Bor i enplanshus med källare från 60 talet.
Uppdelat i 2 sektioner (vinkelhus), ena sektionen är vardagsrum på övre plan och gillestuga på källarplan. Andra sektionen är övriga huset.

Vi ska renovera källaren nu och går i tankar om att riva vägg 1 och 2 som syns på bilden, (som tillhör den andra sektionen dvs övriga huset).

Bägge väggar är av tegel och inte betonghålsten som prickarna på ritningen indikerar, vilket får mig att ifrågasätta om jag förstår ritningen rätt :)

Jag är ganska säker på att vägg 1 inte är bärande, dels pga riktningen på den och dels om jag tolkar ritningen för sektionen rätt.

Vägg 2 verkar vara bärande enligt ritningen, men känns det inte som att den är för liten för att vara bärande? Jag menar, den är ju inte särskilt lång?

Kanske tolkar jag ritningen fel? Jag kollar på de 4 väggarna som syns på sektions-delen och tänker att de måste vara bärande?

Vågar jag åtminstone utgå från att vägg 1 inte är bärande?
 
  • Arkitektritning av källarplan med markerade väggar 1 och 2 till diskussion om bärande strukturer.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Arkitektritning av källarplan och sektioner genom enplanshus från 60-talet med markerade tegelväggar för eventuell rivning.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Du är säkert rätt ute i dina spekulationer,
1 inte bärade.
2 kanske bärande men troligen inte.
När du ska riva nr 2 sätt stämp på sidan och känn sen efter om det är tryck på dom när väggen är riven. Isf får du sätta en liten balk där.
 
BirgitS
R ravve007 skrev:
Vägg 2 verkar vara bärande enligt ritningen, men känns det inte som att den är för liten för att vara bärande? Jag menar, den är ju inte särskilt lång?
Det behöver den inte vara. Här i lägenheten finns det en innervägg där bara 1 m på mitten är bärande. Det kan också vara så att en bärande vägg går först längs en linje och sen flyttas i sidled till en annan linje.

R ravve007 skrev:
Kanske tolkar jag ritningen fel? Jag kollar på de 4 väggarna som syns på sektions-delen och tänker att de måste vara bärande?
Det är troligt att källarväggarna på sektionsritningen är bärande.

När det gäller källarväggar kan man också behöva tänka på att de som är under jord utsätts för kraftigt tryck av jorden och det kan behövas innerväggar (delar av innerväggar) för att hålla emot.

larsbj larsbj skrev:
När du ska riva nr 2 sätt stämp på sidan och känn sen efter om det är tryck på dom när väggen är riven. Isf får du sätta en liten balk där.
Det där är inte pålitligt. Det behöver ju inte vara tryck som märks just när man river men det kan vara rejält tryck när det är mycket snö på taket.
 
Redigerat:
  • Gilla
justusandersson och 1 till
  • Laddar…
BirgitS BirgitS skrev:
Det där är inte pålitligt. Det behöver ju inte vara tryck som märks just när man river men det kan vara rejält tryck när det är mycket snö på taket
Fast det finns ju ingen bärade vägg ovanför som skulle kunna flytta ner snölast.
Dessutom är takstolar självbärande.
 
BirgitS
larsbj larsbj skrev:
Fast det finns ju ingen bärade vägg ovanför som skulle kunna flytta ner snölast.
Dessutom är takstolar självbärande.
Okej, ställa något tungt ovanpå där då i framtiden (akvarium, köksö etc.).

Ja, så troligen är inga väggar på entréplanet bärande men källarväggarna ska hålla uppe bjälklagret. Man kan ju se på sektionsritningen att det är förstärkningar under bottenplattan under de utritade väggarna
 
BirgitS BirgitS skrev:
Okej, ställa något tungt ovanpå där då i framtiden (akvarium, köksö etc.).

Ja, så troligen är inga väggar på entréplanet bärande men källarväggarna ska hålla uppe bjälklagret. Man kan ju se på sektionsritningen att det är förstärkningar under bottenplattan under de utritade väggarna
Den kan såklart vara bärande för bjälklaget, men isf ska dom ha gjort det klenare där än på andra ställen vilket verkar osannolikt. Och det märks isf och det behövs en balk.
 
Vägg 1 är stabiliserande i förhållande till garagets ganska långa yttervägg. Bör inte rivas utan annan åtgärd med samma verkan. Jag har svårt att tänka mig att vägg 2 skulle vara bärande. Sektionen är missviande då inte bara bärande väggar är utritade. Jag skulle dock vilja se en teknisk beskrivning innan jag säger något säkert. Huset är någon form av elementhus, vilket fiberplanken i bottenvåningens ytterväggar avslöjar. Elementhus kan ha lite skum uppbyggnad.
 
  • Gilla
BirgitS
  • Laddar…
Tack för alla svar!
Det jag kommer fram till är att jag inte vågar ta ner vägg 2, känns för risky utan att vara säker på om den faktiskt är bärande.
Det slog mig att murstocken, som finns på samma avstånd från ytterväggen som vägg 2, kanske är den som syns på sektionsritningen som bärande, och inte vägg 2. Å andra sidan går murstocken hela vägen upp till taket, vilket öeder tilmbaka tankarna till att det måste vara vägg 2 som syns på ritningen.

Ang. vägg 1: det känns rimligt att den skulle stötta den långa ytterväggen. Förklara gärna mer vad som bör göras om vi vill riva den. Vi tänkte bygga upp en ny vägg ca 1,5m bakom vägg 1, så denna nya vägg skulle kunna lasta av ytterväggen istället - men tar gärna tips på hur väggen bör byggas (balkar, tegel?). Är det den långa ytterväggen som behöver stöttning, eller är det taket?
 
Min kommentar om vägg 1 är av mer generell karaktär. Murade väggar kan inte vara av obegränsad längd och höjd. Hur långa och hur höga de kan vara beror på typ av material, förekomst av marktryck mm. Om den nya väggen hamnar så att förrådet blir större och görs murad kan jag inte se några problem.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.