AndersG skrev:
Håller med. Det var förresten en artikel i lördagens Hufvudstadsblad som varnade för gips överhuvudtaget i fuktiga utrymmen.
I Aftonbladet nästa torsdag kommer man väl kunna läsa följande: "Indraget vatten kan ge vattenskador - I en undersökning av forskare på Lunds universitet har man studerat vattenskador och funnit att nära 100% av de hus som drabbats av vattenskador sedan 1997 har haft indraget vatten och avlopp. Forskarna varnar nu för att dra in vatten och avlopp i nybyggda hus. 'Tvätta sig får man göra utomhus'"

Om du inte känner för att gipsa och fuktspärra kan du lägga bottensyll av tryckimpregnerat virke och sedan eventuellt limma på sockeln med t.ex. PL400. Det rekommenderas i boken "Bastu" av Ingald Arwidsson och Bertil Andersson. Nu råkar ju inte de vara finska medborgare så de har väl troligen fel. :)
 
Det är ju inte speciellt märkvärdigt att fixa en sockel på rätt sätt. Det är bara att följa BKRs branschregler. Det innebär att om väggarna är reglade cc600, så ska dubbla skivor gips el motsv. användas till sockeln. Kruxet är att då bygger sockeln 13 + 13 mm. Sedan tillkommer fix + sockelplattans tjocklek, säg 8-10 mm. Om panelen ska byggas med luftspalt så krävs alltså en läkt som bygger 13+13+10+5mm luftspalt = 41mm.

Ett alternativ är att köra med enkelgips och istället kortla ytterligare en syll ovanpå befintlig syll. Då fås tillräcklig böjstyvhet även med en skiva. Det räcker då med en läkt på 13+10+5 = 28mm.

Att använda tryckvirke inomhus är ju ren idioti! Jag fattar inte att författarna väljer att rekommendera tryckvirke i en källare med förmodad oisolerad betongplatta. När de sedan föreslår att man ska plattsätta på tryckvirket så får iaf jag migrän. Nä, i en källare (som inte är fixad med dränering etc) så är det galvade stålprofiler och mineritskivor som gäller. När det gäller finnarna så är de inte mkt bättre. I RT-korten rekommenderas även där tryckvirke inomhus i vissa fall. Den som hamnar i sitsen att välja tryckvirke inomhus pga fuktskäl bör tänka om. Det är bättre att göra om konstruktionen och välja andra mtrl istället.
 
Jag håller helt med ClasseClas om allt han säger, utom det där med hur man löser gipsen. Det behövs ju en kortling ovanför syllen i vilket fall, alltså en som ligger längs gipsskivans överkant. Så c/c mellan kortlingen och syllen kommer ju garanterat vara mindre än 450 mm, och därför räcker det ju med enkelgips under alla omständigheter.

Och det där med att limma plattorna mot tryckimpregnerat inomhus är så dumt så att jag blir lite arg.
 
Med risk för att bli idiotförklarad men jag har tummen mitt i handen....

Att det inte är lämpligt att limma klinker mot trä kan jag förstå rent logiskt med tanke på olika rörelser i de olika materialen men varför är det vansinnigt med tryckimpregnerat virke inomhus?

Hoppas jag inte har orsakat någon hjärtinfarkt hos någon nu men hantverk är verkligen inte min bästa sida.
 
Algen, tryckimpregnerat avger lukter och onyttiga emissioner när det blir blött. Och om man väljer tryckimpregnerat inomhus beror det ju på att det kommer bli blött. Idiotiskt. Istället ska man välja vanligt virke och se till att det inte blir blött.
 
Precis. Det finns gott om exempel i litteraturen på byggare som tex gjutit in tryckimp i betong. Visst ruttnar det i sådana fall och luktar enligt uppgift vedervärdigt. Håller helt med Classe här.

Dvs om man tror att man måste använda tryckimpregnerat inomhus har man gjort fel i konstruktionen. Dessutom borde man använda det sparsamt även utomhus av miljöskäl. Det behövs eg enbart där trä skall ligga direkt på mark.
 
Eftersom jag inte orkar konstruera om sockeln till bastun så kör jag med plywood som underlag till sockeln. Jag lovar att återkomma om/när sockeln börjar lossna så att alla får chansen att säga "vad var det jag sa"... :)

Mitt hopp består i att jag har bekanta som brutit mot regeln om 2 cm luftspalt mot yttervägg och när de nu rivit bastun efter 20 år så fanns inga spår av fuktskador...
 
Jo, men diskussionen började visst med att plattsätta direkt mot virke..
 
Harvia rekommenderar just plywood som underlag för klinkersockel... ville bara sticka in med det :)
 
Gör det det? Hittade bara att de skriver "plattläggningsskiva" här, längst ner till vänster på sida 1.
 
I ruta 2 på sidan 2 står det plywood skivor för plattläggning.
/Busnut
 
  • Gilla
tallen100
  • Laddar…
Ah, där var det ja, missade det. :)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.