Ni som haft mögel i ert boende: har ni verkligen inte tagit med er något (möbler, kläder, prylar osv.) när ni flyttat till ert nya boende pga risken att man då för med sig mögelsporer till det nya boendet? Vi bor i en lägenhet som luktar väldigt mycket mögel och det finns även en och annan synlig fuktfläck i innertaket. Ingen av oss har reagerat på mögelt här (två föräldrar och en 2-åring) men det är solklart fall att det finns mögel. Nu ska vi flytta till vårt egna, splitternya hus och det tar verkligen emot att föra möbler från mögelboendet till nya huset som vi lagt ner en förmögenhet på. Men vi har inte heller råd att köpa allt nytt. Alla kläder tvättar vi upp och de får sedan torka utomhus. Samma sak med kärl (glas, tallrikar, bestick. Men vi kan inte kasta alla leksaker, böcker, vagnar, kaffekokare, tv osv. Har någon bra tips?? Vill såklart inte ta med mögelsporer(!!) , men är överkurs för vår budget att ersätta ett helt hem med bara nya grejer Tips tas tacksamt emot!
 
Om du tar med dig mögelskadade prylar. Så innebär det inte att nya huset kommer att mögla. Men det är stor risk att mögellukten följer med. Ofta märker inte de drabbade att de luktar mögel. Men omgivningen märker det.
Mögelsporer finns alltid överallt. Så länge inte förutsättningar för tillväxt finns, är det inget problem.
 
  • Gilla
Viccan22 och 4 till
  • Laddar…
H hempularen skrev:
Om du tar med dig mögelskadade prylar. Så innebär det inte att nya huset kommer att mögla. Men det är stor risk att mögellukten följer med. Ofta märker inte de drabbade att de luktar mögel. Men omgivningen märker det.
Mögelsporer finns alltid överallt. Så länge inte förutsättningar för tillväxt finns, är det inget problem.
Tack för ditt svar! Men varför heter det då att man absolut inte ska ta med något som är mögelkontaminerat? Är du utbildad/jobbar du inom området? :)
 
Mögelsporer finns överallt men de växer inte till om miljön är torr och välventilerad. Nu arbetar jag inte med mögelsanering i privatbostäder utan med mögel inom hälso-och sjukvård men om möblerna är torra och fina, inte luktar dåligt och ingen av er har allergiska besvär så ser jag egentligen ingen anledning till varför ni skulle behöva kasta dem.
 
  • Gilla
Staffans2000 och 5 till
  • Laddar…
Tror inte att det finns något som heter att "man absolut inte ska ta med något som är mögelkontaminerat?" Har aldrig hört talas om det. Där emot om du har mal i kläder så skulle jag frysa dem först eller skita i dem men det är ju något helt annat. Huslöss hade jag nog klätt mig naken bränt allt och sedan köpt nytt ;)
Som tidigare skrev kan det ju vara problem om man har en stor soffa som luktar sunkigt det kommer ta lång tid innan lukten går ur men det finns inte någon risk att möglet sprider sig så vida du inte har fukt problem på nya stället men mögelsporer finns över allt i luften hela tiden det behövs fukt för att de ska kunna växa.
 
  • Gilla
Viccan22 och 5 till
  • Laddar…
Ni behöver heller inte sanera grejerna på något särskilt sätt. Tvätten och disken kan ni hantera precis som vanligt i det nya huset. (Faktum är att risken att dra in pollen och sporer är större om man torkar utomhus men det luktar ju så mycket godare! :))
 
  • Gilla
Viccan22 och 1 till
  • Laddar…
Har ingen roll i mögelsammanhang. Jag gissar att det handlar om lukten.
Personligen skulle jag inte ta med något som luktar. Dels för att bli av med lukten, men jag skulle även vara orolig att lukten är hälsovådlig. Om den är det har jag ingen aning om, men jag skulle misstänka det.
Om det handlar om hårda möbler, trä osv. Så tror jag att lukten även kan sitta i ytskikten. Men det borde klinga av. Stoppade möbler skulle jag vara misstänksam mot.
 
  • Gilla
Viccan22
  • Laddar…
K
Det vore ju bra om ni kunde mellanlagra det som ni vill återanvända på en väl vädrad plats innan ni bär in det.

Allt med/av tyg hade jag nog slängt, men hårda saker kan ni tvätta av! Spånskivor är inte tillräckligt hårda och kan lätt föra med sig lukten -> släng

Tror inte att lukten i sig är hälsovådlig, ni har ju redan bott i möglet utan att få några kraftiga reaktioner, men det är alltid tråkigt att ha saker som luktar.. och lite pinsamt om lukten följer med.
 
  • Gilla
Viccan22
  • Laddar…
Om man nu har en soffa eller annan stoppad dyr möbel. Som luktar. Då kanske det går att ozonbehandla den. Man gör ju så med en del rökskadade möbler efter en brand. Ozon behandling är långt ifrån gratis. Så det bör nog vara något mer än en Ikeasoffa.
 
  • Gilla
Viccan22 och 2 till
  • Laddar…
Ozonmaskiner har blivit mycket billigare de senaste åren, men kan vara en dyr kostnad ifall detta är enda användningsområdet för er

Vet att vissa inom bilvård samt vissa bildelsbutiker har maskiner för uthyrning, vår lilla på jobbet tar 100m2 vid 2,4 i takhöjd (är ju egentligen kubik som spelar roll). men då behöver mellanlanda nånstans där ni kan köra ozon innan nya huset
 
  • Gilla
Viccan22
  • Laddar…
Det låter som att ni övertänker detta en aning. Mögel finns det överallt. Som sagt. Och på er beskrivning är det nog ingen fara. En ”riktig” mögelskadad lägenhet då blir alla sjuka punkt. Är det lite i taket och nån missfärgning här å där så är det lugnt för era prylar. Det luktar men det är inte (så) farligt. Det som är farligt är koncentrationen. Ta bara med det som inte luktar efter ordentlig vädring och dammsugning osv. Ta dit nån, förälder eller syskon eller så som kan hjälpa er att avgöra graden av lukt. Är det starkt så blir det svårt men litegrann försvinner. Men slinker något hemskt med och ni märker det i efterhand så kan ni ju bara kasta den då. Det är inte raketforskning och det är inte så där superpetigt. Vi tog med oss allt i flytten och det gick fint. Och där kan vi snacka mögel. HSB Malmö de små satanisterna försökte hyra ut den igen efter oss, men ingen ville flytta in (avlopp som gått sönder hos grannen som de sen inte sanerade. Mmm. Bajsvatten i köket... och sovrummen, hallen, vardagsrummet och toaletterna..) de sanerade den i ett år efteråt! Första natten i nya lägenheten och ettåringens kroniska krupphosta och vår huvudvärk försvannn. Sov för första gången på 2 år en natt rakt igenom. Lukten försvann på ett par dagar eftersom det var golv väggar och tak som hade möglqt och inte våra prylar.
 
  • Gilla
Viccan22
  • Laddar…
Ättika är väldigt bra mot dålig lukt. Ställ ättikssprit med lite vatten i skålar i rummet och låt dunsta. Om det gäller en soffa skulle jag testa med att spraya ättika på. Kläder som har lukt men för övrigt är rena brukar jag hänga in i en garderob med en skål ättika och glömma tills lukten är borta. Samma med böcker och andra saker, in i ättiksgarderoben! När jag tvättar luktande kläder brukar jag hälla lite ättikssprit i sköljvattnet.

Finns ingen risk att era grejer smittar huset med mögel! I så fall skulle våra bostäder smittas så fort vi öppnar fönstret nära en skog om hösten då luften är full av mögelsporer!
 
  • Gilla
SågspånPappspikEternit och 4 till
  • Laddar…
Detta är bara en tanke. Beror väl på hur mycket saker det är. Man kanske kan plasta igen ett rum och hyra en ozongenerator en period. Bäst att fråga någon som håller på med sånt här yrkesmässig så man slipper att gissa framöver :)
 
Redigerat:
V Viccan22 skrev:
Men varför heter det då att man absolut inte ska ta med något som är mögelkontaminerat?
Var heter det så? Vilka källor till detta har du?

K Kallebo skrev:
Allt med/av tyg hade jag nog slängt
Jag antar att du syftar på exempelvis möbler? För pratar vi om tyger som går att stopp i en tvättmaskin ser jag inga problem med att helt enkelt bara tvätta allt.

Rent allmänt tror jag det finns en lite felaktig uppfattning om mögel. Det är ingen smitta som man kan avgränsa utan det är något högst naturlig som växer till sig överallt där förhållandena är lämpliga men något som inte trivs vid ogynnsamma förhållanden. Jag har väldigt svårt att tro att saker som "leksaker, böcker, vagnar, kaffekokare" ska behöva kasseras.
 
  • Gilla
SågspånPappspikEternit
  • Laddar…
K
Alfredo Alfredo skrev:
Jag antar att du syftar på exempelvis möbler? För pratar vi om tyger som går att stopp i en tvättmaskin ser jag inga problem med att helt enkelt bara tvätta allt.

Rent allmänt tror jag det finns en lite felaktig uppfattning om mögel. Det är ingen smitta som man kan avgränsa utan det är något högst naturlig som växer till sig överallt där förhållandena är lämpliga men något som inte trivs vid ogynnsamma förhållanden. Jag har väldigt svårt att tro att saker som "leksaker, böcker, vagnar, kaffekokare" ska behöva kasseras.
Ja givetvis. Och då framförallt möbler av väldigt lite värde. Annars kan man som jag skrev försöka vädra dem ordentligt innan de flyttas in. Vi har själva några fina möbler som stått i en sommarstuga och som har fått vädra ut innan vi tog in dem. Men fortfarande så slås vi av viss mögellukt ibland... Annars har du rätt om mögel, har man det tort ska det inte vara någon fara, böcker, kaffekokare och leksaker kan man förmodligen rengöra eller vädra för att kunna spara...
 
  • Gilla
Alfredo
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.