Düsseldorff
S Stuff skrev:
Var står det att leverantören har lutat sig mot installationsreglerna? De var ju du som slängde in installationsreglerna i denna tråd.
Trådstarten: "Jag har reklamerat till återförsäljaren som sålde bastun till oss, men de har nekad ta ansvar, eftersom de hävdar att aggregatet inte borde varit kopplat till jordfelsbrytare (JFB)."
 
Düsseldorff
useless useless skrev:
Men det står ju inte i installationsreglerna att man inte ska ha JFB - Det står bara att den inte är ett krav. Så om man vill ha JFB är det helt ok.
Visst, men en leverantör som vill slippa ansvar kan ju hävda att det betyder att JFB är fel, precis som trådstartarens leverantör uppenbarligen gjort.
 
Düsseldorff Bergendorff skrev:
Trådstarten: "Jag har reklamerat till återförsäljaren som sålde bastun till oss, men de har nekad ta ansvar, eftersom de hävdar att aggregatet inte borde varit kopplat till jordfelsbrytare (JFB)."
Fortfarande finns ingen hänvisning i det uttalandet. Det kan ha varit elinstallationsreglerna, leverantörens egna installationsanvisningar eller återförsäljarens egen godtyckliga åsikt. Exakt vad de lutar sig mot framgår inte
 
Düsseldorff
S Stuff skrev:
Fortfarande finns ingen hänvisning i det uttalandet. Det kan ha varit elinstallationsreglerna, leverantörens egna installationsanvisningar eller återförsäljarens egen godtyckliga åsikt. Exakt vad de lutar sig mot framgår inte
Det har du rätt i. Men med tanke på att installationsmanualen uppenbarligen inte specifikt nämner JFB kan man kanske anta att det är installationsreglerna leverantören försöker använda för att komma undan.

Hur som helst, jag känner att jag uttryckte mig otydligt från början och det gav upphov till massa onödiga diskussioner. Det jag menade var att JFB inte har pajat aggregatet men att leverantören har uppmärksammat installationsreglernas skrivning och försöker använda det. Leverantören har naturligtvis fel.

Sorry för trasslet.
 
  • Gilla
keesjo och 1 till
  • Laddar…
En anledning att man inte rekommenderar jordfelsbrytare är beroende på hur värmeelementen är konstruerade. Ett jordat metallrör med en keramikisolerad värmetråd inuti. Om man avvänder sådana värmeelement i fuktig miljö så kan det tränga det in fukt i keramiken som ger läckströmmar internt. Både bastuaggregat och infravärme kan få problem med läckströmmar om man använder dem sällan.
Har man fått in fukt i värmeelementet så jordfelsbrytaren löser ut så bryts ju strömmen varje gång man försöker sätta på bastun. Det man kan göra för att att lösa problemet är att köra värmeelementet någon minut utan jordfelsbrytare så driver man ut fukten och läckströmmen försvinner.
 
Det är visserligen sant att värmeelementen kan dra åt sig fukt, men det är inte den anledningen jag hört.

Anledningen är rent politisk. De internationella reglerna tas ju fram av delegater från alla (deltagande) länder, och alla vill ju ha sin vilja fram. Finnarna var emot krav JFB på bastuaggregat, utan (teknisk) anledning. Det var tydligen ett lämpligt läge att låta Finnarna få igenom ett krav som främst bara rör dem, så att andra beslut kan tas smidigare. Därför kräver elinstallationsreglerna JFB på allt i en bastu, utom aggregatet.

Det finns indikationer i tråden på att det går att tillverka bastuaggregat som inte löser en JFB ;)
 
  • Gilla
pacman42 och 1 till
  • Laddar…
Bo.Siltberg Bo.Siltberg skrev:
Finnarna var emot krav JFB på bastuaggregat, utan (teknisk) anledning.
De hade nog en god anledning. Är man finne är precis allt som på minsta lilla sätt riskerar ett bastubad djävulens påfund och av ondo. Eventuellt goda egenskaper i övrigt är med finska ögon tämligen ointressant! :cool::crysmile::surprised:
 
  • Gilla
  • Haha
keesjo och 5 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.