Dags att inhandla en vatten slangvinda till sommarstugan som är på ca. 1000 kvm gräsmatta.
35 meter känns optimalt för att nå i omnejd av tomten.
Har letat i forumet om för och nackdelar gällande fabrikaten och upplever att det är av samma kvalité med avvikelser i färg och designer.

Ni som har Gardena och Kärscher vattenslangvinda 35 meter, vad rekommenderar ni om ni får ta ett omtag?
Är det gardena som gäller eller Kärscher?

Tacksam för återkoppling!
 
Jag har en 35 meters Gardena och har bara positiva saker att säga om den.
 
  • Gilla
Seka70
  • Laddar…
Och jag har en Kärcher 35m och kan bara prata gott om den.

Har visserligen bara haft den en månad men den fungerar utmärkt. Spolar vatten där den ska utan läckage någonstans och den automatiska ihoprullningen av slangen går snabbt, jämnt och smidigt.

Dessutom var den jämförelsevis billig. Bauhaus reade ut dem för 995:-, så jag är mycket nöjd med mitt köp
 
  • Gilla
Seka70
  • Laddar…
Har haft en Gardena i 2-3 år och är nöjd.
 
  • Gilla
Seka70
  • Laddar…
T
Jag har gardena slangvinda som sitter på väggen.

Nackdelen är att slangen rullar in på samma ställe så det blir för tjockt och man måste styra slangen med en hand. Samt att så fort det går för tungt så lossnar handtaget från vindan. Är inte så jättenöjd med denna.

Men du kanske menar en sådan som står på backen? I så fall är slangen det som skiljer och är viktigast. Ta den med bäst styvhet på slang. För mjuk och den viker sig och stryper flödet hela tiden vilket man blir tokig på till slut. Gardenas slangar brukar vara bra på den punkten.
 
  • Gilla
Seka70
  • Laddar…
S Seka70 skrev:
Dags att inhandla en vatten slangvinda till sommarstugan som är på ca. 1000 kvm gräsmatta.
35 meter känns optimalt för att nå i omnejd av tomten.
Har letat i forumet om för och nackdelar gällande fabrikaten och upplever att det är av samma kvalité med avvikelser i färg och designer.

Ni som har Gardena och Kärscher vattenslangvinda 35 meter, vad rekommenderar ni om ni får ta ett omtag?
Är det gardena som gäller eller Kärscher?

Tacksam för återkoppling!
Edit: ursäkta otydligheten, väggmonterad slangvinda upprullade menar jag naturligtvis!
 
Vi har en Gardena och fungerar bra. Finns ibland till bra pris.35 m. Lätt att ta in på vintern. Bara en skruv att lossa.
 
  • Gilla
Seka70
  • Laddar…
O
T Thörre skrev:
Jag har gardena slangvinda som sitter på väggen.

Nackdelen är att slangen rullar in på samma ställe så det blir för tjockt och man måste styra slangen med en hand. Samt att så fort det går för tungt så lossnar handtaget från vindan. Är inte så jättenöjd med denna.

Men du kanske menar en sådan som står på backen? I så fall är slangen det som skiljer och är viktigast. Ta den med bäst styvhet på slang. För mjuk och den viker sig och stryper flödet hela tiden vilket man blir tokig på till slut. Gardenas slangar brukar vara bra på den punkten.
Har du någon gammal modell? För på min Gardena åker spolen fram och tillbaka i sidled när slangen rullar upp sig, inget jag behöver styra själv.
 
  • Gilla
Seka70 och 1 till
  • Laddar…
Düsseldorff
Jag har en blandning av Gardena och Kärcher. Slangarna är det väl ingen större skillnad på men jag upplever att Gardenas kopplingar håller bättre över tid.
 
  • Gilla
Seka70
  • Laddar…
jag har kärchers variant. Tycker den är ok i utförandet men lite skrikig i färgen, så jag tänkte foliera det gula så den smälter in lite bättre........

Annars är ju problemet 1/2" slang och 35m längd. Det blir dåligt tryck efter en så lång slang....men det är ju samma för alla fabrikat.
 
  • Gilla
Seka70
  • Laddar…
Düsseldorff
MathiasS MathiasS skrev:
jag har kärchers variant. Tycker den är ok i utförandet men lite skrikig i färgen, så jag tänkte foliera det gula så den smälter in lite bättre........

Annars är ju problemet 1/2" slang och 35m längd. Det blir dåligt tryck efter en så lång slang....men det är ju samma för alla fabrikat.
Ska du foliera 35 meter vattenslang? Bilder tack! :p
 
engs
Tror Mathias syftar på själva slanghållaren på väggen, jag och särskilt frugan skulle uppskatta om han visar hur han gör. Själva funktionen har jag inga synpunkter på men håller med om att den inte gör sig så bra med den gula färgen, inte mot vår färg på husväggen i vilket fall.

Edit: Nått sånt här bara, håller det utomhus?
https://www.bauhaus.se/dekorplast-d-c-fix-praglad-svart-45x200cm
 
  • Gilla
Seka70
  • Laddar…
ja de gula ränderna på slangen kan jag leva med, men det gula på rullen vill jag bli av med...
 
  • Gilla
Seka70
  • Laddar…
T
O olsjo skrev:
Har du någon gammal modell? För på min Gardena åker spolen fram och tillbaka i sidled när slangen rullar upp sig, inget jag behöver styra själv.
Ne inte gammal men är nog en enklare variant som inte är inkapslad.
Classic tror jag den heter för jag behövde möjligheten att ha mer slang så det är nog 50 m på den.

Jag har däremot en inkapslad variant från typ Byggmax också och den är klockren, har fungerat kanon i många år.
 
  • Gilla
Seka70
  • Laddar…
Tack för bra inspel och tips med erfarenhets återföring.

Det blev en gardena XL roll upp 35 m från Claes Ohlson för 1799kr.

Ska montera vindan nu i helgen, återkommer med kortare resesidor.

Återigen tack!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.