M
Har någon stenkoll på vilka vägar man som fastighetägare kan gå för att överklaga ett avslag på bygglov som man anser är avslaget på fel grund?

Vad har man för juridiska vägar framåt?
 
Lägg upp mer info så kommer du få bra hjälp här till att börja med.
 
Ett beslut om avslag på bygglov taget i byggnadsnämnden kan överklagas till Länsstyrelsen som första instans.
I det brev/mail du fått i samband med avslaget ska det finnas tydlig information om hur du går till väga.
 
  • Gilla
Nötegårdsgubben
  • Laddar…
M
M MetteKson skrev:
Ett beslut om avslag på bygglov taget i byggnadsnämnden kan överklagas till Länsstyrelsen som första instans.
I det brev/mail du fått i samband med avslaget ska det finnas tydlig information om hur du går till väga.
Har inte fått tydlig information ännu om vidare steg i det mail som beskrev avslaget. Förstår inte varför det saknas.
 
M milimani skrev:
Har inte fått tydlig information ännu om vidare steg i det mail som beskrev avslaget. Förstår inte varför det saknas.
Är det ett beslut taget av byggnadsnämnden du fått? Det är inte ett beslutsförslag från byggkontoret som du har viss tid på dig att bemöta?
 
  • Gilla
BeaumontX
  • Laddar…
M
M MetteKson skrev:
Är det ett beslut taget av byggnadsnämnden du fått? Det är inte ett beslutsförslag från byggkontoret som du har viss tid på dig att bemöta?
Jo, det är det senare där (byggkontoret).
 
Redigerat:
Då finns alltså ännu inte ett formellt beslut att överklaga. Första steget borde vara att argumentera med handläggaren. Lyckas det så är det snabbaste vägen framåt. Alternativt kan handläggaren göra det tydligt att det inte går att få bygglov.

Du kan begära att ärendet tas upp i nämnden, där är risken stor att de slentrianmässigt går på handläggarens förslag. För du avslag i nämnden så tas ändå full avgift för bygglovet, trots avslag.

Men då har du ett beslut som går att överklaga. Första instans länstyrelsen.
 
  • Gilla
Nötegårdsgubben och 1 till
  • Laddar…
M
H hempularen skrev:
Då finns alltså ännu inte ett formellt beslut att överklaga. Första steget borde vara att argumentera med handläggaren. Lyckas det så är det snabbaste vägen framåt. Alternativt kan handläggaren göra det tydligt att det inte går att få bygglov.

Du kan begära att ärendet tas upp i nämnden, där är risken stor att de slentrianmässigt går på handläggarens förslag. För du avslag i nämnden så tas ändå full avgift för bygglovet, trots avslag.

Men då har du ett beslut som går att överklaga. Första instans länstyrelsen.
Ok. Men skall/kan man begära att ämnet tas upp i nämnden efter att ha framfört de argument man har mot byggkontoret? När i tiden liksom gör man den begäran? Hur går en föredragning av ärendet i nämnden till, vem presenterar ärendet där?
 
P
Till att börja med så bör du väl fråga din handläggare på vilka grunder dom kommer neka för att kunna bemöta dom argumenten på bästa sätt. Om det finns nåt som man kanske missat så vore det tråkigt att driva det vidare om man i värsta fall inte ens har en chans att vinna. Man måste be handläggaren förklara varför helt enkelt.
Om det inte redan tydligt framgår i brevet
 
  • Gilla
Appendix
  • Laddar…
M milimani skrev:
Ok. Men skall/kan man begära att ämnet tas upp i nämnden efter att ha framfört de argument man har mot byggkontoret? När i tiden liksom gör man den begäran? Hur går en föredragning av ärendet i nämnden till, vem presenterar ärendet där?
Har ingen personlig erfarenhet av att behöva dra ett ämne så. En granne här fick avslag av handläggaren, fick igenom det i nämnden. Jag tror att gången är att handläggaren förvarnar dig att han kommer att föreslå avslag (det han gjort nu), du meddelar då handläggaren att du vill få det prövat i nämnden. Då börjar det bli dyrt. Men om du kan övertyga handläggaren om att godkänna lovet, så blir det snabbare, och mindre risk.
 
M
H hempularen skrev:
Har ingen personlig erfarenhet av att behöva dra ett ämne så. En granne här fick avslag av handläggaren, fick igenom det i nämnden. Jag tror att gången är att handläggaren förvarnar dig att han kommer att föreslå avslag (det han gjort nu), du meddelar då handläggaren att du vill få det prövat i nämnden. Då börjar det bli dyrt. Men om du kan övertyga handläggaren om att godkänna lovet, så blir det snabbare, och mindre risk.
Ok. Det är en utgift jag får ta i sådana fall, behöver få lovet godkänt för att kunna bo kvar på ett smidigt vis långsiktigt i huset så skulle det gå igenom är det ju värt det sett till ett långtidsperspektiv. Skall samla ihop resonemanget jag har för lov först, det är ingen spektakulär byggnation jag vill göra och en som redan är vanlig i området, så det får snarast huset att se mer ut som övrig bebyggelse.
 
M
Hej igen.

Ser nu att jag både fått ett preliminärt besked OCH ett skriftligt förslag på avslag, med två olika tider för överklagan.

Hur är det, jag trodde jag kunde begära att det prövades i nämnden själv? Hur går det till i nämnden?
 
Redigerat:
R
M milimani skrev:
Hur är det, jag trodde jag kunde begära att det prövades i nämnden själv?
Det där stämmer inte. Du kan begära att få ett överklagningsbart avslag, men det beslutet kan vara delegerat till stadsbyggnadskontorets tjänstemän. Det är olika i olika kommuner. Boverket har lite mer info:
https://www.boverket.se/sv/PBL-kuns...-ansvar/byggnadsnamnden/delegering-av-beslut/
"I många kommuner får inte avslag tas på delegation men det finns inget som förbjuder det. En tjänsteman kan om delegationsordningen tillåter det avslå till exempel en uppenbart planstridig åtgärd men det kan vara tryggare för tjänstemannen att sådana beslut tas i nämnden. Bara för att en tjänsteman får ta beslut på delegation betyder det inte att det måste göras. Tjänstemannen kan istället föredra ärendet för nämnden som får besluta."
 
M
R rolflidvall skrev:
Det där stämmer inte. Du kan begära att få ett överklagningsbart avslag, men det beslutet kan vara delegerat till stadsbyggnadskontorets tjänstemän. Det är olika i olika kommuner. Boverket har lite mer info:
[länk]
"I många kommuner får inte avslag tas på delegation men det finns inget som förbjuder det. En tjänsteman kan om delegationsordningen tillåter det avslå till exempel en uppenbart planstridig åtgärd men det kan vara tryggare för tjänstemannen att sådana beslut tas i nämnden. Bara för att en tjänsteman får ta beslut på delegation betyder det inte att det måste göras. Tjänstemannen kan istället föredra ärendet för nämnden som får besluta."
Tack för svar. Ett överklagningsbart avslag, är det det som överklagas till Länsstyrelsen då?

Det jag önskar i processen är ju såklart att de argument jag framför för varför ett lov bör godkännas också får höras och inte försvinner i en tjänstemans tolkning.
 
När i tiden fick du dessa avslagsförslag/beslut?
Kanske har du missat svara på avslagsförslaget och ärendet därför gått vidare?

Avslagsförslag brukar komma ett par veckor innan beslut klubbas i nämnden (olika i olika kommuner och beror på när byggnadsnämnden har sammanträde). I avslagsförslaget ska ett datum stå och innan det har du rätt att yttra dig (argumentera för ditt förslag, ändra förslaget eller dra tillbaka ärendet). Om du inte lämnar något yttrande innan sista datum går ärendet vidare och beslut tas i nämnd.
 
  • Gilla
milimani
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.