Hej

bor i ett hus där jag inte kan göra hål i fasaden, behöver få en luftvärmepump installerad. Min tanke är då att jag hittar någon som kan tänkas göra "hålet" via ett fönster. Har tyvärr inte lyckats hitta någon i Stockholm som verkar förstå vad det är jag är ute efter.
Har någon här förslag på vart jag kan vända mig?
 
Varför kan du inte göra hål i fasaden ? Att ta hål i karmen till fönstret är ju inte riktigt bra. Att återställa det om du nu måste(?) är nog dyrare än ett hål i fasaden.
 
har ett enkelputshus, ska inte göra åverkan på huset. Behöva återställa är jag inte rädd för, kommer alltid behöva det
Så helst direkt via ett fönster tänker jag
 
Kanske går att dra rören upp till vinden och sedan ut via takfoten och ner på fasaden till utedelen? Alternativt kanske det finns en krypgrund man kan dra ner rören till och sedan ut genom kantbalken?
 
Enstegstätad fasad alltså. Sätter du in ett plastventrör i ditt nyupptagna hål och tätar med lite fog mellan rör/fasad så är det tätt. Alltså samma rör du använder till en friskluftsventil.
 
  • Gilla
mitthus1
  • Laddar…
A
J Josth skrev:
Kanske går att dra rören upp till vinden och sedan ut via takfoten och ner på fasaden till utedelen? Alternativt kanske det finns en krypgrund man kan dra ner rören till och sedan ut genom kantbalken?
Glöm inte kondensslangen som måste ha fall från innedelen och ut :)
 
  • Gilla
mitthus1
  • Laddar…
Finns kondensvattenpumpar om det inte går att få naturligt fall ut på något annat sätt.
 
  • Gilla
mitthus1
  • Laddar…
I InsidersUnited skrev:
Enstegstätad fasad alltså. Sätter du in ett plastventrör i ditt nyupptagna hål och tätar med lite fog mellan rör/fasad så är det tätt. Alltså samma rör du använder till en friskluftsventil.
problemet är att de jag pratat med som verkar kunna just det där med installation vägrar göra det på enstegstätad fasad....
 
J Josth skrev:
Finns kondensvattenpumpar om det inte går att få naturligt fall ut på något annat sätt.
hade ingen aning, kollar upp det tack!
men utedelen behövs väl för att pumpa ut ex.vis varm luft när man kör AC funktionen (som jag är ute efter)?
 
J Josth skrev:
Kanske går att dra rören upp till vinden och sedan ut via takfoten och ner på fasaden till utedelen? Alternativt kanske det finns en krypgrund man kan dra ner rören till och sedan ut genom kantbalken?
intressant tanke, vet du om en installatör som kan tänkas göra sådant?
Har dock ingen vind eller krypgrund...men en som gjort det tidigare kanske kan göra det på ett annat sätt
 
A
M mitthus1 skrev:
hade ingen aning, kollar upp det tack!
men utedelen behövs väl för att pumpa ut ex.vis varm luft när man kör AC funktionen (som jag är ute efter)?
inget luftbyte mellan in och utsida av huset om du inte har en daikin sahara
 
  • Gilla
mitthus1
  • Laddar…
A
M mitthus1 skrev:
intressant tanke, vet du om en installatör som kan tänkas göra sådant?
Har dock ingen vind eller krypgrund...men en som gjort det tidigare kanske kan göra det på ett annat sätt
den tråkiga lösningen vilken jag har varit med om är att plocka ur en ruta ur fönstret och ersätta denna med en av plexiglas med hål i.
 
  • Gilla
mitthus1
  • Laddar…
electroluxaren skrev:
den tråkiga lösningen vilken jag har varit med om är att plocka ur en ruta ur fönstret och ersätta denna med en av plexiglas med hål i.
Hmm intressant (och ha tråkigt men fungerar). Vet du vart jag kan vända mig för ett sådant förslag?
 
electroluxaren skrev:
inget luftbyte mellan in och utsida av huset om du inte har en daikin sahara
förlåt en Novis.. hur menar du då?
 
A
En llvp tar inte in någon luft utifrån,cirkulerar bara runt befintlig luft i rummet,därför överlägsen jämfört med en portabel ac tex.
 
  • Gilla
mitthus1 och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.