Vi ska bygga ut sommarstugan och behöver ljuta lite plintar. Det är berghäll med varierande höjd. En plint måste vara ca 2,1 meter, och flera på 1,5-1,7 meter.
Nertill på det långa röret är det ganska ojämnt så tanken jag har är att gjuta en låg platta som dubbas fat i berget och låter armeringsjärn sticka upp ur den plattan för att sedan ställa röret över och gjuta när det är en stadig grund för röret.
Går det att skarva 1200mm rör? (tejpa samman)
Räcker Ø200mm rör?
Kan man gjuta pelarna i omgångar eller blir det en konstig skarv då?
Vad bör man mer tänka på? Utbyggnaden är inte så stor (26m2) och kommer att vara enklare sommarstuga, men den ska såklart stå bra!
 
AXS
Måste du ha betong hela vägen? Du kan klara gjuta upp till samma nivå på alla plintar och avsluta med tex 1m regel.

Annars skulle jag göra två olika tjocklekar på plinten, kanske fyrkant i botten. Tror det kommer se bättre ut.
 
Med reservation för att jag inte vet alla förutsättningar, men med bakgrund av att du skriver att det är flera plintar som behöver vara långa antar jag att du även behöver krysstaga dem?

De längsta plintarna skulle jag format med formvirke, lite som @AXS är inne på.
 
Framförallt behöver du staga gjutröret. Det blir väl ca 100 kg betong om röret är 200mm och 2m långt.
Som tidigare inlägg var inne på så tror jag också det blir snyggare med något grövre nära berget.
 
AXS AXS skrev:
Måste du ha betong hela vägen? Du kan klara gjuta upp till samma nivå på alla plintar och avsluta med tex 1m regel.

Annars skulle jag göra två olika tjocklekar på plinten, kanske fyrkant i botten. Tror det kommer se bättre ut.
Jag ville göra så, gjuta lika höga plintar men fru tycker att det kommer se snyggare ut med hela plintar, och det kommer kanske klara väder och vind bättre.

mexitegel mexitegel skrev:
Med reservation för att jag inte vet alla förutsättningar, men med bakgrund av att du skriver att det är flera plintar som behöver vara långa antar jag att du även behöver krysstaga dem?

De längsta plintarna skulle jag format med formvirke, lite som @AXS är inne på.
Krysstaga dem bör man nog göra, antar jag också :)

H hempularen skrev:
Framförallt behöver du staga gjutröret. Det blir väl ca 100 kg betong om röret är 200mm och 2m långt.
Som tidigare inlägg var inne på så tror jag också det blir snyggare med något grövre nära berget.
Om man gjuter i etapper så kanske man inte behöver staga rören mer än normalt. Och gjuter jag ett grövre rör i botten så blir de naturligt att gjuta första röret och låta det härda och sedan ställa på nästa rör och fortsätta gjuta. Då låter jag armeringsjärns från nedre röret gå upp över skarven.
 
R rosangen skrev:
Går det att skarva 1200mm rör? (tejpa samman)
Det finns rör som är 2400mm också.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.