Hej!

Ska inom kort köpa massor med vp-rör, böjar mm, och jag undrar om det är skillnad, och i så fall hur stor på olika fabrikat.

Är det något fabrikat/inköpsställe man ska akta sig för.

Är det skillnad på hur bra de olika fabrikaten är på att böjas med böjfjäder?

Tacksam för alla tips i detta ämne.

/Jonas
 
En del "billigare" kan vara lite besvärliga och ha en tendens att brista om man arbetar med dem i kyla är det varmt är skillnaden liten. Uponor och Pipelife har bra grejer och många detaljer.
 
uponor brukar man kunna hitta på byggmax till riktigt bra priser. ca 3 kr metern är bättre än jag har lyckats hitta på andra platser
 
Somsagt, köp ett paket på byggmax, dom rören funkar utmärkt för oss vanliga dödliga.
 
cheapy säljer rör för 349 för 52 rör undrar om det kan vara nått att ha
 
När jag handlade rör på byggmax så kostade de 9,80 på nätet, men 7 och nånting i butiken. Det var 3meters rör. Har för mig att det stod uponor på dem.
 
Constructum Domus skrev:
Frågan är hur långa de rören är?
rören var 3 meter
 
Det får bli en sväng till Byggmax imorgon tror jag...

/Jonas
 
Snailman
Du skrev om böjar och skarvar oxå, jag antar att det är bäst om de har en låsning, annars kan väl rören gå isär inne i väggen om man ska dra om någonting i framtiden, hoppas någon kunnigare kan kommentera detta...

Kan tillägga att byggmax rör är 3m biltemas är 2m (blir mycket skarbitar)

Hur långa är de som elektrikerfirmorna har? Är de 3m eller kan de vara längre?
 
3m är standardlängd. Uponor ska nog vara bra, ahlsell säljer dem.
 
Snailman skrev:
Du skrev om böjar och skarvar oxå, jag antar att det är bäst om de har en låsning, annars kan väl rören gå isär inne i väggen om man ska dra om någonting i framtiden, hoppas någon kunnigare kan kommentera detta...
Man tejpar runt röret och över änden på skarvhylsan.

För övrigt är det "ingen" elektriker som kör med rör idag, det är slang som gäller. Med fördragen tråd inuti.
 
Slang känns lite rackigt...

Man vill ju inte få problem senare med att att få i dragfjäder om man vill/måste byta kablar.

Slang med fördragen tråd är nog bra vid installation, men hur är det om man måste dra i ny tråd?

/Jonas
 
Mikael_L
JonasHolm skrev:
Slang känns lite rackigt...

Man vill ju inte få problem senare med att att få i dragfjäder om man vill/måste byta kablar.

Slang med fördragen tråd är nog bra vid installation, men hur är det om man måste dra i ny tråd?

/Jonas
Då kan man väl dra med hjälp av någon av de befintliga trådarna, så slipper man dragfjäder.

bax: Säkert kommer många att säga emot dig! :) Att det är många som använder VP-rör ...

Men själv ger jag mig ej in i den diskussionen...:rolleyes:

Åter till ursprungsfrågan.
När du ska köpa skarvar så vill jag tipsa om de med låsfjäder, det kostar dig ett par hundringar mer till hela husbygget, men du slipper riva ngn vägg i framtiden för att en skarv gått upp.
Sen tackar jag för tipset att byggmax har kända kvalitetsrör till fynpris! :cool:

edit: tillägg. Böjar är väl onödigt att köpa, böj rören istället med böjfjädern.
 
Mikael_L skrev:
Då kan man väl dra med hjälp av någon av de befintliga trådarna, så slipper man dragfjäder.

bax: Säkert kommer många att säga emot dig! :) Att det är många som använder VP-rör ...

Men själv ger jag mig ej in i den diskussionen...:rolleyes:
Vi får se :) ......det är nog många som använder rör, men de elektriker som skall leva på det...knappast, det går mycket fortare med slang.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.