Hej! Vi letar hus och får nu komma på "exklusiv förhandsvisning" av en villa från 1967 i Stockholm (läs "Special price just for you, my friend." -Det finns alltså prutmån om bara vi är intresserade.) En äldre person bodde där, blev nästan etthundra år. Allt behöver göras.

Jag har lånat boken Husets ABC och börjat läsa. Visningen är dock på torsdag, så jag hinner inte läsa allt. Taket gjordes för tio år sedan. Radonmätning tror jag absolut inte att de har hunnit göra. Jag har ju lärt mig lite efter att ha läst olika besiktningsprotokoll, så med största sannolikhet behöver dränering, all el, ytskikt, vattenledningar, kök och två badrum göras om. Vad kostar det (det behöver inte bli fancy, bara standard)? De går ut 500 000 under huset bredvid som var tipptopp (och som såldes för 500 000 över utgångspris), så en miljon skiljer. Vi har småbarn och min man är inte händig och jag lär mig gärna, men har inte tid i och med barnen, så vi kommer att behöva anlita firmor för nästan allt.

Grundläggning: källare (i etage) och krypgrund med betongbjälklag (min kommentar: huset har två delar, en del med krypgrund och en del med källare)
Stomme: trä och lättbetong (grå/blå)
Bjälklag: betongbjälklag mellan etageplan och träbjälklag mot vindsutrymme
Fasad: kalksandsten typ mexi
 
Mer än en miljon om ni inte ska göra något själva.
 
  • Gilla
Pin
  • Laddar…
Jag skulle säga att det kostar mer än en miljon. Nu vet jag inte hur stort huset är.
Men vi har renoverat vår övervåning (kök & Badrum, 2 sovrum, vardagsrum) och lite i källaren. Det har gått på ca 500-600k. och då har jag gjort ALLT, utom delar av el och badrum. Det är ca 100k av dessa. Resten är alltså typ material.

Sedan tillkommer dränering då. 200k ?
Tak: 200 k ?
byta stammar i källare mm. fixa ytskikt i källare etc. 100-200k ?

Ska man leja ut allt och har inte allt för höga krav på ytan så är en grov höftning 1,5-2 Mkr kanske rimligt.

Tillägg: är det 60-tal och blåbetong så känns en radonmätning som relevant. Den ska ju då vara under en lång period. Annars ska höga radonhalter eventuellt hanteras och då ska det in FTX, dras ventilation, tätas etc.

Personligen hade jag aldrig köpt ett hus "på förhand" som behöver totalrenoveras av hantverkare när man saknar erfarenhet och har begränsat kapital. Jag antar att ni har begränsat kapital för annars hade frågan inte ställts.
 
U Umma01 skrev:
Hej! Vi letar hus och får nu komma på "exklusiv förhandsvisning" av en villa från 1967 i Stockholm (läs "Special price just for you, my friend." -Det finns alltså prutmån om bara vi är intresserade.) En äldre person bodde där, blev nästan etthundra år. Allt behöver göras.

Jag har lånat boken Husets ABC och börjat läsa. Visningen är dock på torsdag, så jag hinner inte läsa allt. Taket gjordes för tio år sedan. Radonmätning tror jag absolut inte att de har hunnit göra. Jag har ju lärt mig lite efter att ha läst olika besiktningsprotokoll, så med största sannolikhet behöver dränering, all el, ytskikt, vattenledningar, kök och två badrum göras om. Vad kostar det (det behöver inte bli fancy, bara standard)? De går ut 500 000 under huset bredvid som var tipptopp (och som såldes för 500 000 över utgångspris), så en miljon skiljer. Vi har småbarn och min man är inte händig och jag lär mig gärna, men har inte tid i och med barnen, så vi kommer att behöva anlita firmor för nästan allt.

Grundläggning: källare (i etage) och krypgrund med betongbjälklag (min kommentar: huset har två delar, en del med krypgrund och en del med källare)
Stomme: trä och lättbetong (grå/blå)
Bjälklag: betongbjälklag mellan etageplan och träbjälklag mot vindsutrymme
Fasad: kalksandsten typ mexi
Då är frågan hur mycket ni får för en miljon. Till skillnad från grannhuset får ni ju dessutom välja allt efter egen smak. Det är ju inte så mkt hjälp om huset är tipptopp men ni tycker tex alla tapeter är fula och köksluckorna i fel träslag.
El är troligen inte ett måste, den håller säkert ett tag till och kan fixas i efterhand förutsatt att ni inte behöver fräsa in en massa nya uttag och rör. Tänk på nätverkskabel också! Kan nog gå lös på bortåt 200 000 om ni bygger ut elanläggningen samtidigt.

vattenledningar tror jag håller längre men byt det som är i badrum och kök (ingår i det)

kök ca 200 000, billigare från IKEA och dyrare från vissa lev

badrum 2 x 200 000 beroende på inredning

ytskikt vet jag inte vad arbetet kostar då jag gjorde det själv, men material (färg, tapet, parkettgolv) ca 10 000 per rum. Detta kan ju höras successivt efter ni har flyttat in. Tar ni in hantverkare i ett tomt hus och de gör allt på en gång borde det bli effektivt map torktider.

dränering vet jag inte, beror på förutsättningarna. Minst 100 000. Kanske inte behövs?

andra potentiella saker att se över som kostar:
Fönster?
Dörrar?
Trädgård?

Det blir en miljon i runda slängar:D
 
Tror inte en miljon kommer stoppa om man planerar att leja bort allt, skulle va om man väljer sniknaste valen hela tiden.
 
2 miljoner för allt jobb. Ni kommer förmodligen maxa rotavdraget om ni gör allt på en gång vilket driver upp priset.

1,5 ifall ni gör ytrenovering och mindre jobb själv.

Jag skulle rekommendera att prata ihop er vad ni vill. Såvida ni inte ska bara betala för all renovering på en gång så kommer ni renovera i flera år kanske så länge ni bor där. Det är fantastiskt att göra allt själv men jag har sett några bekanta separera bla pga av sin “dröm kåk” aldrig blev färdig. Ibland kostar det mer än pengar.
 
  • Gilla
Luugen
  • Laddar…
Wow, stort tack för alla fina svar och länkar! Allt mycket tänkvärt och får en att reflektera. Mer än en miljon verkar alla vara överens om. Och ja, jag glömde fönster och dörrar, och ja, ventiler eller FTX är nog nödvändigt. Tyvärr är det även ett stort hus. Jag tar till mig det ni skriver, ni har erfarenhet och det är den som jag behöver. Det här är nog inte för oss, om det inte blir en rejäl reduktion och vi kan kasta pengar på hantverkare. Trevlig kväll på er!
 
Hemmakatten
Jag tror allt detta kommer glida uppåt 2 miljoner. Tomten blir förstörd av alla maskiner. (Jag satte staket runt de få träd jag ville behålla.).

Men om detta är fastigheten ni drömt om och den har ett fantastiskt läge -SÅ KÖP. Så länge ni kan bo där, kanske i ett tillsammans och det finns 1 (ETT) badrum och en spis, så klarar man sig.
Vi bodde i en husvagn i över sex månader, med snö och dagliga turer till uteduschen. I december flyttade vi äntligen!!
Lycla till!!

Enda kruxet är hur MYCKET det kommer kosta.Tror ni attni får bygglov för hela beloppet? Om svar JA. Köp tummen!
 
Redigerat:
Garanterat en bra bit över 1 miljon! Skulle säga uppemot 2 OCH det kommer vara svårt att hitta bra hantverkare OCH det kommer att ta väldigt lång tid och mycket energi.

Ett råd i all välmening. Ett sånt här objekt passar bättre för den som kan göra mycket själv ELLER har goda hantverkskontakter OCH gott om tid.

Slitiga småbarnsår i kombination med att man vill/måste leja ut i princip ALLT. Dessutom antagligen under tidspress OCH i helt galet högtryck inom byggbranschen. I slutändan dessutom kanske i kombination med tight budget är nog ett bra recept på en kommande mardrömsresa.

Som info har vi haft 6 hus/sommarstugor senaste 20 åren och gjort allt ifrån små renoveringar själva till helt galet ”total makeover med hantverkare” på väldigt kort tid. Dessutom vissa av de under småbarnsåren.
 
Redigerat:
  • Gilla
Villa1949 och 1 till
  • Laddar…
Garanterat över 2 miljoner med allt du skriver ska göras och att det är stort hus. Dessutom i Stockholm.
 
Jag tror även att den viktiga delen i detta är att ni måste ha någonstans att bo medans det renoveras. Räkna med att det tar 6-8månader eller något då? Med barn kan ni absolut inte bo i huset medans en så omfattande renovering pågår.
 
U Umma01 skrev:
Hej! Vi letar hus och får nu komma på "exklusiv förhandsvisning" av en villa från 1967 i Stockholm (läs "Special price just for you, my friend." -Det finns alltså prutmån om bara vi är intresserade.) En äldre person bodde där, blev nästan etthundra år. Allt behöver göras.

Jag har lånat boken Husets ABC och börjat läsa. Visningen är dock på torsdag, så jag hinner inte läsa allt. Taket gjordes för tio år sedan. Radonmätning tror jag absolut inte att de har hunnit göra. Jag har ju lärt mig lite efter att ha läst olika besiktningsprotokoll, så med största sannolikhet behöver dränering, all el, ytskikt, vattenledningar, kök och två badrum göras om. Vad kostar det (det behöver inte bli fancy, bara standard)? De går ut 500 000 under huset bredvid som var tipptopp (och som såldes för 500 000 över utgångspris), så en miljon skiljer. Vi har småbarn och min man är inte händig och jag lär mig gärna, men har inte tid i och med barnen, så vi kommer att behöva anlita firmor för nästan allt.

Grundläggning: källare (i etage) och krypgrund med betongbjälklag (min kommentar: huset har två delar, en del med krypgrund och en del med källare)
Stomme: trä och lättbetong (grå/blå)
Bjälklag: betongbjälklag mellan etageplan och träbjälklag mot vindsutrymme
Fasad: kalksandsten typ mexi
Runt 2 mille skulle jag tippa på. Då pratar vi standard.
 
Vi gör ungefär samma storlek av renovering som du beskriver (minus dränering) och har småbarn.

Om det är något jag lärt mig under de två år vi hållit på hittills är det att det tar längre tid, är slitigare och är dyrare än man tänkt.

Även om vi tar hantverkare för det mesta, så går det ofantligt med tid åt efterforskning, planering och inköp. Glöm inte det. Det är inte bara att smälla upp en vägg och byta golv. Hur långt skall väggen gå? Var sitter uttagen och vilken modell? Nätverk? Typ av golvvärme? Vad är den här konstiga kabeln som dök upp i väggen? Titta här var det murket...

Två miljoner låter fullt rimligt om ni inte tar rusta-tapeter och all inredning från Ikea typ.
 
  • Gilla
mnils
  • Laddar…
tensiden tensiden skrev:
Vi gör ungefär samma storlek av renovering som du beskriver (minus dränering) och har småbarn.

Om det är något jag lärt mig under de två år vi hållit på hittills är det att det tar längre tid, är slitigare och är dyrare än man tänkt.

Även om vi tar hantverkare för det mesta, så går det ofantligt med tid åt efterforskning, planering och inköp. Glöm inte det. Det är inte bara att smälla upp en vägg och byta golv. Hur långt skall väggen gå? Var sitter uttagen och vilken modell? Nätverk? Typ av golvvärme? Vad är den här konstiga kabeln som dök upp i väggen? Titta här var det murket...

Två miljoner låter fullt rimligt om ni inte tar rusta-tapeter och all inredning från Ikea typ.
Man ska inte heller glömma den här grejen att när man ändå lägger ett par miljoner så är skillnaden mellan ett billigt och lite dyrare/bättre materialval inte så stor. Vi gick ofta på de dyrare alternativen vilket inte blev så mycket dyrare i procent av totalen samtidigt som det blev mycket finare och vi fick "tillbaka" det i högre värdering iom. närhet till större stad.
 
  • Gilla
mnils
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.