Denna växer i vår rabatt vad kan det vara?
 
  • En hand håller en ogräsplanta med stora gröna blad och oöppnade blommor i en trädgårdsrabatt.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Kungsljus säger min bildgoogling:)
 
  • Gilla
Växtfrågor
  • Laddar…
Är det ett ogräs? Tänker på hur fort de spridit sig..
 
Jo, den betraktas som invasiv i vårt land. Jag fick en jättefin krukad planta som jag faktiskt inte satte i trädgården eftersom jag ser hur den spridit sig i ett par av grannträdgårdarna.

Den har också de senaste åren spridit sig otroligt längs vår strand. Den har en rejäl pålrot som kan vara svår att få upp.

Det är självklart att man kan ha den i trädgården, den är ju ståtlig, men man bör då se till att den inte fröar av sig.
 
  • Gilla
Växtfrågor
  • Laddar…
yonna yonna skrev:
Jo, den betraktas som invasiv i vårt land. Jag fick en jättefin krukad planta som jag faktiskt inte satte i trädgården eftersom jag ser hur den spridit sig i ett par av grannträdgårdarna.

Den har också de senaste åren spridit sig otroligt längs vår strand. Den har en rejäl pålrot som kan vara svår att få upp.

Det är självklart att man kan ha den i trädgården, den är ju ståtlig, men man bör då se till att den inte fröar av sig.
Nej, Kungsljus är inte invasiv i Sverige. En helt normal del av vår flora, men visst är den spridningsbenägen. den har dock mycket små frön och är i princip tvåårig, så klarar sig bara så länge det finns öppen mark att så sig i.

Angående ogräs är det sådant som växer där man inte vill att det ska växa :)
 
  • Gilla
Växtfrågor
  • Laddar…
Praktkungsljuset har inte officiellt klassats som invasiv men finns med som högrisk i SLUrapport från 2018.
 
  • Gilla
Växtfrågor
  • Laddar…
yonna yonna skrev:
Den har inte officiellt klassats som invasiv men finns med som högrisk i SLUrapport från 2018.
Bara för att det finns någon främmande art med viss spridningspotential som innehåller ordet kungsljus betyder det inte att de inhemska arterna är invasiva.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.