pacman42 pacman42 skrev:
Typ denna:
[länk]
Ingen dålig ide alls.

Jag har aldrig sett den på något byggvaruhus, men jag brukar sällan strosa runt inne på Amazon så...
 
S Soltorp40 skrev:
Ingen dålig ide alls.

Jag har aldrig sett den på något byggvaruhus, men jag brukar sällan strosa runt inne på Amazon så...
En sån har jag byggt själv. Har dock aldrig använt den och den ser nog ut att bli liggande oanvänd.

Det var för övrigt en sån jag tipsade om i mitt inlägg i går.
 
W witten skrev:
En sån har jag byggt själv. Har dock aldrig använt den och den ser nog ut att bli liggande oanvänd.

Det var för övrigt en sån jag tipsade om i mitt inlägg i går.
Jag har adapter från schuko till Blå CEE då den senare är det jag har på min nuvarande laddbox. Köpte även en sådan som är i länken för att kunna ladda från elverkets stolpe i mina föräldrars sommarstuga, matningen till stugan är bara 3x16A (3x2,5mm2) nämligen...

Stolpen har ett CEE-uttag här för att min morfar en gång i tiden behövde trefas 16A till sin vedkap och inte ville dra om matningen till stugan...
 
A Alexn72 skrev:
Det är en dålig ide att ta med sladden, låt gärna sladden hänga kvar i uttaget om du kan så slipper du förslitning i uttagen som i förlängningen kan ge varmgång.
Sen kan du ha en som alltid följer med i bilen.
Jag är inte alls säker på att man sliter på ett uttag genom att sätta och dra ur stickproppen. Tvärtom motionerar man det, och man ser/känner ifall det börjar bli slitet.

Vad man däremot inte ska göra är att dra ur stickproppen med belastning inkopplad. Det sliter på blecken pga den ljusbåge som kan uppstå.
 
  • Gilla
pacman42
  • Laddar…
pacman42 pacman42 skrev:
Då borde man kunna få den billigare om man redan har en JFB typ B...
Det är väl något av ett wildcard för deras del eftersom de ger ett fast pris för installation utan någon hänsyn till hur anläggningen ser ut. Så jag tror inte att man får tillbaka några pengar av dem. Men det var ingen jordfelsbrytare typ B man fick med utan en personskyddsbrytare typ A. Det är ju mindre pengar. Precis vad elektrikern gör med den får jag se på onsdag. Men jag har mina föraningar.
 
A Avemo skrev:
Det är väl något av ett wildcard för deras del eftersom de ger ett fast pris för installation utan någon hänsyn till hur anläggningen ser ut. Så jag tror inte att man får tillbaka några pengar av dem. Men det var ingen jordfelsbrytare typ B man fick med utan en personskyddsbrytare typ A. Det är ju mindre pengar. Precis vad elektrikern gör med den får jag se på onsdag. Men jag har mina föraningar.
Är det typ A? Intressant, då måste laddaren ha intern avkänning för likströmmar på jord.
 
pacman42 pacman42 skrev:
Är det typ A? Intressant, då måste laddaren ha intern avkänning för likströmmar på jord.
Det brukar väl de flesta ha?
 
A Avemo skrev:
Det brukar väl de flesta ha?
Inte alla.
 
När jag tittar igen så står det att den har inbyggt jordfelsbrytare typ A och DC-övervakning. Jag undrar varför de då skickar med en typ A personskyddsautomat. Det kanske bara är ett kryphål för att kunna utnyttja avdraget.

Jag har en några år gammal Audiladdare som jag tror saknar DC-övervakningen. Var det årsskiftet 2018 som reglerna kom?
 
Jag får förhoppningsvis en Skoda enyaq i september och behöver då kunna ladda den på något bra sätt. Den behöver kunna laddas både hemma och på landet samt på resor.

Precis som VW levererar skoda bilen med bara typ2-typ2 kabel. Någon form av laddbox är alltså alltid nödvändig.

Min tanke är att börja med att skaffa en mobil laddbox som senare kan stanna i bilen om det känns för fippligt att hålla på med och det blir en fast box hemma istället.

Är det någon som har testat eller har synpunkter på följande mobila laddare?



Go-Echarger
go-eCharger-HOME-PV-%C3%9Cberschussladen-600x500.jpg
https://go-e.co/products/go-echarger-home/?lang=en

Fördel: Liten, använder den medföljande typ2 sladden
Nackdel: app eller knapp för att kontrollera strömstyrka, måste ta med typ2 sladden för att ladda på stan
pris ca 7000kr

Cetek Njord GO
6051b8f2221b5.jpeg
fördelar: känns rejäl
nackdel, endast appstyrning för strömstyrka
pris ca 7000kr
https://laddstoppet.se/laddkablar/cee/laddbox-ctek-njord-go-11kw

Khons 3-fas till Typ 2, 400V, 11kW
6086b18e530e0.jpeg
https://laddstoppet.se/laddkablar/cee/laddkabel-3-fas-till-typ2-16-a-11-kw
fördel: liten klump, tydlig display
nackdel: känns mer "kina", ingen app
pris ca 6000kr

Metron PC05T
EVC-PCH005-top_1024x1024.png

fördel: ingen klump på sladden
nackdel: ingen display, ingen app, svårt att förstå blinkningarna som visar laddstyrka
pris: ca 6500kr
 
  • Gilla
Teacer och 1 till
  • Laddar…
Varför dyker det inte upp billigare alternativ? Delarna kostar för mig runt 1000kr. För en tillverkare en bråkdel av det.

Nästa box jag bygger blir ungefär som den först länkade medtagbara. Elektroniken som styr är barnsligt simpel att bygga själv.
 
  • Gilla
Nötegårdsgubben
  • Laddar…
Det dyker nog upp billigare sladdar på biltema inom några år. Hårdvaran är ju som sagt inte komplicerad.
 
  • Gilla
pacman42
  • Laddar…
Jag bytte båda våra bilar från diesel till ren el och i början körde jag med Schuko 10A kablarna som följde med bilarna så som diskuteras i tråden. Fick koppla om så att de två ute-uttagen gick på olika faser med schoko/enfas. Men vi tröttnade snart på att veckla ut/ihop skitiga/blöta kablar och oroa sig för att laddningen skulle vara klar i tid och att man kommit ihåg att koppla in bilen innan sängdags. Ena bilen en Leaf 40kWh laddar enfas, andra en Tesla 3, laddar 1 eller 3-fas, båda typ2.

Nu har jag låtit sätta upp 2st Garo 3-fas laddboxar med fasta kablar och lastbalanserare. Ena boxen är "master" som prioriterar frugans pendlarbils laddning (kör 20+ mil om dan), den andra är "slave" som laddar elbil 2 med den energi som blir "över" (huset har 16A huvudsäkringar). Så fort man parkerar bara dunkar man i typ2kontakten och slutar bry sig. Har haft detta 3 månader och är supersmidigt, en klar livskvalitetshöjare jfr innan.

På resor har i alla fall jag inte varit med om att man hittat ett 3fas CEE som man hade fått lov att nyttja utan då kör jag med den lösa typ2-kabeln (eller sckuckoladdkabel) om man inte snabbladdar längs vägen förstås.

e-Niro är en kanonfin elbil. har man ändå lagt resurserna på att köpa elbil(ar) så resonerar jag som så att då ska laddningen hemma ska vara maximalt enkel och säker. Passa på att sätta upp en riktigt bra och maximalt smidig/optimal laddlösning NU innan det 50% stödet tas bort. Du har ju redan 3-fas framme på "rätt" ställe så installationen borde ju bli billig? Mina två Garo GLB 3-fas med Modbus-styrning, laddprioritering och lastbalansering kostade mig 16500 inkl allt och då är det en fristående laddstolpe (bild) med två (2) boxar. Otroligt att man får "hälften gratis " :) Svart elbil parkerad och laddas vid dubbel 3-fas laddstolpe i en trädgård.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Teacer och 2 till
  • Laddar…
T toolman77 skrev:
Metron PC05T
[bild]

fördel: ingen klump på sladden
nackdel: ingen display, ingen app, svårt att förstå blinkningarna som visar laddstyrka
pris: ca 6500kr
Nu har jag redan köpt en annan. Men denna hade jag inte sett innan. Den enda jag tidigare sett som var utan klump var lite tråkig i övrigt då den inte var godkänd att använda i regn och inte hade någon jordfelsbrytare.

Observera dock att denna finns både med och utan inbyggd typ B jordfelsbrytare. Den är förstås dyrare med och det står särskilt i papperna att den utan endast får användas i uttag som är skyddade av en jordfelsbrytare. Så det är nog bra att satsa på den dyrare varianten.
 
D Daniel 109 skrev:
Det dyker nog upp billigare sladdar på biltema inom några år. Hårdvaran är ju som sagt inte komplicerad.
Ja det låter som en trolig utveckling.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.