H
Har en fundering kring byggfirmor/hantverkare och underentreprenör som tex elfirma.

Jag har anlitat en byggfirma som skall utföra en renovering, i beskrivningen/avtalet så ingår även eldragning.

Firman jag anlitat använder sig av en underentreprenör/samarbetsfirma de brukar nyttja vid eljobb.

Elfirman är kanon så önska anlita dem för annat jobb, dvs det är jobb som inte ingår i det befintliga uppdraget utan är helt fristående.

I befintliga avtalet så skall byggifrman ha ett påslag ifall det tillkommer ytterligare arbete med underentreprenörer ifall det är kopplat till det befintliga uppdraget.

Min fundering är, hur kommer byggfirman ställa sig till ifall jag säger att jag vill anlita elfirman för andra jobb som inte är relaterat till detta uppdrag? Kommer han vilja att jag går via honom med påslag även fortsättningsvis eller att jag tar det direkt med elfirman. Det nya uppdraget innehåller enbart eldragning kan nämnas.

Självklart så är det här en fråga som jag kan få svar på ifall jag lyfter luren och ringer byggaren men tänkte höra i förväg ifall någon kanske har erfarenhet av liknande frågeställningar sedan tidigare och hur det hanterats.
 
H Hobby Bob skrev:
Har en fundering kring byggfirmor/hantverkare och underentreprenör som tex elfirma.

Jag har anlitat en byggfirma som skall utföra en renovering, i beskrivningen/avtalet så ingår även eldragning.

Firman jag anlitat använder sig av en underentreprenör/samarbetsfirma de brukar nyttja vid eljobb.

Elfirman är kanon så önska anlita dem för annat jobb, dvs det är jobb som inte ingår i det befintliga uppdraget utan är helt fristående.

I befintliga avtalet så skall byggifrman ha ett påslag ifall det tillkommer ytterligare arbete med underentreprenörer ifall det är kopplat till det befintliga uppdraget.

Min fundering är, hur kommer byggfirman ställa sig till ifall jag säger att jag vill anlita elfirman för andra jobb som inte är relaterat till detta uppdrag? Kommer han vilja att jag går via honom med påslag även fortsättningsvis eller att jag tar det direkt med elfirman. Det nya uppdraget innehåller enbart eldragning kan nämnas.

Självklart så är det här en fråga som jag kan få svar på ifall jag lyfter luren och ringer byggaren men tänkte höra i förväg ifall någon kanske har erfarenhet av liknande frågeställningar sedan tidigare och hur det hanterats.
Det finns flera svar på dina frågor. Om en kund frågar mig om han kan anlita min Ue elektriker direkt till andra uppdrag skulle jag svara ja i de allra flesta fall. Om uppdraget är inom entreprenadsområdet vi arbetar på skulle jag säga nej för din skull. Du övertar nämligen arbetsmiljöansvaret om du börjar blanda in ”andra” entreprenörer i samma projekt. Helst ska det ena projektet vara slutfört innan nya entreprenörer kommer in i huset. Om det som nu är el inblandat i båda projekten så bör det ena projektet göras klart först. Kommer det en sotare och ska sota skorstenen så är det en annan sak.

Skulle du gå bakvägen och ringa min elektriker direkt skulle han högst troligt svara: ”Du får ringa och fråga Krille”. Och om du ringer mig då så det definitivt få gå via mig. Lite beroende på vad du kommer med för ursäkt.
 
  • Gilla
Hobby Bob
  • Laddar…
Mikael_L
Du kan naturligtvis försöka anlita UE'n direkt, själv. Mer eller mindre öppet.

Men det finns ingen garanti för att du lyckas. Dels så kan UE'n (elfirman) neka, om de vet/tror att deras uppdragsgivare kommer reagera negativt och de anser den affärsrelationen viktigare än den kommande med dig.
Sen kan även din huvudentreprenör reagera på ett för dig mindre bra sätt. De kan nog knappast sätta åt dig för att anlita, eller försöka anlita UE'n (inte som jag vet i alla fall, om det inte finns något avtalat om detta). Men grus i maskineriet är väl aldrig bra vid ett samarbete.

Jag tror det är bäst att du kör med öppna kort och ett frimodigt sinne åt alla håll, och kollar helt enkelt ifall det är OK att du anlitar elfirman direkt, och sen kollar med elfirman vad de tycker, eller ev tvärsom, börjar med elfirman (och vara tydlig med att HE kommer tillfrågas också).

Jag har själv varit UE i liknande fall, och haft med uppdragsgivare av alla de slag, en VVS-firma som i sten vägrade låta sin kund anlita mig direkt, även för jobb som inte ens var i närheten av VVS. (Detta plus att de öht betedde sig så illa har gjort att jag avslutade samarbetet helt med dom, och på omvägar har jag hört att de blir av med alla kunder efter en tid).
Sen har jag varit UE åt firmor som utan problem låter mig arbeta direkt mot kunden, en del är t.o.m lite glada om det gäller saker som de själva inte har någon direkt koppling med.

Problemet blir främst om det är något som sker inom den befintliga entreprenaden, det blir avgränsningsproblem, vem står för garantier, hur ska man vara säker på att ersättningarna blir korrekta, till vilken del av arbetet härrör tiden?
 
  • Gilla
Hobby Bob
  • Laddar…
H
Jag väljer att ligga lågt till nuvarande arbete är utfört och ställer då frågan ifall jag kan kontakta UE dvs elfirman direkt. Säger han nej i det läget och vill fortsätta tjäna pengar så tar jag nog kontakt med en annan elfirma.

Stort tack för input i frågan!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.