Jag håller på att gör den sista biten dränering men vet inte riktigt hur jag ska få till en avslutning eller snarare anslutning där två byggnadsdelar möts.

Jag har sedan tidigare dränerat med dubbla pordränskivor runt min källare och där jag nu fixar så är det inte källare. Det har tidigare varit en slänt med en betongtrappa över som nu är borttagen. Där jag nu håller på är det bara ett lager pordrän.

jag har inkommande vatten och el precis innan ”hörnet” där delen som har källare börjar.

jag funderar på om jag ska fortsätta med samma överkant på mina nya skivor och sen avsluta vid hörnet. Om jag inte gör en mur eller liknande (vilket jag inte vill då det på sikt troligtvis ska in nya vattenrör (kommunalt på gång) så kommer skivorna (eller markduken utanpå bli synliga eftersom jag då behöver en hyggligt brant slänt ner till marknivån runt källaren.

Alternativet är att jag lutar överkanten fram till hörnet och gör en slänt, men då kommer vattenrören att ligga ganska ytligt.

jag kan så klart köra rakt fram till hörnet och sedan sätta ytterligare skivor på källarväggen ovanför den nuvarande plastlisten som sitter ovanpå de dubbla pordränen.

Någon som har tankar och idéer på en bra och i framtiden någorlunda snygg lösning?
 
  • Delvis avslutad dränering vid husgrund där pordränskivor möter, med vatten- och elledningar synliga.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • En dräneringskonstruktion vid en byggnads hörn med pordränskivor, markduk och synliga kablar och vattenrör.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Hej, om jag förstår rätt så skulle jag nog (med bakgrund av det du berättar hålla samma höjd till husknut(antar att det är skivan överkant t.h), och sedan låta den gamla listen (den som är ovanför platonmatan) sitta, och helt enkelt som du säger kompletteringsgera i en lagom "flack vinkel" så det är gångbart, och sätta duk samt täcklist. (Jag antar att du vill kunna gå här även fast trappen är borta.)
/mvh Pette
 
Ett förtydligande - det var inte en trappa i en slänt utan en trappa som gick från höger till en numera borttagen dörr, så tappan utgjorde ”mur” mellan hög (höger) marknivå och låg (vänster) marknivå.
 
  • Röda linjer som visar den tidigare positionen av en utomhustrappa mot en husvägg, med skillnad i marknivåer.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Man ser på väggen var trappan var och även var marknivån var utanför källaren.
 
Ok, jag förstår. Det är ju lite svårt att få en uppfattning om höjder på intilliggande mark. Men då skulle jag nog föreslå att man börjar gå ner lite innan hushörnet. Jag skulle nog också ta några lager överblivet isodrän och lägga som isolering ovanpå ingående vattnet på för säkerhets skull. Det blir ju dessutom förutom isolering, lättare att ta fram vattenledningen vid ledningsbytet framöver om du har isolering där.. //
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.