Vi står i valet om vi ska försöka ändra planlösning, bygga ut eller flytta.
Vi har blivit avrådda av mäklare att bygga ut, han tyckte vi skulle flytta istället.
Sen började vi fundera på om det skulle gå att ändra planlösning på huset istället.
Det vi vill ha är ett till sovrum.
Om vi ska bo kvar vill vi även ta bort väggen mellan matrum/sovrum 3 och köket, för att få ett fint och stort kök.

Jag tror det kan bli svårt att få till något, om inte någon annan ser något som vi inte ser?

Planritning av ett hus med angivna rum och mått, inklusive förslag på borttagning av vägg mellan kök och matrum.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
BirgitS
Frågan är ju då varifrån det är tänkbart att ta 10 kvm till ett sovrum. Om ni tar bort väggen mellan kök och matrum så blir det rummet över 30 kvm vilket är väldigt mycket för kök och matplats. Även vardagsrummet är på fler kvm än vad många har.

Har ni koll på om väggen mellan kök och matrum är bärande?

I princip borde det gå att förlänga delen med vardagsrummet och göra sovrum på en del av nuvarande uteplats.
 
Jag undrar varför mäklaren avrådde er från att bygga ut? Ligger det inom hens expertisområde?

Trivs ni och vill bo kvar så börja med att kolla bestämmelserna på fastigheten. Tillåter de utbyggnad och hur mycket? Byggnadskontoret i er kommun har koll på sånt. Ta sedan kontakt med en arkitekt som hjälper er få till en bra tillbyggnad med planlösning som passar era behov.
 
Redigerat:
Undrar också varför just en mäklare har åsikter om ett eventuellt utbygge?

Om ni verkligen inte vill/kan/får bygga ut huset, tycker jag ni ska sätta upp en vägg i vardagsrummet, så det nya sovrummet blir längst söderut på ritningen. Då blir det inte ett genomgångsrum, och ni har ändå typ 18 kvadratmeter vardagsrum, samt det stora matrummet intakt.
 
BirgitS BirgitS skrev:
Frågan är ju då varifrån det är tänkbart att ta 10 kvm till ett sovrum. Om ni tar bort väggen mellan kök och matrum så blir det rummet över 30 kvm vilket är väldigt mycket för kök och matplats. Även vardagsrummet är på fler kvm än vad många har.

Har ni koll på om väggen mellan kök och matrum är bärande?

I princip borde det gå att förlänga delen med vardagsrummet och göra sovrum på en del av nuvarande uteplats.
Nuvarande kök känner vi är alldeles för litet och tråkigt.
Vi vill åt en trevligare öppnare planlösning.
Väggen mellan kök och matrum/sovrum 3 är med största sannolikhet bärande.
Dom jag pratat med är helt säkra på att den är det.
Huset är byggt 1955 utan källare om det hjälper.
Att förlänga vardagsrummet hade kunnat vara ett alternativ, men vi känner inte att vi vill ta bort trallen vi byggt där. Hela delen uteplats/trall är trall med staket och ett 2m högt insynsskydd på ett ställe.

M MetteKson skrev:
Jag undrar varför mäklaren avrådde er från att bygga ut? Ligger det inom hens expertisområde?

Trivs ni och vill bo kvar så börja med att kolla bestämmelserna på fastigheten. Tillåter de utbyggnad och hur mycket? Byggnadskontoret i er kommun har koll på sånt. Ta sedan kontakt med en arkitekt som hjälper er få till en bra tillbyggnad med planlösning som passar era behov.
Anledningen till att han avrådde oss var för att vi aldrig skulle få igen dom pengarna vid en försäljning i framtiden.
Att bygga ut är inga problem enligt killen jag pratade med hos kommunen, det skulle gå bra att både bygga ut och även höja taket om vi ville det.
Vi hade lite planer på att bygga ut till höger om vardagsrummet och flytta fönstret i sovrum 2.
Blir lite svårt med taket men det skulle inte vara några problem enligt byggfirman vi pratat med, men det skulle bli dyrt enligt dom.
Och det blir ganska nära tomtgränsen om vi bygger ut åt det hållet.

SågspånPappspikEternit SågspånPappspikEternit skrev:
Undrar också varför just en mäklare har åsikter om ett eventuellt utbygge?

Om ni verkligen inte vill/kan/får bygga ut huset, tycker jag ni ska sätta upp en vägg i vardagsrummet, så det nya sovrummet blir längst söderut på ritningen. Då blir det inte ett genomgångsrum, och ni har ändå typ 18 kvadratmeter vardagsrum, samt det stora matrummet intakt.
Att sätta upp en vägg i vardagsrummet är något vi tänkt på väldigt, dock känns det som att både vardagsrum och sovrummet i så fall blir väldigt små men det är något vi verkligen tänkt på och kanske borde fundera lite mera på.
 
BirgitS
A andreasö skrev:
Väggen mellan kök och matrum/sovrum 3 är med största sannolikhet bärande.
Dom jag pratat med är helt säkra på att den är det.
Huset är byggt 1955 utan källare om det hjälper.
För att veta behöver man nog också se ritningar, t.ex. sektionsritning och veta hur takstolarna ser ut. Men visst går det att ta bort bärande väggar men det kostar mer och det behövs förstås balk och pelare (och en grund som kan ta upp lasten från pelarna). Dyrare och besvärligare ju längre sträckan är så en pelare på mitten av öppningen eller att begränsa öppningens storlek på något annat sätt underlättar. Ni behöver ju också tänka över hur nuvarande skåp längs den väggen ska ersättas, vilket också blir besvärligare ju större öppningen är.

A andreasö skrev:
Att sätta upp en vägg i vardagsrummet är något vi tänkt på väldigt, dock känns det som att både vardagsrum och sovrummet i så fall blir väldigt små men det är något vi verkligen tänkt på och kanske borde fundera lite mera på.
Ja, ska man få in ett rum till utan att bygga ut är det nog den bästa lösningen. En del av det som finns i vardagsrummet (förutom soffgruppen) kanske kan flyttas till nya stora köket?
 
  • Gilla
SågspånPappspikEternit
  • Laddar…
Går det att bygga ut utanför tvättstugan och skapa ett kök och en ny tvättstuga där och ett sovrum i nuvarande kök?

Vad ska det tredje sovrummet vara till? Om gäster kanske de kan inhysas i en ny mindre byggnad?
 
BirgitS BirgitS skrev:
För att veta behöver man nog också se ritningar, t.ex. sektionsritning och veta hur takstolarna ser ut. Men visst går det att ta bort bärande väggar men det kostar mer och det behövs förstås balk och pelare (och en grund som kan ta upp lasten från pelarna). Dyrare och besvärligare ju längre sträckan är så en pelare på mitten av öppningen eller att begränsa öppningens storlek på något annat sätt underlättar. Ni behöver ju också tänka över hur nuvarande skåp längs den väggen ska ersättas, vilket också blir besvärligare ju större öppningen är.


Ja, ska man få in ett rum till utan att bygga ut är det nog den bästa lösningen. En del av det som finns i vardagsrummet (förutom soffgruppen) kanske kan flyttas till nya stora köket?
Ska kolla upp hur takstolar och så ser ut, är iaf betongplatta. Och om jag minns rätt är den 15cm tjock. Måste dubbelkolla det.

redarn redarn skrev:
Går det att bygga ut utanför tvättstugan och skapa ett kök och en ny tvättstuga där och ett sovrum i nuvarande kök?

Vad ska det tredje sovrummet vara till? Om gäster kanske de kan inhysas i en ny mindre byggnad?
Det blir nog ingen utbyggnad, blir i så fall bara ombyggnad.
Vi kommer nog flytta inom ett par år.
Det nya sovrummet ska vara till våran 6 månaders dotter.
Sovrum nummer 2 är just nu lekrum för våran första dotter som är 2,5 år.
Blir att vi flyttar in vårat sovrum dit igen.
 
Vi kommer nog att flytta inom ett par år, när det dyker upp ett lämpligt hus som vi verkligen vill ha.
Har gjort några flera planritningar med lite olika idéer.

Vi tänker vad som kan vara mest lönsamt när vi ska sälja sen.
Förstår att folk är olika men något alternativ kanske är bättre.

Alt 1
Slå upp en vägg i vardagsrummet och få ett sovrum till för lilla dottern.
Det blir ett långsmalt rum på ca 2,0m X 4,6m.
Svartvit planritning av ett hus med mått och föreslagna väggförändringar markerade.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Alt 2
Ta ner väggen mellan kök och matrum och sätta upp väggen i vardagsrummet.
Sen ta ner väggen i vardagsrummet igen när det är dags att sälja huset så det blir som ritningen under.
Planritning av ett hus med rumsmått, inklusive kök, vardagsrum, sovrum och garage, samt förslag på omstrukturering.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Planritning över hus med betecknade rum och ytstorlekar, ombyggnadsförslag diskuteras.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Alt 3
Sätta upp en vägg i matrummet och ha det som vårat sovrum.
Planritning av ett hus som visar befintlig rumsuppdelning med måttangivelser, inklusive vardagsrum, sovrum och kök.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Finns lite olika saker man kan göra, tänker vad som kan vara mest attraktivt när det väl är dags att sälja.
 
Jag hade valt alternativ 1

1. Tredje sovrum är absolut mest värdehöjande, billigt att ordna och ta bort
2. Väldigt stort och svåranvänt kök, ser ut att kosta mycket mer i pengar och tid
3. Korridor, vardagsrummet får lite många användningsområden

Eller möjligtvis alternativ noll, barnen får dela rum i några år.
 
Jag röstar också på alternativ 1. Ni tänker flytta inom några år, och då är det knappast värt varken jobbet eller pengarna att sätta igång och riva bärande väggar (speciellt inte när det finns småbarn i familjen). Sätta upp en ny innervägg är ett betydligt mindre jobb. Köket ser ut att sakna plats för matbord, och då behövs rummet bredvid som matrum. Om det inte redan finns kan det vara bra att göra en serveringslucka/disk i väggen mellan rummen, så små och stora familjemedlemmar slipper bära maten genom hallen.
 
Jag röstar också på alternativ 1 - eller alternativ 0. Det är en svår planlösning för en barnfamilj, med badrummet helt fel placerat. Korridoren mellan matrum och vardagsrum är också tråkig och entrén ser liten ut. Jag skulle antingen göra om huset rejält eller bara hålla det i skick några år innan försäljning.
 
Det blir att vi kör på alternativ 1.
Känns som den lättaste och bästa lösningen.
Sen behåller vi planlösningen i köket som den är, men vi kommer byta ut köket.
Kanske tar ner en bit av väggen mellan kök och matrum, får se hur det blir.
 
  • Gilla
redarn och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.