Bästa svaret

Är brännaren frånkopplad elektriskt så den aldrig kan starta, finns säkert en sotlucka i rökkanalen , där fyller du med mineralull så det blir fullt och tätt, tänk på att när du tätar så kommer en del av ventilationen i pannrummet kanske att försvinna.
 
Med rökkanal menar jag den som är mellan panna och skorsten i en sotlucka som är för sotning som brukar sitta under rökröret går det inte att täta.. Sitter säkert en sot lucka på pannan med och där går det även att täta-Det är hålet ut mot skorstenen som ska tätas från pannan sett. I övrigt så går det öppna sotluckan och få en ventilation med självdrag från pannrummet och källaren.
 
Jag öppnade luckan som sitter mitt på röret. Fyllde neråt med isolering.
 
  • Ventilationsrör med öppen inspektionslucka på ett isolerat rör i ett pannrum.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Bra , då ställer du upp spjället ( tiger heter det ) och spärrar det så får du ventilation i källaren, när det eldas med olja/ved så har man en rätt kraftig ventilation. du har inte sett något om fukt/väta under tiden som pannan varit avstängd. Det är normalt med det när pannor åker ut för en EL-panna eller värmepump
 
S
H Highbeam skrev:
Jag öppnade luckan som sitter mitt på röret. Fyllde neråt med isolering.
Varför installerar du inte en pelletsbrännare i pannan och eldar billigt? Köra på elpatron kostar ju en del.
H Highbeam skrev:
Jag har ett hus med en CTC family oljepanna. Läste någonstans att man kunde täta/isolera den mot skorsten om man ej använder oljebrännare, vilket jag inte gör. Kör bara med elpatron. Är det någonting man bör göra?
H Highbeam skrev:
Jag har ett hus med en CTC family oljepanna. Läste någonstans att man kunde täta/isolera den mot skorsten om man ej använder oljebrännare, vilket jag inte gör. Kör bara med elpatron. Är det någonting man bör göra?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.