Har en Cylinda dm 3038 som i förrgår började visa felmedelande E02.
Har felsökt och snart skruvat isär hela maskinen utan att hitta något. Slutsatser hitills.
-När jag startar ett program händer NADA, efter några minuter kommer E02 upp.
-fyller jag maskin med vatten händer fortfarande inget, ingen pump går.
-Maskinen ger ingen spänning på aquastopen, lägger jag däremot spänning direkt på aquastopen så flödar vattnet genom båda magnetventilerna in i maskinen. Men även om jag startar ett program händer inget mer, vågade köra allt för länge då jag inte visste hur mycket vatten det var i maskin och ville gärna kunna öppna den.
- ingen skit i slangar/pumpar osv vad jag lyckats hitta och allt ser allmänt fräsht ut.
-inget sot eller andra tydliga defekter på kretskortet, kollade ifs bara bakom första plastkåpan.
-självklart kollat filter osv.

Nu vet jag inte vad nästa steg är eller om jag bara ska kasta skiten och njuta av vädret?
Kan man "reset:a" den?
Någon givare som kan göra att hela maskinen fryser på detta sätt?
Förslag?
 
A
Njuta av väder delen röstar jag för!
 
Har kommit lite längre i felsökningen. Hittade en bränd strip som går till strömmatningen av magnetventiler/avloppspump på kretskortet.
Hittade en Cylinda dm 3020 reservdels maskin i närområdet som jag åkte och hämtade. Jämför jag elschema och kretskortet skall dom vara kompatibla med varandra.
In med nya kretskortet och maskinen hoppade igång
Meeeen min kära vänn Murphy knackade snabbt på axeln. Maskinen står väldigt länge på 1min kvar av programmet men lyckas tillslut avsluta det. Men disken blir inte ren......
Det är varmt i maskin, vattnet är tömt osv men känns inte som det spolas ut i armarna

Nu får jag nog snart bara åka och plocka ut en ny, men känns så j*vla tråkigt när maskinen inte är så gammal och förövrigt fräsh
 
  • Bränd kretskortremsa nära strömmatningen, i bakgrunden en skruvmejsel och delar av diskmaskinen.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
A
S sugroret skrev:
Har kommit lite längre i felsökningen. Hittade en bränd strip som går till strömmatningen av magnetventiler/avloppspump på kretskortet.
Hittade en Cylinda dm 3020 reservdels maskin i närområdet som jag åkte och hämtade. Jämför jag elschema och kretskortet skall dom vara kompatibla med varandra.
In med nya kretskortet och maskinen hoppade igång
Meeeen min kära vänn Murphy knackade snabbt på axeln. Maskinen står väldigt länge på 1min kvar av programmet men lyckas tillslut avsluta det. Men disken blir inte ren......
Det är varmt i maskin, vattnet är tömt osv men känns inte som det spolas ut i armarna

Nu får jag nog snart bara åka och plocka ut en ny, men känns så j*vla tråkigt när maskinen inte är så gammal och förövrigt fräsh
Kanske inte samma konfigurering på dessa kort, har du kollat spolarmsväxlaren den är riktigt vek på dessa, den är nog samma på "din" reservdelsmaskin
 
Har inte kollat den mer än att tatt av den och kollat efter skit. Kan man felsöka den på något bra sätt? Är det motorn som ger sig eller byter man hela plasthuset?
 
A
Man byter hela som en enhet
 
Har nu undersökt spolarmsväxlaren, det skillde en del på "triggerhjulet" mellan dom. Men har testat båda, det ändrade inget. Testade motorn på båda och den funkade. Testade även utan ventilhjulet, dvs att vattnet går både uppe och nere, kommer fortfarande inget vatten ur spolarmarna.
Tänkte att det kanske var någon skillnad på kretskorten ändå, mjukvara osv, så jag gjorde en ful lagning på original kortet.
Nu är alltså maskin helt återställd till original, den tar in vatten, värmer upp det, spolar ut det och avslutar programmet. Men inget vatten spolas i maskinen Hörde ett bekant ljud under , vad jag misstänker, spol fasen. Men öppnade luckan flera gånger och maskinen va snustorr bortsett från vatten i botten och kondens.
Tar isär cirkulationspumpen, ingen skit och impellerna är helt intakt. Men lägger jag 230v på motorn så går den inte. Kan jag testa den så eller måste den vara inkopplad i maskin? Finns nämligen ytterligare en 3-polig kontakt och en del elektronik i motorn.

Mina misstankar nu.
-trasig motor till cirkulationsmotorn?
-något blev fel när jag nollställde maskin?
 
Nu funkar maskinen. Det var motorn till cirkulationspumpen som var dålig också. Mätte på kontakterna och det var 230v där hela tiden. Dvs motorn styrs av den 3-poliga kontakten och man kan inte felsöka den genom att lägga spänning på den.
Får tacka Electroluxaren för din hjälp
 
  • Gilla
Anonymiserad 137805
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.