Hej alla forum-annhängare!

Jag undrar hur det har gått till för er som fått rabatt på den rörliga räntan. Hur länge gäller rabatten som man kanske kämpat hårt med att få. Skrev ni något slags avtal att ränterabatten gäller tills vidare eller är rabatten tidsbegränsad? Togs det upp i diskussion med bankmannen över huvud taget?

//Mvh Impossible
 
...det kan ju samtidigt vara spännande att få höra hur mycket rabatt du fått på den rörliga räntan, berätta gärna.
 
Fick 0,3 % rabatt på Swedbanks bolåne direkt. Rabatten gäller så länge jag har lånen hos dem, då jag frågade. Rabatten gäller även om jag väljer att binda mina lån.

Har idag 3,6% på rörligt 3 månaders lån hos Swedbank.
 
Vi fick 0.4% hos Handelsbanken + något låneskydd som ger familjen kompensation om någon av låntagarna dör. Gällde både den fasta och rörliga delen om jag inte missminner mig.
 
I praktiken så är det lämpligyt att lite då och då kontrollera att rabatten ligger kvar. Bankerna brukar ha en ovana att "glömma" rabatten efter ett tag.

Jag tror att det är orealistiskt att rabatten skulle ligga kvar oförändrad i evig tid. Bankens marginal förändras hela tiden, och om banken ex. ger 0,4% rabatt på de publicerade räntorna, så kan man tänka sig att det vid något tillfälle faktiskt blir en ren förlustaffär (negativ marginal).
 
Till er som fått rabatt på räntan. Gäller rabatten även på topplånet?? Om ni nu har något sådant vill säga.
 
Topplånet följer väl inga listor utan är väl mer ett påslag på den där standardrörligaräntan vad den nu heter.
Jämför med SBSB som har 95% bottenlån så kan du få bra topplån hos storbankerna. Mitt topplån som jag för övrigt kunde plocka bort efter ett samtal med banken efter ett år låg på minder än 1% över det vanliga rörliga lånet som jag förövrigt fick bra rabatt på.
 
Lassie skrev:
Vi fick 0.4% hos Handelsbanken + något låneskydd som ger familjen kompensation om någon av låntagarna dör. Gällde både den fasta och rörliga delen om jag inte missminner mig.
Så ni fick 3,65% rörlig/tremånaders hos SHB/Stadshypoteket?

Vilket kontor var detta? Vi har också SHB och i Januari kunde de inte ge någon rabatt alls eftersom vi hade låneskydd... Blir till att prata med dem igen eller byta bank helt enkelt.

/Ola
 
Beror ju helt på hur mycket man lånar vilken rabatt man kan få.
Vi fick 1,05% rabatt på 1,5 mille på den riktiga rörliga hos seb och den ligger kvar i fem år. Vill vi binda måste vi förhandla om och då är marginalerna max ett par punkter kanske 5 dvs 0.05%.
Jag ringde runt till de flesta och försökte spela ut dem mot varandra. Seb vann och SBAB åkte ut efter 7 år.
 
Sant Sirbo. Kan komplettera mitt inlägg med att lånet ligger på knappa 1,8Mkr och det finns gott om täckning för det i husvärdet.
 
Har 3,64% på Handelsbankens "dag-för-dag rörliga" (obs, ej 3-mån)
Motsvarar reporäntan +0,39
Rabatten är 1,29 eller nått sånt. Handelsbankens helt rörliga verkar dom inte skylta med?
Låneskydd ingår.
 
Jahapp... det blev 0,10 procentenheters rabatt, inkl. låneskydd, hos SHB och då lät det som om de verkligen tagit i från tårna med rabatten. Den rabatten motsvarar alltså listpris hos t.ex. Skandiabanken :(

Vad tusan kan man göra för att ses som attraktivare av banken? Vi har varit helkunder i sju år och aldrig missat en betalning, har ett hus vars värde långt överstiger lånet, sparar duktigt och har goda inkomster båda två. "Men som i alla affärer är det ju givande och tagande och inte en ren prutning som avgör vilken rabatt en person får." säger de men vad sjutton menar de att vi kan ge mer än vad vi redan gör?

Känns som om det är dags för en sittning hos andra banker för nu tycker jag att SHB varit snåla mot oss rätt länge. "
 
Det är just det som är skillnaden. Kunder som sitter och tar emot den ena örfilen efter den andra behöver man ju inte behandla bättre. Det är som först när de inte är kunder längre som man måste fjäska för att få dem som kunder.

Oerhört korkat resonerat av banken, men ring tillbaka till dem när du fått ett bättre erbjudande så lär de garanterat matcha det.
 
Japp, jag ska ta och kontakta andra banker i veckan för jag känner att som du säger så skiter de tydligen i oss stammisar. De var ganska resonabla fram till ränteraset och nu när räntorna, och därmed bankernas marginaler tydligen, går upp så tycker de bara att man ska acceptera att inte få någon rabatt.
 
Banker är lika usla som alla andra branscher. De säljer till högsta pris om de kan. Det enda som funkar är att spela bankerna mot varandra, flera gånger...
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.