Nu skriver ju TS att laddningen kommer upp i 11 kW på 16A. Det implicerar trefas. Ofta går det att ställa ner laddströmmen antingen i laddaren eller i bilen. Om man tar för vana att ställa den lågt i normalfallet och bara öka om man behöver ladda snabbt så minskar risken för att blåsa huvudsäkringar.

Jag tror inte att man kommer så mycket längre med spisen genom att bara gissa utifrån bilder. Det går att öppna anslutningspunkten i spisen och mäta spänningen där vid belastning. Men det kräver ett mätinstrument och lite vana vid att använda det. Det låter som ett ganska underligt fel för att inte bero på spisen i sig och inte anslutningen.
 
A
R rabert skrev:
electroluxaren:
Ja, det har varit en finfin spis och det känns märkligt att den bara skulle lägga av på detta vis iom att spis / ugn ändå fungerar "separat".
För mig som är mycket novis gällande ellära... Vad är det jag ska titta efter i kopplingsplinten?

hempularen:
Den jordfelsbrytaren går bara till laddboxen såvitt jag vet, de installerades samtidigt.
Precis, med alla tre säkringar i så funkar enbart spis och digital klocka. När jag tar bort mellansäkringen så slutar spis och digital klocka att fungera men då fungerar ugnen inkl belysning normalt, den blir varm precis som vanligt. Vad som händer när jag tar bort även översta och understa säkringen kommer jag inte ihåg riktigt nu, det är inget jag har protokollfört.

Tror att elektrikern mätte 3-fasuttaget något i stil med det du beskriver men jag kan inte säga om det är helt i enlighet. Tror inte en fas är borta i matningen till huset eftersom laddboxen funkar som den ska? Den går också på 3-fas och kommer upp i max laddhastighet på 11 kw på 16 A. Å andra sidan är den som sagt direkt kopplad mot huvudsäkringsskåpet till skillnad mot spis/ugn som även går via ett annat proppskåp med de tre vanliga säkringarna.
det som skall kollas i plinten är lös nolledare och brända anslutningar
lös nolledare i central skall kollas av elektriker gäller såväl spisens ledare som nollskenans gemensamma ledare och inte minst anslutningen i jfb där allt antagligen startade.
jag skulle inte utesluta att själva jfb är felet dessa håller inte i all evighet och har jfb löst utan anledning är det ett fullgott skäl till byte. kanske din jfb har varit utsatt för högre belastning av tex laddboxen. otaliga är de jfb som kokt sönder och just nollanslutningen slutat att fungera vilket i sin tur gjort att annan elektronik i huset slagits ut.
 
Tack för alla svar.

En liten update i ärendet ifall någon är intresserad. Jag har inte använt ugnen sedan problemet uppstod men vips när jag testade nu ikväll så fungerade allt normalt igen, dvs både spis och ugn samtidigt.
Vad 17! Kan detta med andra ord varit relaterat till något utanför huset eller har spisen/ugnen bara mått bra av lite vila ?
 
Om du inte upplevt några andra konstigheter med elprylar i huset håller jag det för högst otroligt att det kan ha varit ett fel utanför huset. Då är det bara att hoppas att den fortsätter fungera.
 
  • Gilla
rabert
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.