Hur vanligt förekommande är detta?

Börjar bli konfunderad. Hade tidigare en Electrolux Ewf12660w. Med den var bara att tuta och köra. Det fanns aldrig problem med obalanser m.m.

Efter den lagt av ville vi kosta på oss en modernare maskin. Köpte hem en Aeg 8000 serien vilken vi inledningsvis var nöjda med. Tills trumman vid centrifugering började slå in i chassit. Detta fortsatte att hända då och då så blev helt enkelt så att vi skickade tillbaka på öppet köp 100 dagar. Köpte en ny Aeg en annan modell, som vi hade samma problem med. Returnerade även den.

Nu det konfunderade. Vi gav upp Aeg. Köpte en Whirlpool 8kg med Zenmotor. Vi är ännu mer nöjda med denna. Men, vad händer, den börjar också då och då banka in i chassit vid centrifugering. Vid ett tillfälle så kraftigt att den hade rört sig ca 5 cm i sidled!

Vad e detta och vad kan det bero på. Kör inga överlaster eller annat konstigt utan mest vardagskläder.

Står på precis samma ställe som förstnämnda Elux 12660w.

Står i våg och den vibrerar knappt öht. Men ändå blir det problem när den skall centrifugera.

Har våtrumsmatta (på betong) i badrummet om det kan något att göra med att det blir extra svängningar.

Mvh
 
A
köp en riktig maskin från bosch serie 8
 
  • Gilla
Fadai och 2 till
  • Laddar…
Mycket möjligt att vi gör så när denna är "uttjänt". Ville dock inte ha massa lull-lull med självdosering och wifikoppling m.m.

Har läst om några andra som haft liknande problem med sina bauknecht men annars ingenting. Både aeg och Whirlpool hade goda recensioner och det är ju det vi gått efter vid köp, och där är det ingen som nämner något om problem att balansera lasten till denna grad. Maskinen skall ju inte ge sig på att centrifugera om risken finns att det leder till att trumman dunkar in i chassit. Eller åtminstone avsluta centrifugering direkt när så sker.

Har funderat på om det är dåliga stötdämpare men verkar också konstigt om det varit på samtliga maskiner vi haft hemma.

Saknar nu våran gamla lite. Den körde med rejält med vatten och centrifugerade allt utan problem.

Men bosch serie 8, ska ha det på minnet. Tack Mvh



Mvh
 
A
Betongplatta är bra inte minst så du kan bulta fast en fastighetstvätt.
wifi låter ju helt löjligt men jag kan se en vits med självdosering inte minst ur ett hållbarhetstänkande.

I ditt fall skulle jag nog titta på möjligheten att byta stötdämpare först.
bara för att maskinerna är märkta med 8kg eller 12 kg eller.. så är det ovanligt att de är dimensionerade för den vikten.
Beroende på vilken AEG då hade så har den viktkontroll i stötdämparna eller inte, men en zanussi är fortfarande en zanussi.
Whirlpoolen kan ju varit en baucheneckt annars görs ju mer och mer av indesit numera (rimmar på skit).

ASKOs maskiner är nog fortfarande robusta de står på 4 kraftiga stötdämpare/fjädrar. härstammar i rakt nedstigande led från Vara Sverige.
 
Är det bara vi som kör med pulver fortfarande apropå självdosering :)

Nåväl, tycker det är konstigt ändå att det drämmer in i chassit med tanke på att det varit nya maskiner. Ska avvakta lite o se om det blir värre. Har faktiskt garanti kvar men man drar sig lite ifall de inte skulle hitta något fel = dyrt.

Var lite intresserad om andra haft liknande problem.. kanske ska vara såhär och att man behöver gå upp en prisklass för mer robusta och stabila maskiner.

Mvh
 
A
Enda gången jag kan komma på att något motsvarande har hänt är när man inte tagit bort transportsäkringarna.
 
Eller tvättar vattentäta plagg. Att den slår i chassit är ju ett balanserings problem, alltså att vikten inte sprider sig jämt runt innan centrifugeringen börjar.
 
Ja, det verkar vara en klassiker med transportsäkringarna.

Är som sagt väldigt nöjda i övrigt med denna. Väldigt tyst även vid centrifugering, ingen hörbar resonans eller något. Vi bor i mindre lägenhet så det uppskattas. Aeg-orna hade förutom tjutande resonans vid ca 1200 varv, något konstigt biljud vid centrifugering som lät som högfrekvent tinnitus-ljud. Tydligen något som var utmärkande för deras motorer fick jag höra.

Aja, återkommer till tråden om någon lösning hittas framöver. Mvh
 
T topmount skrev:
Eller tvättar vattentäta plagg. Att den slår i chassit är ju ett balanserings problem, alltså att vikten inte sprider sig jämt runt innan centrifugeringen börjar.
Oftast skulle jag säga att den lyckas bra med balanseringen. Jag menar vi har kört maskinen 8 mån, snittar väl 6-7 tvättar i veckan. Dragit in i chassit totalt ca 7-8 gånger. 2 av gångerna rejält så att maskinen rubbats. En av de gångerna förstår jag för körde blandad tvätt med en stor tjocktröja i som dessutom tar upp extremt med vatten.

En gång körde vi en större filt och den lyckades maskinen inte heller balansera upp med en smäll som resultat.

En av gångerna bara halv trumma med barnkläder.. Bara bomull kanske några % elastan...

Förstår att det kan bli problem med olika typer av material och storlekar på plagg m.m.

Men den borde ju inte ge sig på att centrifugera om det inte ligger rätt.
 
A
Med olika material som släpper vatten olika så blir det så här som du har det.
 
Jag har haft den förklaringen i åtanke. Då får jag nog hänvisa till att maskinerna var bättre förr, för det är ungefär samma plagg och samma last vi tvättar nu som då! Alternativt att den rekommenderade Bosch 8 (och andra maskiner) har bättre sensorer som sköter balanseringen bättre. Tack för alla svar. Återkommer som sagt om förklaringen beror på något annat.. Mvh
 
Verkar som att ett bättre upplägg av tvättandet har löst problemet. Tvättar numera vattentäta madrasskydd och heltäckande haklappar osv separat. Sedan större tjocka tröjor får man se till att det är åtminstone två stycken liknande med i tvätten så att kraftig obalans inte uppstår lika lätt.

Vissa program centrifugerar oavvägt så får ha det i åtanke också. Bara bomullsprogrammet som är försiktigt av sig gällande centrifugering..

Tycker ändå inte att det ska slå i chassit hur man än lastar men man får väl lära känna maskinen och dess brister antar jag. Tack för alla svar.

Mvh
 
Detta löste sig nog. Efter ett tag så brast ena upphängningsfjädern - den på höger sida sett framifrån. Den gick alltså av upptill och hela trumman rasade ner. Först tänkte jag bara köra den till tippen men sedan så tog nyfikenheten över och jag öppnade upp maskinen. Då såg jag att den övre delen av fjädern som gick av, fortfarande satt kvar i chassit och den andra låg nere i botten. Det som var intressant var att den övre delen satt i chassit i ett hål sett lägre till, jämfört med upphängningsfjädern å vänster sida. Det verkade alltså ha hängt snett. Beställde en ny fjäder och monterade vågrätt med fjädern på andra sidan och sedan dess har maskinen mått bra. Även bälgen sitter bättre och balanseringen vid centrifugering fungerar.

Nåväl, den fungerade bra fram till igår. Jag har nu börjat höra missljud när trumman roterar. Som ett gummi-gnissel. Det låter endast i start åt båda hållen samt vid inbromsning vid slut. Det låter med tvätt i trumman och utan tvätt i trumman där jag roterar för hand. När den varvat upp lite så är det inget missljud. Någon som har en aning? Maskinen har ingen rem vad jag vet. Hjullager? Det är en Whirlpool 80421 859206961013.

Dags att ge upp den kanske.
 
A
S shtmp78 skrev:
Detta löste sig nog. Efter ett tag så brast ena upphängningsfjädern - den på höger sida sett framifrån. Den gick alltså av upptill och hela trumman rasade ner. Först tänkte jag bara köra den till tippen men sedan så tog nyfikenheten över och jag öppnade upp maskinen. Då såg jag att den övre delen av fjädern som gick av, fortfarande satt kvar i chassit och den andra låg nere i botten. Det som var intressant var att den övre delen satt i chassit i ett hål sett lägre till, jämfört med upphängningsfjädern å vänster sida. Det verkade alltså ha hängt snett. Beställde en ny fjäder och monterade vågrätt med fjädern på andra sidan och sedan dess har maskinen mått bra. Även bälgen sitter bättre och balanseringen vid centrifugering fungerar.

Nåväl, den fungerade bra fram till igår. Jag har nu börjat höra missljud när trumman roterar. Som ett gummi-gnissel. Det låter endast i start åt båda hållen samt vid inbromsning vid slut. Det låter med tvätt i trumman och utan tvätt i trumman där jag roterar för hand. När den varvat upp lite så är det inget missljud. Någon som har en aning? Maskinen har ingen rem vad jag vet. Hjullager? Det är en Whirlpool 80421 859206961013.

Dags att ge upp den kanske.
fjädern är en vanlig reservdel men ja den har en rem
så antingen den eller att bälgen ligger mot trumman
 
electroluxaren skrev:
fjädern är en vanlig reservdel men ja den har en rem
så antingen den eller att bälgen ligger mot trumman
Detta verkar också ha löst sig. Innan skruvmejsel åkte fram bestämde jag mig för att köra ett rejält rengöringsprogram. Brukar köra varannan månad men körde ett extra nu efter det börjat ljuda från maskinen. Tom maskin, bomull, 95 grader och så tillsatte jag medan maskinen tog in vatten ca 0,4 liter ättiksprit 12%.
Har kört 4-5 tvättar nu och inget missljud. Känns som tvättmaskinen med nio liv. Kan bara gissa på att något trillat av något plagg under tvätt och satt sig någonstans, även om jag inte sett att något saknas. Mvh
 
  • Gilla
maria01
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.