Hej,

Har köpt en lägenhet där vi är i behöver att bygga ut badrummet. Tanken är att vi ska norpa lite yta av ena sovrummet som ligger vägg i vägg och som är väldigt stort.
Noterade precis på konstruktionsritningen att det eventuellt går vatten- och avloppsledningar i den väggen. Är det någon kunning har som kan hjälpa mig tolka bifogad bild?

Huset är gammalt och ritningarna är inte tydligare/bättre än så här tyvärr.
Men i gulmarkerat område är 3-4 små punktermarkerade i ritningen, och från dessa går streck till toalett, handfat och dusch. Betyder detta att vattenledningar och spilllvattenledningar går rakt igenom husets alla våningsplan i dessa punkter och att det därför blir omöjligt att ta ner den väggen och bygga ut mot sovrummets garderober i bild?

Stort tack på förhand!

Ber om ursäkt på förhand för om jag är otydligt eller använder lite fel begrepp, men är inte alls kunnig inom detta område. Ställ gärna följdfrågor om detta behövs för att kunna besvara min frågeställning.

Mvh,
Anton
 
  • Gammal konstruktionsritning av badrum med gulmarkerade punkter och streck som indikerar vatten-/avloppsledningar.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Jag tolkar den bilden som du bifogat att där ligger mycket riktigt VA stammen för badrummet, högst sannolikt även för eventuella lägenheter ovan och under... Att riva/flytta det där kan nog inte anses vara skäligt kostnadsmässigt...
 
  • Gilla
BirgitS och 1 till
  • Laddar…
Tack för svar!

Bilägger en bild på VA-konstruktionen i hela huset också om det ger någon mer info.
S8 är alltså aktuell stam i badrummet, och lägenheten ligger på våning 2.

Går VA-stammen helt verikalt genom alla våningar i ett schakt i den våningen troligtvis alltså?
 
  • Schematisk ritning av VA-systemet i en byggnad som visar vertikal VA-stam S8 genom olika våningsplan.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Vanligtvis så bygger man ett schakt till samtliga våningsplan med så kallade stick ut till var badrum. Klart att det finns undantag men ritningen tycker jag visar ganska tydligt att så är fallet i den där fastigheten.
Det ser även ut som att det finns ytterligare ett schakt som tillgodoser alla kök.
 
slacker slacker skrev:
Vanligtvis så bygger man ett schakt till samtliga våningsplan med så kallade stick ut till var badrum. Klart att det finns undantag men ritningen tycker jag visar ganska tydligt att så är fallet i den där fastigheten.
Det ser även ut som att det finns ytterligare ett schakt som tillgodoser alla kök.
Tack för snabba svar! Då får vi tänka om helt enkelt!
 
Ritningarna är från 1982 - Är fastigheten sedan 1982 eller äldre?
Har du tillgång till lägenheten?
Med stor sannolikhet har du en inspektionslucka till den där stammen i badrummet, från garderoben i sovrummet eller i dess direkta närhet.
Kanske delar av garderoben är grundare/djupare än resten?
Du borde även se att vattenledningarna i badrummet går in i väggen där intill på mäklarbilder!?

Bara så att du verkligen skulle vara säker på att stammen verkligen ligger där.. Djupare undersökningar skadar det inte att göra - Men stämmer ritningen är det nog snudd på omöjligt att flytta hela väggen, delar av den däremot är kanske en annan femma.
 
Hej,

Fastigheten är från 1904. Finns det inspektionsluckor även i så gamla fastigheter?
Har tyvärr inte tillgång till lägenheten nu. Vi tillträder i höst.

Garderoberna på bilden är borttagna av säljaren och där är en vanlig platt vägg bara, så på den sidan är ingenting.
Tyvärr har jag inga mäklarbilder där det går att se vart rören går in i väggen, men kan be säljaren skicka ett foto.
 
Renoveralgh Anton111 skrev:
Hej,

Fastigheten är från 1904. Finns det inspektionsluckor även i så gamla fastigheter?
Har tyvärr inte tillgång till lägenheten nu. Vi tillträder i höst.

Garderoberna på bilden är borttagna av säljaren och där är en vanlig platt vägg bara, så på den sidan är ingenting.
Tyvärr har jag inga mäklarbilder där det går att se vart rören går in i väggen, men kan be säljaren skicka ett foto.
Va ritningen är ju från -82 så ett stambyte är gjort. Man anger koppar och lite mer moderna anslutningar så det är omgjort - Det var därför jag var inne på eventuella inspektionsluckor.
 
Det är ju ritningar från 82 och då måste det varit gjort någon större ombyggnad/renovering, tex bytt stammar och då kan det varit satt luckor.

Protte
 
Tack för svar båda.
Har inte noterat någon lucka, men är också en grej som hade kunnat passera framför ögonen på mig utan att jag noterar.

Får nog be säljaren skicka ett foto helt enkelt! Är det mest troligt att luckan sitter i badrummet eller andra sidan väggen i sovrummet?
 
Renoveralgh Anton111 skrev:
Tack för svar båda.
Har inte noterat någon lucka, men är också en grej som hade kunnat passera framför ögonen på mig utan att jag noterar.

Får nog be säljaren skicka ett foto helt enkelt! Är det mest troligt att luckan sitter i badrummet eller andra sidan väggen i sovrummet?
Sett de flesta lösningar, med favör på att den ”vanligtvis” sitter i badrummet då den även bör ha ett skvallerhål ut vid eventuella problem på stammen.
 
  • Gilla
Renoveralgh
  • Laddar…
Renoveralgh Anton111 skrev:
Hej,

Har köpt en lägenhet där vi är i behöver att bygga ut badrummet. Tanken är att vi ska norpa lite yta av ena sovrummet som ligger vägg i vägg och som är väldigt stort.
Noterade precis på konstruktionsritningen att det eventuellt går vatten- och avloppsledningar i den väggen. Är det någon kunning har som kan hjälpa mig tolka bifogad bild?

Huset är gammalt och ritningarna är inte tydligare/bättre än så här tyvärr.
Men i gulmarkerat område är 3-4 små punktermarkerade i ritningen, och från dessa går streck till toalett, handfat och dusch. Betyder detta att vattenledningar och spilllvattenledningar går rakt igenom husets alla våningsplan i dessa punkter och att det därför blir omöjligt att ta ner den väggen och bygga ut mot sovrummets garderober i bild?

Stort tack på förhand!

Ber om ursäkt på förhand för om jag är otydligt eller använder lite fel begrepp, men är inte alls kunnig inom detta område. Ställ gärna följdfrågor om detta behövs för att kunna besvara min frågeställning.

Mvh,
Anton
Precis som flera skrivit så har du ett schakt med vatten och avlopp i väggen du tänkt riva. Schaktet tillhör din Brf. Du får nog tänka om ganska ordentligt. Du måste ha godkännande från din Brf innan du börjar ändra planlösning. Antagligen behöver du även godkännande för att renovera badrummet. Gå in på föreningens hemsida och läs vad dom skriver. Passa på att läsa igenom föreningens stadgar om du inte gjort det.
Är du osäker. Ring till ordförande och presentera dig och ställ frågor.

Lycka till med nya lyan!
 
  • Gilla
Renoveralgh
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.