Hej!

Jag äger två fastigheter, den ena är en villa, enfamiljshus, med tomt på ca 4500 kvm och den andra är en större fastighet på ca 8500 kvm (åkermark, ej brukad på många år) med ett väldigt gammalt hus på (huset är cirka 60 kvm och troligen byggt någon gång i början av 1900-talet). Det gamla huset används inte till något utan står bara där och förfaller (är i väldigt risigt skick och renovering är ej aktuellt). Bägge fastigheterna har typkod '220 Småhusenhet, bebyggd'. Bägge fastigheterna är utanför detaljplan.

Nu till min fundering. Jag skulle vilja riva det gamla risiga huset och bygga ett nytt hus på samma fastighet. Eftersom fastigheten redan är bebyggd och taxerad som småhusenhet, så förutsätter jag att byggrätt finns och att det inte behövs något förhandsbesked utan att jag kan söka bygglov direkt. Är det någon som har mer kunskap om detta eller från liknande situationer som kan ge lite inputs eller annat matnyttigt?

Förtydligande; Jag undrar alltså om kommunen kan säga nej till att bygga nytt på tomten av någon anledning (t.ex. "ej lämpligt att bygga här pga för långt från civlisationen och/eller skola") trots att fastigheten redan är bebyggd med ett hus.

Jag ska ju såklart även prata med kommunen men skulle vilja ha lite mer kött på benen innan det om möjligt.

Tack på förhand!
 
Redigerat:
harry73
Det går lika bra att ansöka om bygglov direkt
 
  • Gilla
Gennysen
  • Laddar…
Borde inte vara något problem så länge det inte är nära vatten.
 
  • Gilla
Gennysen
  • Laddar…
harry73 harry73 skrev:
Det går lika bra att ansöka om bygglov direkt
Ja, så är det ju - tänkte mer ifall kommunen kan säga nej till bygge av någon anledning om fastigheten redan är bebyggd.
 
Nötegårdsgubben Nötegårdsgubben skrev:
Borde inte vara något problem så länge det inte är nära vatten.
Det finns ett vattendrag som tidigare gjorde att fastigheten var strandskyddad, har dock fått detta upphävt av länsstyrelsen för ett par år sedan.
 
  • Gilla
Nötegårdsgubben
  • Laddar…
harry73
Gennysen Gennysen skrev:
Ja, så är det ju - tänkte mer ifall kommunen kan säga nej till bygge av någon anledning om fastigheten redan är bebyggd.
Du kan baka in ett rivningslov i bygglovsansökan
 
  • Gilla
Nyblivenhusägare123 och 2 till
  • Laddar…
Gennysen Gennysen skrev:
Det finns ett vattendrag som tidigare gjorde att fastigheten var strandskyddad, har dock fått detta upphävt av länsstyrelsen för ett par år sedan.
Vad var anledningen till att Länsstyrelsen upphävde strandskyddet?
 
M MetteKson skrev:
Vad var anledningen till att Länsstyrelsen upphävde strandskyddet?
Jag ansökte om detta och de valde att upphäva det. Det var ett väldigt gammalt strandskydd och idag finns vattendraget knappt kvar.
 
Gennysen Gennysen skrev:
Jag ansökte om detta och de valde att upphäva det. Det var ett väldigt gammalt strandskydd och idag finns vattendraget knappt kvar.
Det låter positivt inför kommande planering. En parameter mindre att ta hänsyn till. :)
 
Riv inget innan du fått ett klart bygglov, du kanske måste renovera det hus som finns i stället....
 
Jag skulle tippa att det går bra att gå på bygglov direkt men en fråga kommunen kan slå ned på är VA-försörjningen. Om det blir uppenbart att det hus som ska rivas inte varit bebott på lång tid - och en tillfredsställande VA-lösning inte finns på plats kan det bli en fråga. Vissa kommuner tillåter inte enskilda VA-lösningar i väntan på kommunal utbyggnad etc. Och i vissa fall kan det rent praktiskt vara svårt att få till bra lösningar. Hur ser det ut med VA idag?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.