Hej.

Första inlägget för min del .
Vi ska byta tak på vårt LB-hus från 1970 från eternittak (yttertak och innertak ska bort) och vi ska lägga råspont och Benders pannor istället. Med anledning av sanering av eterniten samt att vi byter material på taket har vi sökt och fått genom bygglov för renoveringen. Men nu har det kommit upp att vi kan komma att behöva förstärka befintliga takstolar och detta fick vi då inte med i vår ursprungliga bygglovsansökan.

Så min fråga är ifall förstärkning av befintlig konstruktion, i detta fallet takstolar kräver bygglovsansökan också? Någon som vet?
 
Det bör väl rimligtvis ingå i lovet att byta takbeläggning?
 
P
B Birka24 skrev:
Vi ska byta tak på vårt LB-hus från 1970 från eternittak (yttertak och innertak ska bort) och vi ska lägga råspont och Benders pannor istället. Med anledning av sanering av eterniten samt att vi byter material på taket har vi sökt och fått genom bygglov för renoveringen. Men nu har det kommit upp att vi kan komma att behöva förstärka befintliga takstolar och detta fick vi då inte med i vår ursprungliga bygglovsansökan.

Så min fråga är ifall förstärkning av befintlig konstruktion, i detta fallet takstolar kräver bygglovsansökan också? Någon som vet?
Bästa svaret får du antagligen av byggnadsnämnden.

Å andra sidan …

Om bygglovshandläggaren inte krävde in konstruktionsritningar för förstärkning av takstolarna, eller nån slags beräkning om att en förstärkning inte behövdes, som underlag för ett byggnadslov så tror jag att det är en miss eller att ett förstärkningsarbete för takstolarna inte behöver byggnadslov.
Betongpannor är väl alltid tyngre än eternitplattor?

Jag skulle nog ta mig en funderare på om det är värt besväret att fråga om byggnadslovet behöver kompletteras för att förstärka takstolarna …
 
B Birka24 skrev:
Hej.

Första inlägget för min del .
Vi ska byta tak på vårt LB-hus från 1970 från eternittak (yttertak och innertak ska bort) och vi ska lägga råspont och Benders pannor istället. Med anledning av sanering av eterniten samt att vi byter material på taket har vi sökt och fått genom bygglov för renoveringen. Men nu har det kommit upp att vi kan komma att behöva förstärka befintliga takstolar och detta fick vi då inte med i vår ursprungliga bygglovsansökan.

Så min fråga är ifall förstärkning av befintlig konstruktion, i detta fallet takstolar kräver bygglovsansökan också? Någon som vet?
Man söker inte bygglov för allt man gör i detalj. Ni har bygglov för åtgärden byta tak enligt ritningarna.

Sedan är det er skyldighet att uppfylla bland annat hållfasthetskraven för åtgärden. Och det innebär förstärkning av takstolarna i ert fall.

Om kommunen hade granskat ärendet bättre skulle dom ha begärt förtydligande om detta i ett tidigare skede eller vid ett eventuellt tekniskt samråd.

Men nu är det bara att köra på och förstärka.
 
  • Gilla
fahlis
  • Laddar…
Tack för svaren. Nej det enda byggnadsnämnden begärde var fasadritningar, tomtkarta och beskrivning av material och utförande (råspont, papp och pannor) Någon konstruktionsritning har de inte begärt in men det är ju handlingar de kommer åt ifall de skulle behöva titta på dessa under processens gång. Och som skrevs här så har vi ju fått godkänt för renoveringen och materialbyte och då får vi väl göra det som krävs för att det ska hålla i många år framöver.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.