Hej!

Vi har ett 6 månaders gammalt SAWO aggregat där det ena värmeelementet har slutat fungera. Jag har reklamerat till återförsäljaren som sålde bastun till oss, men de har nekad ta ansvar, eftersom de hävdar att aggregatet inte borde varit kopplat till jordfelsbrytare (JFB). Jag har pratat med elektrikern som installerade bastun och också några andra och de håller det för helt osannolikt att anslutning till JFB ska ha förorsakat skadan, men att det hellre är tvärt om, att det var ett fel på elementet som gjorde att JFB löste ut.

JFB löste ut medan bastun var påslagen och torr. Det är den enda gången JFB har löst ut, vi har i övrigt inte haft problem, inte ens när vi har kastat vatten på aggregatet, som fortfarande fungerar för halv maskin (ett element).

Vad har ni för åsikter? Är det leverantörens ansvar eller mitt?
 
Düsseldorff
Elinstallationsreglerna. Gruppledning som matar bastuaggregatet undantas från kravet på JFB, eller snarare den ska inte skyddas av JFB.
 
Hej,
Tack, jag vet att man kan ansluta utan JFB, ganska enkelt för att det blir för opraktiskt att den lösar ut för ofta, men också att många anslutar via JFB. Frågan var om JFB kan ha förorsakat att elementet blev defekt?
 
  • Gilla
rasse123
  • Laddar…
Düsseldorff
K keesjo skrev:
Hej,
Tack, jag vet att man kan ansluta utan JFB, ganska enkelt för att det blir för opraktiskt att den lösar ut för ofta, men också att många anslutar via JFB. Frågan var om JFB kan ha förorsakat att elementet blev defekt?
Det jag menade var att din leverantör nog kan hävda att du har installerat fel eftersom installationsreglerna säger att aggregat inte ska skyddas av JFB.
 
  • Wow
keesjo
  • Laddar…

Bästa svaret

Nej! Elementet går inte sönder pga att du har en JFB ansluten. Det finns inte en rimlig chans till detta. Då skulle elementet kunna gå sönder av att säkringen går, att du får strömavbrott, av XYZ och QPR också...

JFB är (lite förenklat) en kontaktor som släpper om ett jordfel inträffar.
 
  • Gilla
Fairlane och 3 till
  • Laddar…
Jag kan lägga till att jag har haft min bastu (Harvia) kopplad till JFB i tio år utan att JFB någonsin har löst ut, så man kan mycket väl ha den kopplad till JFB, men man får koppla förbi JFB.
 
  • Gilla
keesjo
  • Laddar…
Nej, det finns inget som säger att bastuaggregatet ska anslutas utan jordfelsbrytare. Det är normalt att skydda hela anläggningen med jordfelsbrytare. Men det är inte ett krav. Jordfelsbrytaren kan definitivt inte orsaka att elementet går sönder.
 
  • Gilla
Fairlane och 2 till
  • Laddar…
Jag kan inte riktigt släppa detta:
- Detta måste vara ett av de dummare påståenden jag någonsin har hört och jag har hört mycket...
 
  • Gilla
keesjo
  • Laddar…
Düsseldorff Bergendorff skrev:
Elinstallationsreglerna. Gruppledning som matar bastuaggregatet undantas från kravet på JFB, eller snarare den ska inte skyddas av JFB.
Fast hur är det egentligen formulerat? Om det bara står att bastuaggregatet är undantaget från kravet på JFB är INTE lika med att den inte ska kopplas via JFB.
Det innebär bara att det då blir blir valfritt att använda JFB.

Vill bastutillverkaren ha kött på benen skriver den i installationsanvisningarna att den ej får kopplas via JFB.
 
  • Gilla
keesjo
  • Laddar…
S Stuff skrev:
Fast hur är det egentligen formulerat? Om det bara står att bastuaggregatet är undantaget från kravet på JFB är INTE lika med att den inte ska kopplas via JFB.
Det innebär bara att det då blir blir valfritt att använda JFB.

Vill bastutillverkaren ha kött på benen skriver den i installationsanvisningarna att den ej får kopplas via JFB.
Jag har kollat och det står inget specifikt om JFB i monteringsanvisningarna sm kom med aggregatet, som jag kunde se iaf.
 
Även om de skriver att den inte ska kopplas med jordfelsbrytare kan de inte komma undan garantin utan att visa på orsakssambandet. Vilket naturligtvis inte finns.
 
  • Gilla
Fairlane och 2 till
  • Laddar…
K keesjo skrev:
Jag har kollat och det står inget specifikt om JFB i monteringsanvisningarna sm kom med aggregatet, som jag kunde se iaf.
Då faller det tillbaks på installationsreglerna som säger att man inte behöver ha JFB, men det står inte att det är förbjudet.
 
  • Gilla
keesjo
  • Laddar…
Düsseldorff
pacman42 pacman42 skrev:
Nej! Elementet går inte sönder pga att du har en JFB ansluten. Det finns inte en rimlig chans till detta. Då skulle elementet kunna gå sönder av att säkringen går, att du får strömavbrott, av XYZ och QPR också...

JFB är (lite förenklat) en kontaktor som släpper om ett jordfel inträffar.
Självklart. Men leverantören har ju redan lutat sig mot installationsreglerna så jag ville mest upplysa om vad de säger, ur leverantörens perspektiv.
 
Düsseldorff Bergendorff skrev:
Självklart. Men leverantören har ju redan lutat sig mot installationsreglerna så jag ville mest upplysa om vad de säger, ur leverantörens perspektiv.
Var står det att leverantören har lutat sig mot installationsreglerna? De var ju du som slängde in installationsreglerna i denna tråd.
 
Men det står ju inte i installationsreglerna att man inte ska ha JFB - Det står bara att den inte är ett krav. Så om man vill ha JFB är det helt ok.
 
  • Gilla
keesjo och 2 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.