Hej. Jag ska bygga altan och vill fästa en bärlina (45x170) i fasaden, typ såhär:
Enstaka hus med röd och grön fasad och svart tak, område för altanbygge markerat.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Bärlinan ska ligga strax under altandörren så den kommer alltså skruvas in i bjälklaget. Det blir väldigt svårt, om inte omöjligt att pricka in i profilen på masonitebalkarna, se bild:
Arkitektonisk sektionsritning av ett hus med markerad detalj av fasad där altanbärlina ska fästas.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Däremot finns det en "fasadskiva" framför som panelen är spikad i, såhär:
Teknisk ritning som visar detaljer av en väggkonstruktion med mått och materialspecificeringar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Jag är inte helt säker här men med fasadskiva så verkar dom mena, vad jag råkat se, en typ av spånskiva med vindpapp på. Jag tror det är vindpapp iallafall.. armerad ser det ut som. Och sen panelen på det.


Kan jag dra skruvarna i den? Alltså fasadskivan? Kan den bära altanen?
Tänkte isåfall såga av locken, och skruva bärlinan igenom bottenbrädorna och in i fasadskivan bakom.

Vad säger ni experter? :)
 
Nej det går inte. Även om du skulle träffa profilen på masonitbalken är det väldigt tveksamt. Du bör sätta plintar en bit ut från huslivet istället alt. Gräva ur och lägga betongplattor under.
 
  • Gilla
Pappa1986
  • Laddar…
Hej tack för snabbt svar!

Jag var i samma tankar men jag blir inte klok på hur jag annars ska göra. För vi tänkte utöver trädäcket också ha tak över. Visserligen bara pergola-tak, men det kommer ju behöva sitta en bärlina i fasaden för det. Blir det inte konstigt om altanen står helt fristående, på plintar/plattor medan taket sitter fast i både husfasaden och altanen?
 
Konceptet ritat lite hastigt i telefonen: Hastigt ritat koncept på fristående veranda i gult och rött mot ett hus, sett från ovan.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

(Har alltså inte räknat på plintar/avstånd osv..)
:crysmile:
 
Nej det är inga konstigheter. Du släpper ju ändå trallen lika nära fasad som du gjort med en bärlina. Detta är ju inget man kommer se sen när det är klart.
 
Nej, det blir troligtvis inte synligt alls. Jag tänkte mer på typ sättningar och sånt. Om altanen sjunker lite i framkant tex. Där stolparna som håller taket är. Drar den inte i fasaden då?
Kanske inte spelar någon roll?

Har inte jättebra koll själv, det här är bara funderingar jag vill reda ut innan jag gör något dumt.
 
Z zlendish skrev:
Nej, det blir troligtvis inte synligt alls. Jag tänkte mer på typ sättningar och sånt. Om altanen sjunker lite i framkant tex. Där stolparna som håller taket är. Drar den inte i fasaden då?
Om du får sättningar i framkant så kommer du få det oavsett om bärlinan mot huset är fäst i fasaden eller på plintar.
 
Dowser4711 Dowser4711 skrev:
Om du får sättningar i framkant så kommer du få det oavsett om bärlinan mot huset är fäst i fasaden eller på plintar.
Jo det e sant, vet inte vad jag tänkte riktigt :sleep:
Det får bli en rad med plintar vid huset också. Hur nära kan man gräva ner de? Finns det risker?
 
J
Z zlendish skrev:
Jo det e sant, vet inte vad jag tänkte riktigt :sleep:
Det får bli en rad med plintar vid huset också. Hur nära kan man gräva ner de? Finns det risker?
Du behöver inte gräva så nära. Beroende på regelverk kan du sättakanske 50cm ut och låta reglarna hänga ut mot fasaden. Jag tycker att det är snyggast att även i framkant dra in plintraden en bit så att man slipper se dem undertill så lätt.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.