Är nivåskillnad mellan min och grannens tomt och det finns en mur av gamla runda stockar. Dessa är rejält ruttna och två stycken har han tagit bort. Den lutar fint över mot min sida. Det översta lagret är dryg 30cm mer in över min tomt än de undre stockarna. Har pratat med grannen som är 85+ om detta. Han kommentar är bara att dom håller. De har legat där sedan -65. Bortsett från att muren ser bedrövlig ut så tränger han tomt mer och mer in till mig och jag är lite orolig att min ena parkeringsplats snart har en slänt till hans tomt på sig. Hur ska jag hantera detta? Hoppas det håller och vänta på att han säljer och välkomna nya grannen med ett 'hej och välkommen! Du din mur mot mig...'?
 
  • Gilla
Anhyan
  • Laddar…
Exakt var går tomtgränsen?
Hur ligger stödmuren i förhållande till tomtgränsen?

Hur ser det ut på områdeskartorna mm gällande markhöjder?

Är det bara grannens tomt som ska ta höjdskillnaden eller ska även din tomt ta höjdskillnaden?

Det kan vara så att ni ”äger” tex halva höjdskillnaden var.

Detta måste redas ut innan det går att veta vem/vilka som äger problemet med stödmuren.

https://www.familjensjurist.se/fraga-juristen/bostad--fastighet/grannelagsratt---skada-pa-stodmur/

https://lawline.se/answers/finansiera-ombyggnation-av-gemensamt-agd-mur-utan-nytta-for-en-sjalv

https://www.familjensjurist.se/frag...t/ansvar-att-skydda-grannars-tomt-fran-skada/
 
Stockarna ligger på hans sida där den börjar ute vid vägen. Sedan sneddar dom in på min tomt, tillbaka in på hans och sedan in på min igen. Gissar det är pga sten som det blev lättast så en gång i tiden. Muren bär upp hans uppfyllnad för attfå platt. Min infart/parkering ligger i nivå med vägen medans han murat upp 70-80cm. Sedan blir nivåskillnaden mindre och mindre ju längre in på min tomt man kommer. Så på slutet av muren är skillnaden bara 20cm då min tomt har kvar kurvor och former medans hans är platt. Så muren är där för hans tomt.
 
  • Gilla
Claes Sörmland
  • Laddar…
Lutar muren in 30 cm i överkant på 80 cm höjd? Det är en rejäl lutning... Har det varit en tydlig ökning på sistone eller har den lutat så mycket länge? Spelar ju ingen roll för inkräktandet men om den rört sig mycket på sistone kan du ju kanske invänta ett ras. (Om det inte riskerar att skada din bil eller något annat såklart...) Då blir det väldigt tydligt även för grannen att något måste göras.
 
Kollade och det saknas tomtpinnar ute vid vägen. Men som det syns på bilderna är hans stockar påväg över till mig. Är nog armeringspinnarna som håller emot. Den nedersta stocken ligger i linje med hans stenmur. Resten av stockarna har tryckts ur rejält. En stock ligger i linje med en stenmur, och andra stockar tryckta ur linje intill en väg och grönska.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Tryckta stockar som glidit från en stenmur, med en armeringspinne synlig, i en trädgård.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Trädgård med lutande trästockar nära en stenmur, med armeringspinnar synliga.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Detta kommer bli ett evighetsproblem. Hade jag varit i TS situation hade jag tagit kostnaden med en mur själv och sett till att grannen skriver på dokumentet. Rättvist - nej. Men alternativet är att invänta grannens död eller att ta upp diskussionen med en ny granne. Ibland kostar irritation mer än reda pengar.

När jag byggde fixade jag mur mot den högre belägna grannen - som naturligtvis vann på att jag tog kostnaden. Att det från grannen ändå blev problem "suck" var ändå temporärt då jag numera har ny, vettig granne.

Detta såvida TS avser bo kvar i många år till!
 
Men vänta nu, så du har dessutom ett gäng armeringsjärn nedstuckna i din gräsmatta för att grannens mur inte ska ramla in på din tomt!? :surprised: Vem har satt dit de järnen, du eller grannen?

Nu är det ju iofs viktig att ta reda på exakt var gränsen går så inte muren står en halvmeter in på grannens tomt och konflikten baseras på fel information, även om mötet mur/staket ganska tydligt antyder var gränsen går.
 
AXS
Säg till grannen att du kan lösa det med en grävare som släntar av på hans tomt. En grävare löser det där på någon timme.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.