Jag brukar inte röra frysskåpen om inställningar. Den piper om man inte har stängt inom 1,5 min, någon hade glömt stänga dörren på frysskåpen.
Då hade jag truckit slumpässigt och lyckades stänga av ljudet, sedan såg jag nått funktion som var "Visning av rumstemperatur" jag ville bli av med den, så jag stängde frysskåpen genom hålla en knapp,
Runda circkel med I. Då öppnade igen.
Sedan minns jag inte efter vad jag hade gjort mer
Jag har kollat igenom manual och tagit bort den funktion.

Nu har det stått -6 grader från igår. Och man ser en triangel som har blinkat ända sedan igår.
Kontrollpanel till frysskåp som visar -6 grader med blinkande triangelvarningssymbol.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Temperaturen brukar hamna mellan -6 till -8. Det ska egentligen vara runt -19.
Frågan är hur kan jag få temperaturen tillbaks till -19 grader?
Jag har satt temperaturen -21, genom trycka knappen ⮝⮟

Försöker göra olika saker för att få den temperatur jag vill, men verkar ej gå högre än -8.
Något som har tips eller vad jag gör för fel?
 
Evapen har frostat igen , ta å frosta av skåpet låt det stå i 48 timmar avstängt med dörren öppen och ta hand om vattnet som rinner ut , och dra sedan igång skåpet igen så kommer det att funka
 
  • Gilla
DaSpookyBoi
  • Laddar…
U Uffe12 skrev:
Evapen har frostat igen , ta å frosta av skåpet låt det stå i 48 timmar avstängt med dörren öppen och ta hand om vattnet som rinner ut , och dra sedan igång skåpet igen så kommer det att funka
Jag misstänkte att is kanske var problem.
Frysfack i kyl fyllt med is och frost med synliga matförpackningar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Låter väldigt troligt att det är problemet eftersom det har frostat på taket runt ända bak.
Jag ska göra det tipset du gav och får hoppas det blir normalt. Tack!
:)
 
  • Gilla
Uffe12
  • Laddar…
A
D DaSpookyBoi skrev:
Jag misstänkte att is kanske var problem.
[bild]
Låter väldigt troligt att det är problemet eftersom det har frostat på taket runt ända bak.
Jag ska göra det tipset du gav och får hoppas det blir normalt. Tack!
:)
det var nog det värsta jag sett!
det har hållit på länge , mycket länge.
48h avfrostning med öppen dörr är nog det minsta i detta läget
mycket vatten kommer att rinna ut ur dörren
kolla att fläkten går när isen är borta
om det funkar i en månad eller två så är det nog en tillfällighet
 
Brukar gå fortare om man ställer in kastruller med uppkokt vatten, ställs dom direkt under fläktkoppan så rinner mycket ner i kastrullerna och inte ut på golvet. Men mycket vatten blir det :(
 
A
D DaSpookyBoi skrev:
Jag misstänkte att is kanske var problem.
[bild]
Låter väldigt troligt att det är problemet eftersom det har frostat på taket runt ända bak.
Jag ska göra det tipset du gav och får hoppas det blir normalt. Tack!
:)
det var nog det värsta jag sett!
det har hållit på länge , mycket länge.
48h avfrostning med öppen dörr är nog det minsta i detta läget
mycket vatten kommer att rinna ut ur dörren
kolla att fläkten går när isen är borta
om det funkar i en månad eller två så är det nog en tillfällighet
J jonaserik skrev:
Brukar gå fortare om man ställer in kastruller med uppkokt vatten, ställs dom direkt under fläktkoppan så rinner mycket ner i kastrullerna och inte ut på golvet. Men mycket vatten blir det :(
bättre med kupéfläkt i detta fallet
kastruller hör till forntiden då det inte fanns självavfrostande frysar
nackdelen med vattenånga är att den går in i elektroniken och och kortsluter ledningsbanor
 
Uppdatering, skrappade bort is på taket/bak och placerade ugn plåt för täcka de vatten som rinner ner.
. Istäckt insida av ett kylskåp med en plåt som samlar vattendroppar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Det finns is inuti som jag tog bild.
Is och vatten droppar på insidan av ett frysutrymme med isbildning bakom en vit ventilationsgaller.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Kommer låta den vara för natten. Lagt handukar utanför ifall om vattnet rinner utanför.
 
A
du vet när det är färdigt då det inte längre droppar ut vatten på kompressorn
innan det slutat har du massor av is kvar vilket du inte kan se
 
D DaSpookyBoi skrev:
Uppdatering, skrappade bort is på taket/bak och placerade ugn plåt för täcka de vatten som rinner ner.
.[bild]

Det finns is inuti som jag tog bild.
[bild]
Kommer låta den vara för natten. Lagt handukar utanför ifall om vattnet rinner utanför.
Under Evapkåpan är det mycket is så låten vara öppen ett bra tag till , Där sitter två skruvar i framkanten i hålen skruva låss de och dra ner kåpan försiktigt å kika in hur det ser ut ,
 
A
U Uffe12 skrev:
Under Evapkåpan är det mycket is så låten vara öppen ett bra tag till , Där sitter två skruvar i framkanten i hålen skruva låss de och dra ner kåpan försiktigt å kika in hur det ser ut ,
Och du ser inte ett smack! För styroliten är i vägen.
 
electroluxaren skrev:
Och du ser inte ett smack! För styroliten är i vägen.
Jag vet att det ligger ett skydd för att kylan inte ska gå i taket , men böjer man ner hela evap så kommer man åt tejpen på sidorna så kan man dra fram styroliten , så kan man se hur mycket is där är och snurra på fläkthjulet
 
A
Styroliten är till för att styra luftströmmen över förångaren.
Fläkten når man enklast bakifrån utan att ta ned den kalla modulen
 
electroluxaren skrev:
Styroliten är till för att styra luftströmmen över förångaren.
Fläkten når man enklast bakifrån utan att ta ned den kalla modulen
Hur lyckas du med att ta ner fläkten bakifrån ?
 
A
Ta bort den måste man göra uppifrån men kolla att den snurrar lätt k a n m a n hörs på plats
 
electroluxaren skrev:
Ta bort den måste man göra uppifrån men kolla att den snurrar lätt k a n m a n hörs på plats
Vet inte riktigt om du är med på frysen för tittar man i TDS´n så kan man varken ta den uppifrån eller bakifrån ,för att komma åt fläkten måste man släppa på Evapen å ta dän isoleringen eller hur
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.