Hej, jag har en wg791e.1 där laddstation har slutat lysa och klipparen säger utanför arbetsområde. Detta uppkom efter att jag lossat på lågspänningskabeln för att sedan på nytt ansluta den. Jag vet inte om jag eventuellt satte i den fel? Jag har köpt en ny transformator men detta hjälpte inte. Kan kretskortet vara trasigt?

Transformatorn och lågspänningskabeln är anslutna enligt bifogad bild. Hur kan jag felsöka detta vidare?
 
  • Lågspänningskabel ansluten till en klämskruvblock på en träyta för felsökning av gräsklipparens laddstation.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Hej, nu har jag även bytt kretskortet men laddstationen går fortfarande inte igång. Så en helt ny transformator och ett helt nytt kretskort men fortfarande lika dött. Bara lågspänningskabeln som inte är utbytt, men det finns inget avbrott på den. Jag tänkte använda en multimeter för att se om det går spänning från transformatorn.Förslag på vidare felsökning?

Innan laddstationen dog så kopplade jag som sagt ur lågspänningskabeln för att sedan återansluta den, det var efter detta som laddstationen inte ville gå igång igen. Om det är så att jag lyckades ansluta adaptern fel, är det något annat som kan ha gått sönder som jag behöver byta ut? Se bifogad bild, vad kan ha hänt om jag anslut 1 till 2 och 2 till 1? Har som sagt bytt ut transformator och kretskort. Nu har jag ingen adapter längre utan transformatorn är ansluten till lågspänningskabeln enligt bilden i första inlägget.
 
  • Instruktionsbild för korrekt anslutning av lågspänningskabel till adapter för laddstation.
Hej igen, jag pratade med Worx support och de säger att det är en spänningsomvandlare även i adaptern så en sockerbit fungerar inte för att skarva ihop..
 
Hej såg din tråd nu. Jag har lyckats gjort samma sak med ”snabb” kopplingen. Hur löste du det?
 
Hej!
Jag köpt en en ny kabel mellan trafon och ladd stationen. Nu går klipparen, men ingen grön lampa. Den lyser rött vid laddning.
Försöket med sockerbit fungerade inte, ej heller kortare sladd /kabel.
 
Det jag gjorde var att köpa en ny kabel från letsMeRepare
https://reservdelarochtillbehor.se/alla-worx-delar/wire-harness-assy-charging-base-50022601
Jag gissar att spänningen från transformatorn då blir rätt till elektroniken i kortet i ladd stationen. Om den innehåller ytterligare spänningsomvandlare borde det bli rätt. om jag minns rätt från elläran så blir spänningsfallet R = (Specifik resistivitet x längd) / area, Så jag tänkte att en kortare kabel borde kompensera, men jag kanske inte tänkte helt rätt. Hur som en ny kabel fick det att fungera.

Sen är det viktigt att rätt tråd från begränsningskabeln går in i stationen på rätt plats. Tråden under plattan till röd terminal.
 
H Hampus Nordin Jansson skrev:
Ska beställa hem en sån och testa. Tack för hjälpen
Plastkopplingen skruvas ihop, men viktig att plus och minus blir rätt därför finns en skåra / pigg i var del för att det ska bli rätt. Samma med kabel koppla den mot rätt färg / sladd från elektroniken i plattan.
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.