Vår fn. oisolerade garage är ihopbyggt med vårt hus efter huset var färdigställt. Dvs. en av innerväggarna i garaget har fortfarande husets ytterpanel.
Nu ska jag sätta upp innertak och isolera garaget och min fråga är: Hur ska jag ansluta takisoleringen och plastfilmen mot husväggen?

Syftet med plasten är ju att fuktig varm luft inte ska komma in i isoleringen. Min tanke är då att där garagetaket når husväggen vika plasten UPPÅT och så att ev varm luft från garaget i så fall sipprar mellan husväggen och plasten och sedan upp på vinden.
Garaget kommer alltid att vara kallare än huset så jag tror inte det är bra att plasta mot husfasaden också.

Rätta mig gärna! Tips o råd mottages tacksamt!

Innertaket i garaget hade jag tänkt sänka till 2.50 med plåtraglar som bärande cc 30.
 
Mikael_L
lars11 skrev:
<klipp> att där garagetaket når husväggen vika plasten UPPÅT och så att ev varm luft från garaget i så fall sipprar mellan husväggen och plasten och sedan upp på vinden.
Nope, detta är det man -alltid- ska undvika, tillföra fuktig och, ännu värre, varm fuktig luft till vinden. Det brukar ofelbart leda till mögelangrepp.

Det var iaf det första jag tänkte på, nu när jag läste denna fråga. Jag måste åka iväg nu, så jag hinner inte fundera ngt mer på frågeställningen. Sen tror jag många andra är mer hemma på det här problemet. ;)
 
Håller helt med Mikael. Men Lars, jag hade helt skippat diffusionsplast i garaget, du har ju ett väldigt litet fukttillskott där ute, och dessutom kommer du kanske inte hålla det helt uppvärmt hela tiden?
 
nej, jag vill hålla det några plus och kunna värma upp det lite till om man ska göra några projekt där ute. Idag blir det minusgrader på vintern och målarfärg fryser, man kan inte jobba där osv...
Skippa plasten alltså? Några minus med det?
 
Nej, i princip inte. Du ska definitivt skippa plasten, precis som man alltid gör i garage och sommarstugor med mestadels bara grundvärme på vintern.
 
Ok, jag skippar plast. Gör man alltid det i garage? Visste inte det.
 
Ja, i de fall garaget inte har ett osedvanligt fukttillskott, som till exempel dusch eller liknande, och det inte är uppvärmt hela vintern.
 
ja, det kommer att vara uppvärmt men inte som huset där det alltid är ca 23grader. Garaget kommer kanske att vara mellan 5-20 grader.
Om det generellt hålls kallare borde det väl vara ok?
 
Ja, jag tycker som sagt att du ska skippa den. Man brukar skippa om utrymmet inte är värmt till minst 13 grader alltid. Dessutom vore det ju oerhört svårt att få till en fungerande diffspärr som det ser ut i ditt fall.

Men du kan ju vänta ett par dagar och se om någon annan här tycker annorlunda.
 
Ok. Jag skulle ju kunna sätta spärr även mot husets vägg men då skulle ju den väggen bli spärrad från båda sidorna och jag vet inte hur det skulle påverka?
 
Det ska du definitivt inte göra, då finns det en stor risk att det ackumuleras fukt i väggen. Det är ju det som jag menar gör det lite problematiskt om du trots allt vill ha en diffspärr.

Men fortfarande kan jag inte se ett enda skäl i världen till att du skulle sätta plast i garaget.
 
Bra. Det underlättar ju också, då smäller jag bara upp gips på alla väggarna och taket, ingen plast.
Kan jag lägga lösull direkt på takgipset ovanifrån sedan?

Bra hjälp förresten!!
 
Jepp, det kan du göra.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.