D dmesthlm skrev:
Nej, jag förstår att försäkringsbolaget inte har någon egentlig del i detta. Kruxet är dock att det är de som betalar hantverkarna. Det enda jag har att hålla inne med är min självrisk på 3000 som ska gå till firman, vilket är en mycket liten del av deras faktura för jobbet de gjort.. Därför har jag kontaktat försäkringsbolaget och berättat att vi inte är nöjda med återställningen av köket och bett dem hjälpa oss med påtryckning mot firman. Detta gör de dock inte vilket jag i viss mån förstår. Vi hamnar dock i en svår sits gentemot hantverkarna. De har erbjudit sig att lämna offert till oss för att åtgärda utloppet vilket jag såklart inte är speciellt sugen på att ge dem...

Skåpen sitter på samma höjd som innan.
Skicka ett Mail till entreprenören med kopia till försäkringsbolaget där du reklamerar arbetet med vattenlåset med den enkla motiveringen att det fungerade bra innan demontering och nu inte fungerar bra efter återmontering. Det här är en skitsak som en riktig röris löser direkt. Det är du som är beställare och du skyddad av konsumenttjänstlagen. Om försäkringsbolaget väljer ett betala entreprenörens faktura eller inte saknar betydelse.
Om det är som du säger så har något gott snett vid återmonteringen. Om det sedan är köksstommarna som hamnat lägre eller om det är en röris som råkar ha tummen mitt i handen ska jag låta va osagt.

Som jag skrev tidigare. Har diskbänkskåpet varit bortmonterat skall an balja monteras i eller under skåpet. Allt enligt Säker Vattens branschregler. Det är inte säkert att försäkringsbolaget vill stå för denna kostnad. Men entreprenören ska informera dig och erbjuda sig att utföra arbetet (mot betalning förstås). Vill du inte gå med på detta ska entreprenören skriva en avvikelserapport som du skriver på.

Så passa på att fråga om baljan i samma mail om det är som jag skriver.
 
  • Gilla
Claes Sörmland och 1 till
  • Laddar…
Krille-72 Krille-72 skrev:
Skicka ett Mail till entreprenören med kopia till försäkringsbolaget där du reklamerar arbetet med vattenlåset med den enkla motiveringen att det fungerade bra innan demontering och nu inte fungerar bra efter återmontering. Det här är en skitsak som en riktig röris löser direkt. Det är du som är beställare och du skyddad av konsumenttjänstlagen. Om försäkringsbolaget väljer ett betala entreprenörens faktura eller inte saknar betydelse.
Om det är som du säger så har något gott snett vid återmonteringen. Om det sedan är köksstommarna som hamnat lägre eller om det är en röris som råkar ha tummen mitt i handen ska jag låta va osagt.

Som jag skrev tidigare. Har diskbänkskåpet varit bortmonterat skall an balja monteras i eller under skåpet. Allt enligt Säker Vattens branschregler. Det är inte säkert att försäkringsbolaget vill stå för denna kostnad. Men entreprenören ska informera dig och erbjuda sig att utföra arbetet (mot betalning förstås). Vill du inte gå med på detta ska entreprenören skriva en avvikelserapport som du skriver på.

Så passa på att fråga om baljan i samma mail om det är som jag skriver.
Ja detta låter som rätt väg framåt. Det är svårt att förstå varför det fungerade i ett år men inte nu efter återmontering. Att montaget är mindre optimalt må vara hänt, hör inte riktigt hit.
 
  • Gilla
Claes Sörmland
  • Laddar…
Krille-72 Krille-72 skrev:
Skicka ett Mail till entreprenören med kopia till försäkringsbolaget där du reklamerar arbetet med vattenlåset med den enkla motiveringen att det fungerade bra innan demontering och nu inte fungerar bra efter återmontering. Det här är en skitsak som en riktig röris löser direkt. Det är du som är beställare och du skyddad av konsumenttjänstlagen. Om försäkringsbolaget väljer ett betala entreprenörens faktura eller inte saknar betydelse.
Om det är som du säger så har något gott snett vid återmonteringen. Om det sedan är köksstommarna som hamnat lägre eller om det är en röris som råkar ha tummen mitt i handen ska jag låta va osagt.

Som jag skrev tidigare. Har diskbänkskåpet varit bortmonterat skall an balja monteras i eller under skåpet. Allt enligt Säker Vattens branschregler. Det är inte säkert att försäkringsbolaget vill stå för denna kostnad. Men entreprenören ska informera dig och erbjuda sig att utföra arbetet (mot betalning förstås). Vill du inte gå med på detta ska entreprenören skriva en avvikelserapport som du skriver på.

Så passa på att fråga om baljan i samma mail om det är som jag skriver.
Tack för balanserade och klargörande svar!
 
  • Gilla
Krille-72
  • Laddar…
Staffans2000
Det där ser ut att kunna fixas med ett annat vattenlås utan dammsugarslang (som sagts). Verkar vara en sällsynt handfallen rörmokare, som inte fixade denna bagatell direkt.

Staffans
 
  • Gilla
Claes Sörmland och 1 till
  • Laddar…
harry73
Och för att komma tillbaka till dolt fel frågan.
Läckan kunde vara ett dolt fel, men då behöver man anmäla det till säljaren omgående. Nu tog försäkringen det och det är mycket bättre för dig.
Vattenlås kan också vara ett dolt fel om problemet finns vid försäljningen. Det är omöjligt att bevisa nu. Dessutom är extrakostnader för avloppet så ringa att det inte påverkar försäljningspriset, och då räknas det ändå inte som dolt fel.
 
  • Gilla
Jocke Best
  • Laddar…
harry73 harry73 skrev:
Och för att komma tillbaka till dolt fel frågan.
Läckan kunde vara ett dolt fel, men då behöver man anmäla det till säljaren omgående. Nu tog försäkringen det och det är mycket bättre för dig.
Vattenlås kan också vara ett dolt fel om problemet finns vid försäljningen. Det är omöjligt att bevisa nu. Dessutom är extrakostnader för avloppet så ringa att det inte påverkar försäljningspriset, och då räknas det ändå inte som dolt fel.
Läckan och problemet med avloppsutloppet är inte relaterade med varandra och försäkringsärendet har egentligen inte med detta att göra förutom att försäkringsbolaget betalar firman för ett arbete som jag inte tycker är klart då avloppet inte fungerar som innan. Det är bara det att firman som varit här upptäckte "problemet" vid återmontaget efter åtgärd av vattenskadan.

Jag tycker också att kostnaderna för ett nytt vattenlås med montage och installation är ringa i sammanhanget. Det jag hakat upp mig på är ju att hantverkarfirman säger att jag behöver riva köket och installera om avloppsröret bakom väggen vilket hade inneburit en betydande kostnad för mig. Efter svar i denna tråd känner jag mig mindre orolig såklart...
 
J
Har du inga bilder från skaderapporten som visar hur det var monterat?
Dels ser det ut att vara ett vattenlås avsett för golvavlopp. Utloppsröret från låset är riktat snett nedåt. Flexslangen ser för lång ut. Har utloppet möjligen varit vinklat så det gått ut horisontellt, och slangen då passat för att gå i en horisontell krök mot väggen?

som det är nu så bildar ju slangen ett andra vattenlås. Det skulle inte fungera även om väggkopplingen sitter lite lägre.
 
  • Gilla
Claes Sörmland
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.