller papp.
Om det är koppar så är det absolut ingen nackdel såvida du inte behåller lackad plåt. Då är enbart till nackdel. Men duk eller papp går bra. Eller självfallet koppar. Sedan å andra sidan så har du hängrännor i lackad plåt och det är inte optimalt. När färgen nötts ner i denna så kommer du att få problem med rostbildning där. Men det ligger nog ganska långt bort då du har glaserat tegel som inte släpper sand eller annat slipande ämne. Men se över där det är klippt i rännan för hål eller skarvar, för där har du ingen färg som skyddar.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.