Jag vill sätta 3 st strömbrytare ovanför varandra i sovrummet. Väggen bakom är massiv trä så det är lite svårt att få dit 3 st apparatdosor standard som är ihopkopplade. Det är dock ett spår som skulle rymma en apparatdsda dubbel (lite smalare) men jag vill ha en apparatdosa för 3. Finns inte det eller hur kan man lösa det?
Röd dubbel apparatdosa med teknisk specifikation och mått för montage i skiljeväggar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Finns det trippeldosa enligt denna?

Multidosa infälld från ELKO för 4x1/2 tum med plats för eluttag, illustrerad med mått och QR-kod för instruktionsvideo.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Eller sätter man en multidosa för 4 och använder 3 st?
 
E
ama3282 ama3282 skrev:
Jag vill sätta 3 st strömbrytare ovanför varandra i sovrummet. Väggen bakom är massiv trä så det är lite svårt att få dit 3 st apparatdosor standard som är ihopkopplade. Det är dock ett spår som skulle rymma en apparatdsda dubbel (lite smalare) men jag vill ha en apparatdosa för 3. Finns inte det eller hur kan man lösa det?
[bild]
Finns det trippeldosa enligt denna?

[bild]
Eller sätter man en multidosa för 4 och använder 3 st?
Hej, har du kollat Schneiders Mumrifixserie, det löser det mesta. https://www.se.com/se/sv/product-range/1171-multifix/#tabs-top

Har du koll på djupet och hur mycket skivmaterialet bygger?
 
tommib
Om det är strömbrytare kan du bara sätta tre VP-2 med kopplingsstycken mellan, det bygger inte mer på bredden än en dubbeldosa.

Ännu nättare är t.ex. rutabs spårdosa. Om det bara är strömbrytare och inga smarta puckar eller liknande kan du sätta dem som är 40 mm djupa.
 
richardtenggren
Rutabs spårdosor kanske är lämpliga, då borrar du hål med dosfräsen för varje dosa med rätt c-c.
Tror @Clas Loden körde så i sin timmerstomme?
 
E
tommib tommib skrev:
Om det är strömbrytare kan du bara sätta tre VP-2 med kopplingsstycken mellan, det bygger inte mer på bredden än en dubbeldosa.

Ännu nättare är t.ex. rutabs spårdosa. Om det bara är strömbrytare och inga smarta puckar eller liknande kan du sätta dem som är 40 mm djupa.
Ja, VP - 2, numera Multifix Eco men det gamla namnet lär leva kvar.

Men som @tommib skriver kanske något grunt är bra här, då går ju att kika på exempelvis Multifix Air som är knappt 4cm djup.

Tre-gångs Multifix Air apparatdosa, 67x40 mm, grå och grön, för grunt montage.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
David-O och 1 till
  • Laddar…
Jag beskrev nog lite otydligt. Djupet är inget problem. Jag vill ha in 3 st kontakter och bakom sitter det 2 st reglar nära varandra så det är bredden som är problemet.Därför är sammansatta standarddosor inte så bra eftersom stosarna bygger i sidled. Dubbeldosan Elko där bygger anslutningarna ned och upp vilket skulle fungera bra. Flera av de andra förslagen skulle nog fungera bra också.
 
tommib
På VP-2 (eller multifix då) sätter du stutsar där du vill. Köp inte de billigaste skräpdosorna.

Du kan koppla ihop tre dosor på höjden och bara ha stutsar på ett ställe om du vill.
 
richardtenggren
Samma gäller ju även Rutabs spårdosor :)
 
  • Gilla
tommib
  • Laddar…
tommib
Jo, men de är ett sämre alternativ om nu inte djupet eller att det är en massiv vägg är problem. Det blir bättre stutsar och mer utrymme mellan dosorna med VP2 och de är mer lättjobbade med variabelt djup.
 
  • Gilla
El-Löken66
  • Laddar…
richardtenggren
tommib tommib skrev:
Jo, men de är ett sämre alternativ om nu inte djupet eller att det är en massiv vägg är problem. Det blir bättre stutsar och mer utrymme mellan dosorna med VP2 och de är mer lättjobbade med variabelt djup.
Absolut, jag har vp-2 här hemma, tyckte TS skrev just massiv men det var lite otydligt hur det ser ut med tanke på sista inlägget av TS. :)
 
Vägg med eluttag nära dörr och trästolpe, planerad för inbyggnad, ej färdigställt.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Jag vill sätta 3 uttag mellan dörren och stolpen. Stolpen ska byggas in i väggen men den finns ju ändå kvar. Eftersom vanliga dosor som man sätter ihop har stosarna ut på sidorna får de inte plats. JG är ute efter en 3 platser och stolarna ska gå uppåt eller nedåt. Jag har fått flera förslag som verkar fungera så jag tror jag löser det. Tack för alla tips.
 
tommib
Ja, det där är ju inga problem med 3 x VP-2 som stackas på varandra. Man kan som sagt flytta runt stutsarna och ta bort dem också. I normalfallet är en sida på varje dosa öppen så du behöver inte ens köpa blindstycken, det räcker med att använda de medföljande kopplingsstyckena och öppna mittendosan på ena sidan.
 
E
Precis, lyssna på tommib, hen brukar ha koll på läget

Lägg gärna upp bild på resultatet så andra kan bli hjälpta av denna tråd.
 
richardtenggren
Jag har dock fått köpa till kopplingsstycken, beror väl på vilken bestyckning på dosan man köper antar jag.
Till de utan stutsar följde det nog med kopplingsstycken, jag har en del över nu :p
 
Sex stycken nya eldosor med gröna tätningsringar och flera svarta kabelingångar, staplade vertikalt mot en grå bakgrund.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Dagens inköp.
 
  • Gilla
tommib
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.