Hej,

Vi har ca 600m2 gräsmatta och funderar på robotgräsklippare men undrar - måste den gå hela tiden eller räcker det med några dagar/vecka eller räcker det med några timmar/dag? Tack för hjälpen!
 
Fiano1 Fiano1 skrev:
Hej,

Vi har ca 600m2 gräsmatta och funderar på robotgräsklippare men undrar - måste den gå hela tiden eller räcker det med några dagar/vecka eller räcker det med några timmar/dag? Tack för hjälpen!
Jag har lite mindre, kanske 500m2, min går måndag-torsdag 9-14, fredag 9-12.
Det innebär att den bara klipper när barnen är i skolan, nu när sommarlovet närmar sig får jag väl tänka om lite.....
 
Det beror på:
Vad du väljer för robot (vad den klarar i klippyta).
Om tomten/gräsytan är enkel eller komplext.
Om gräset växer lite eller mycket (gödning, vatten, mm).
 
Fiano1 Fiano1 skrev:
Hej,

Vi har ca 600m2 gräsmatta och funderar på robotgräsklippare men undrar - måste den gå hela tiden eller räcker det med några dagar/vecka eller räcker det med några timmar/dag? Tack för hjälpen!
Det beror ju såklart på vilken robot du väljer och vilken typ av gräsmatta du har, enkel/komplex.
Vår klipper må-ti och to-fr 22.00-12.00 (vilodag onsdagar just nu) och lö 22.00-09.00.
Vår gräsmatta är relativt enkel och ca 350 kvm, gräsklipparen är specad till 1 000 kvm.
 
Prova att minska tiden, när man börjar se ”korridorer” i gräset då har man nått gränsen.

Protte
 
  • Gilla
Fiano1
  • Laddar…
Fiano1 Fiano1 skrev:
Hej,

Vi har ca 600m2 gräsmatta och funderar på robotgräsklippare men undrar - måste den gå hela tiden eller räcker det med några dagar/vecka eller räcker det med några timmar/dag? Tack för hjälpen!
Tack för era svar. Ser att den behövs ganska många timmar för att täcka upp 2x45min/vecka vanlig gräsklippning. Inser att jag kommer fortsätta med detta med tanke på att jag vill ha lugn och ro när jag jobbar i trädgården. Men den låter inte lika mycket, tänker ni. Helt rätt men jag uppskattar tystnaden minus 2x45min/vecka då jag kommer att fortsätta kluppa som vanligt. Tack snälla för erat engagemang, den uppskattas!
Fiano1 Fiano1 skrev:
Hej,

Vi har ca 600m2 gräsmatta och funderar på robotgräsklippare men undrar - måste den gå hela tiden eller räcker det med några dagar/vecka eller räcker det med några timmar/dag? Tack för hjälpen!
 
  • Gilla
skidaren
  • Laddar…
När man jobbar i trädgården så trycker man på stopp, och låter den fortsätta när man är klar.
Alternativt låt klipparen ta nattskiftet när du ändå sover (så gör grannarna med småbarn)

Protte
 
  • Gilla
Fiano1
  • Laddar…
Fiano1 Fiano1 skrev:
Tack för era svar. Ser att den behövs ganska många timmar för att täcka upp 2x45min/vecka vanlig gräsklippning. Inser att jag kommer fortsätta med detta med tanke på att jag vill ha lugn och ro när jag jobbar i trädgården. Men den låter inte lika mycket, tänker ni. Helt rätt men jag uppskattar tystnaden minus 2x45min/vecka då jag kommer att fortsätta kluppa som vanligt. Tack snälla för erat engagemang, den uppskattas!
Men det är ju olika med olika robotar?
Jag har en som går just nu 05.30-22.30 på 4000m2. Välj ett klippare för dina behov så är det inga problem.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.