Välkommen till byggahus!

Är det bara trallbrädorna som behöver bytas? Är bärverket ok?
I så fall är väl första steget att bestämma dig för vilken typ av trall du vill ha. Finns ju olika sorter, från tryckimpregnerat till rillat, till lärkträ, till komposit och så vidare. Sen är det väl dimensionen. Sist mängden.
Jag skulle väntat med att bryta upp den gamla trallen tills jag vet när jag kan få tag i ny trall, det kan vara långa leveranstider om man har otur.
 
  • Gilla
Rickard.
  • Laddar…
Har du rätt verktyg? Kap/gersåg och skruvdragare är väl de viktigaste. Och ett bra måttband. Använder/har du två måttband så kolla att de mäter exakt lika, det kan skilja ibland...
För att bryta upp den gamla trallen behöver du förmodligen en bra kofot.
 
Rickard.
T ToRy skrev:
Har du rätt verktyg? Kap/gersåg och skruvdragare är väl de viktigaste.
Snälla nån, i typiskt byggahus stil rekomenderas orimliga verktyg för småprojekt. En fogsvans och en vinkelhake är det man behöver för att kapa men måste man klyva brädor är det inte så roligt med handsåg och då är en cirkelsåg lämplig men det går såklart att kriga igenom med fogsvansen också.

Jag använde inte ens min kap och ger när jag byggde min 40m2 altan för att jag inte orkade ställa fram den. Kapade också 95% med fogsvans för att slippa oljudet.
 
  • Gilla
Fairlane
  • Laddar…
Hej
Tack för informationen de är impregnerat trall finns speciella mönster ska man fixa trall eller bara lägga bredvid varandra
T ToRy skrev:
Välkommen till byggahus!

Är det bara trallbrädorna som behöver bytas? Är bärverket ok?
I så fall är väl första steget att bestämma dig för vilken typ av trall du vill ha. Finns ju olika sorter, från tryckimpregnerat till rillat, till lärkträ, till komposit och så vidare. Sen är det väl dimensionen. Sist mängden.
Jag skulle väntat med att bryta upp den gamla trallen tills jag vet när jag kan få tag i ny trall, det kan vara långa leveranstider om man har otur.
 
Rickard. Rickard.ag skrev:
Snälla nån, i typiskt byggahus stil rekomenderas orimliga verktyg för småprojekt. En fogsvans och en vinkelhake är det man behöver för att kapa men måste man klyva brädor är det inte så roligt med handsåg och då är en cirkelsåg lämplig men det går såklart att kriga igenom med fogsvansen också.

Jag använde inte ens min kap och ger när jag byggde min 40m2 altan för att jag inte orkade ställa fram den. Kapade också 95% med fogsvans för att slippa oljudet.
Handdrar du skruven också? ;)
Visst kan man fogsvansa sig igenom 40 snitt om man vill. Vill man göra det lite enklare för sig och se till att det blir rakt på riktigt; köp en billig kap/gersåg. (y)
 
M Mohammed Albayati skrev:
Hej
Tack för informationen de är impregnerat trall finns speciella mönster ska man fixa trall eller bara lägga bredvid varandra
Om du tycker den befintliga altanen ser bra ut - förutom att den är sliten - så gör du precis likadant igen, det är ju det enklaste.
Har du möjlighet så ta några bilder på altanen och lägg upp, då kan du säkert få fler bra tips och idéer. (y)
 
M Mohammed Albayati skrev:
Hej
Tack för informationen de är impregnerat trall finns speciella mönster ska man fixa trall eller bara lägga bredvid varandra

Köp distansklossar Tex byggmax för att få ett jämnt avstånd mellan alla bräder innan du skruvar fast dem.

Är trallbrädorna 28x120 eller 28x145 använder du 55mm lång trallskruv
Är trallbrädorna 34x145 använder du 75mm lång trallskruv

Om trädäcket är längre än trallbrädorna du köper är det oftast bra att ändkapa brädorna för att de ska gå ihop snyggt. Här kan det vara väldigt bra med en Kap och gersåg för att det ska bli rakt tex: en enkel variant från Bauhaus.

När du sedan lägger trallen är det bra att låta den sticka ut 5 cm längre än du vill ha den, när du lagt all trall kan du då med en cirkelsåg. Detta gör du genom att lägga upp en rak trallbräda och använda den som styrmall, kom ihåg att ha klingan på rätt sida så att du inte sågar av för mycket.


Byggmax har lättbegripliga instruktionsvideos till det mesta.
 
Rickard.
T ToRy skrev:
Handdrar du skruven också? ;)
Visst kan man fogsvansa sig igenom 40 snitt om man vill. Vill man göra det lite enklare för sig och se till att det blir rakt på riktigt; köp en billig kap/gersåg. (y)
Nä skruvdragaren håller jag helt med om, även det mesta annat du skrivit här.

40 kapningarna i trall är ingenting, jag gör dom snabbare än vad det tar för dig att lasta upp brädorna på sågen. Jag reagerar starkt på att man ska måsta ha så jäkla mycket för att börja göra något vilket inte är sant. En kap och gersåg är bra att ha till en mängd jobb men är aldrig något man måste ha.
 
  • Gilla
Fairlane
  • Laddar…
T ToRy skrev:
Om du tycker den befintliga altanen ser bra ut - förutom att den är sliten - så gör du precis likadant igen, det är ju det enklaste.
Har du möjlighet så ta några bilder på altanen och lägg upp, då kan du säkert få fler bra tips och idéer. (y)
Då så jag ska ladda bilder på em efter jobbet
Mvh
Mohammed
 
  • Gilla
ToRy
  • Laddar…
Rickard. Rickard.ag skrev:
Nä skruvdragaren håller jag helt med om, även det mesta annat du skrivit här.

40 kapningarna i trall är ingenting, jag gör dom snabbare än vad det tar för dig att lasta upp brädorna på sågen. Jag reagerar starkt på att man ska måsta ha så jäkla mycket för att börja göra något vilket inte är sant. En kap och gersåg är bra att ha till en mängd jobb men är aldrig något man måste ha.
Nä, man måste ju inte ha elverktyg över huvud taget. Jag imponeras av folk som bygger allt från altaner till hela hus med bara handverktyg, men för mig är det viktigt att det inte blir för jobbigt och att det blir rakt. För en ovan är det heller inte helt enkelt att få ett snitt helt rakt med fogsvans. Bra mycket enklare med kap/gersåg.

För att vi inte ska fylla tråden med käbbel om hand- eller elverktyg, ska vi komma överens om att Mohammed nu vet att det finns alternativ och låta honom välja? Du får en sista replik om du vill. :D (Försökte hitta en emoji som viftar med vit flagg, men icke... ;))
 
  • Gilla
  • Älska
Mohammed Albayati och 2 till
  • Laddar…
Rickard. Rickard.ag skrev:
Snälla nån, i typiskt byggahus stil rekomenderas orimliga verktyg för småprojekt. En fogsvans och en vinkelhake är det man behöver för att kapa men måste man klyva brädor är det inte så roligt med handsåg och då är en cirkelsåg lämplig men det går såklart att kriga igenom med fogsvansen också.

Jag använde inte ens min kap och ger när jag byggde min 40m2 altan för att jag inte orkade ställa fram den. Kapade också 95% med fogsvans för att slippa oljudet.
Så länge man får använda sånksåg och skena blir det nog bra;)
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.