Fastighet på drygt 12 000 m2 varav gräsytor cirka 5000 m2. Gräsmattorna är väldigt "flikiga" med mycket rabatter, buskar, träd, studsmatta, uteplatser och korsas av asfalterade gångar. Så här ser fastighet ut:

Flygbild över en fastighet med flera hus, gräsytor, gångar och en studsmatta.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Finns det robot(ar) på marknaden som klipper detta på egen hand, d.v.s. som inte behöver flyttas runt manuellt mellan olika gräsytor eller är gå/åkgräsklippare fortfarande bästa valet?
 
Åsa Lund
B Björkman skrev:
Fastighet på drygt 12 000 m2 varav gräsytor cirka 5000 m2. Gräsmattorna är väldigt "flikiga" med mycket rabatter, buskar, träd, studsmatta, uteplatser och korsas av asfalterade gångar. Så här ser fastighet ut:

[bild]

Finns det robot(ar) på marknaden som klipper detta på egen hand, d.v.s. som inte behöver flyttas runt manuellt mellan olika gräsytor eller är gå/åkgräsklippare fortfarande bästa valet?
Inte så käckt att klipparen korsar bilväg, risken för att den blir överkörd är påtaglig tycker jag
 
  • Gilla
Björkman
  • Laddar…
Inte utan att göra åverkan på asfaltsvägarna. Man måste nog också fundera på hur ”kul” det är för grannskapets barn att stoppa klipparna.

Jag gissar på 70–100 tkr i material (klippare och tråd) och kanske lika mycket eller mer för att gräva upp och asfaltera om där man vill göra passager över gångarna.

Lägg till det att man regelbundet måste dit och starta om klipparna när någon busat med dem.

Jag tror inte att det lönar sig, lite beroende på klientel i husen. Är det en BRF eller samfällighet är det kanske lite enklare än om det är en kommersiell fastighet.
 
  • Gilla
Björkman
  • Laddar…
Jag tänker för övrigt att man nog vill ha tre klippare ungefär såhär. Kanske kan man slå ihop de nedre två.
Satellitbild av bostäder med tre markerade områden som illustrerar potentiell indelning för klippning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Björkman
  • Laddar…
5000m2 är lite väl mycket för en klippare speciellt om det är mycket trixiga ytor. Den kommer behöva gå dygnet runt. Jag skulle satsa på minst två stycken. Kan klipparna passera på utsidan av husen istället så kan du ju hålla dem borta från vägarna

En klippare som klarar dubbla guidekablar är nog också bra så att den kan hitta till alla delar av ytan

Satellitbild över en bostadsområde med markerade klippstråk för robotgräsklippare runt husen.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Björkman
  • Laddar…
Du skriver att det är mycket rabatter, uteplatser och studsmattor etc.
Fundera på hur det kommer att fungera med en klippare som kommer och "stör" när de boende är ute i trädgården. Barnen är ute och leker, en familj spelar kubb, nån annan ställer några säckar jord för att fixa lite. Och så kommer klipparen åkandes.

En annan fundering är kring att laga begränsningskabeln om/när den går av. I en vanlig villaträdgård brukar man ha koll på var man varit och huggt med en spade exempelvis. I det här exemplet är det väl stört omöjligt att veta var sladden är av om man inte går och felsöker hela slingan?

Klart det går, men frågan är om det verkligen är värt det? Jag avråder.
 
  • Gilla
Björkman
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.