Hej.

Har en väldigt gammal altan... slitna brädor, och delar är täckt med gammal målarfärg som är svårt att slipa bort.

Tanken är att sminka upp denna, och byta ut den om 1-2 år.

Enklaste och mest prisvärda sminket? (Typ mörk/svart toning) - Bets, Lasera, Måla, annat ?

Hälsn
Andrea
 
  • Sliten altan med blandning av obehandlade och med rester av gammal blå målarfärg täckta träbrädor.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Om du tvungen ska göra något och ändå byta om 1 2 år, så dra över den med högtryckstvätt. Lev med resultatet och byt sen. Billigare och enklare kan det inte bli.
 
  • Gilla
Duttarmajster
  • Laddar…
P polarsson skrev:
Om du tvungen ska göra något och ändå byta om 1 2 år, så dra över den med högtryckstvätt. Lev med resultatet och byt sen. Billigare och enklare kan det inte bli.
Jo.... försökte det (närmaste delen av bilden)... Blev nästan värre...;-) - Nå'n typ av färgning är jag sugen på...
 
  • Gilla
LitenFarbror
  • Laddar…
Ser ut som du kört med sånt där terassmunstycke. Kör med riktiga munstycket. Kommer såklart dra upp träets fiber men ska du ändå byta snart så kör det inget. Eller köp tralltvätt eller hyr golvslip
 
MrJay
Högtryckstvätta hela altanen, olja sedan in den när den torkat väl
 
Jotun har ett terasstvättmedel som bleker lite, testa den.
Sen kan du lägga på Jotuns Terassbets, Finns på Bauhaus till bra priser. Den kan brytas till vad du vill och håller i ca 3 år.
 
Jag skulle hyrt en golvslipmaskin en dag och kört över en sväng eller två. Därefter såpskurat 2 ggr per år.
 
  • Gilla
debbo och 3 till
  • Laddar…
Hyr en Bona Power Scrubber eller helt sonika hitta någon som har en skurmaskin med ScotchBrite svamp. Sägs vara en bra lösning på en riktigt ingrodd altan....
 
  • Gilla
sofie.e och 1 till
  • Laddar…
Tack för alla tips!
 
Min altan såg snarlik ut, med massa slarviga inoljningar. Jag körde Biltemas altantvätt och högtrycksspruta och sen målade jag med Jotuns Terasslasyr

Träaltan med synliga tecken av slitage och ojämna inoljningar före renovering, med en grill och kruka i bakgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
UffePlåtis och 8 till
  • Laddar…
G Galten skrev:
Min altan såg snarlik ut, med massa slarviga inoljningar. Jag körde Biltemas altantvätt och högtrycksspruta och sen målade jag med Jotuns Terasslasyr

[bild]
Snyggt! - Det får det bli..;)
 
  • Gilla
Galten
  • Laddar…
Annars kan du testa det jag gjorde och beskrev i denna tråd. Då är det inte säkert att du ens kommer vilja byta inom så kort tid. (y)
 
  • Gilla
Pling123
  • Laddar…
Inte svart! Man bränner fötterna av sig när solen skiner. (Egen erfarenhet)
 
Tvätta med vatten / ättika / pyttelite diskmedel (kolla Ekotipset på Instagram). Vi gjorde hälften för hand och hälften med högtryck med trallmunstycke, tycker resultatet blev likvärdigt men det var ganska slitigt att göra för hand.
 
A Andreas75 skrev:
Snyggt! - Det får det bli..;)
Tack! Trallrent heter produkten på Biltema. Den är brutal mot skit på trallen. Möjligen inte så miljövänligt men tror det mest är lut (så ha handskar på)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.