Bo.Siltberg Bo.Siltberg skrev:
Kan verkligen en stickproppsansluten apparat kräva en JFB av typ B? Detta låter inte rätt. Det finns ju inga hinder för en konsument att plugga i adaptern i valfritt uttag som passar. Det saknas för övrigt all form av tekniska data på Tesla hemsida.
Du har rätt, jag tittade slarvigt på bilden på länken och trodde det var deras hemmaladdare som ska monteras fast. En mobil laddare behöver troligtvis inte jordfelsbrytare.
Tack för påpekandet. (y)

(Jag kopplade in en fast laddare från Tesla och det var verkligen inte lätt att få rätt uppgifter om vad som gäller. Till slut fick jag reda på att deras hemmaladdare inte har något DC-skydd alls.)
 
  • Gilla
pacman42 och 1 till
  • Laddar…
A Arnodt skrev:
jennielm,
Din Kia e-Niro när är den tillverkad? Det ska stå i EG-överensstämmelseintyget, där ska nog tillverkningsdatum stå.
Tydligen kommer e-Niron med 3-fas-ombordladdare från och med årsmodell 2020.
Ta reda på vilken ombordladdare du har, om 1-fas eller 3-fas.
Det tar evigheter att ladda 64 kWh med 1-fas ur ett Schucko-uttag(max 2,3 kW), tar alltså 28 h.

Men hur gör du nu då när du laddar din Kia e-Niro?
Du säger du har inga laddkablar med Schucko i ena ändan.
Men du måtte väl ha fått en laddkabel med Kian e-Niro Typ2 -Typ2 så du kan ladda på allmänna laddstolpar.
Alla allmänna laddstolpar har inte fast laddkabel med Typ2 i ändan, utan vissa har bara ett Typ2-uttag och då måste man ha egen laddkabel Typ2 - Typ2.
Nötegårdsgubben Nötegårdsgubben skrev:
Intressant poäng. Ändå tror jag att det är en kombination som lockar många av oss då den ger möjlighet till trefasladdning och enfasladdning med samma laddare (och därtill är säkrare än en schukoladdare med trefasadapter om man laddar från et CEE-uttag.

Hur man säkerställer att bilen inte försöker ta ut mer ström än systemet klarar vid schukoladdningen är dock som sagt en viktig fråga. Att förlita sig på att den enskilde alltid gör rätt är förstås en för dålig säkerhetsnivå.

Beträffande om sladden säljs i Sverige: Ja, jag tror det. Webbsidan är iaf. på svenska (vilket iofs. inte är en garanti).
Hej,

Det är en 2021, har inte hämtat den än och har därför ingen laddare än. Bilen kommer med en laddkabel typ 2 - typ 2 men ingen schukoladdare. Undersöker därför vad som blir bästa alternativet för oss och som du skrev så har den trefasladdning.
 
J Jennielm skrev:
Hej,

Det är en 2021, har inte hämtat den än och har därför ingen laddare än. Bilen kommer med en laddkabel typ 2 - typ 2 men ingen schukoladdare. Undersöker därför vad som blir bästa alternativet för oss och som du skrev så har den trefasladdning.
Då är det ingen tvekan. En laddare med röd CEE och ställbar laddström. Köp sedan till en adapter schuko till röd CEE (eller två så du för blå CEE också).

Nu kan du ta med laddaren på semestern.
 
  • Gilla
Nötegårdsgubben
  • Laddar…
Jag kommer (som jag skrivit i tråden jag länkat till i inlägg #9) att köpa en sån här:
https://laddstoppet.se/laddkablar/cee/laddbox-ctek-njord-go-11kw

Hur man kan få installationssubvention för att det kommer en elektrikerlärling med skruvmejsel och sätter upp en fästplatta samt sätter i en stickpropp i ett uttag vet jag inte, men nu är det så.

Det är ju inte den minsta eller smidigaste laddaren, så ska du ha med den till jobbet dagligen är det kanske fel för dig. Men annars en bra produkt tror jag.
 
Nötegårdsgubben Nötegårdsgubben skrev:
Jag kommer (som jag skrivit i tråden jag länkat till i inlägg #9) att köpa en sån här:
[länk]

Hur man kan få installationssubvention för att det kommer en elektrikerlärling med skruvmejsel och sätter upp en fästplatta samt sätter i en stickpropp i ett uttag vet jag inte, men nu är det så.

Det är ju inte den minsta eller smidigaste laddaren, så ska du ha med den till jobbet dagligen är det kanske fel för dig. Men annars en bra produkt tror jag.
Går den att ställa Laddströmmen på? Hittar ingen info om det...

Edit: troligen då den har Bluetooth och app.
 
Nötegårdsgubben Nötegårdsgubben skrev:
Jag kommer (som jag skrivit i tråden jag länkat till i inlägg #9) att köpa en sån här:
[länk]

Hur man kan få installationssubvention för att det kommer en elektrikerlärling med skruvmejsel och sätter upp en fästplatta samt sätter i en stickpropp i ett uttag vet jag inte, men nu är det så.

Det är ju inte den minsta eller smidigaste laddaren, så ska du ha med den till jobbet dagligen är det kanske fel för dig. Men annars en bra produkt tror jag.
Tänk på att om du ska kunna göra avdrag måste elektrikern som installerar köpa laddaren.
 
Müssli Müssli skrev:
Tänk på att om du ska kunna göra avdrag måste elektrikern som installerar köpa laddaren.
Laddstoppet säljer med installation inkluderat.
 
  • Gilla
Müssli och 1 till
  • Laddar…
Müssli Müssli skrev:
Tänk på att om du ska kunna göra avdrag måste elektrikern som installerar köpa laddaren.
Bra poäng! Undra hur de löser det. För egen del kommer jag nog inte bry mig om att ta det bidragsvägen då det är på landet jag ska ha den och jag inte tror att den lilla vinsten jag kanske kan göra efter att ha betalat startkostnaden för att få ut en elektriker till skogen, men för TS del ska vi förstås vara tydliga med att det finns en viss ritual inblandad för att få bästa pris.
 
  • Gilla
Müssli
  • Laddar…
Jag köpte en sådan här och tyckte det var lustigt att man får göra skatteavdrag för att en elektriker skall sätta i kontakten. Det är dock inte hela sanningen. Det kom med en ny personskyddsautomat också. Så elektrikern kontrollerar uttaget och lägger det på en egen grupp med egen jordfelsbrytare.
https://laddstoppet.se/laddstationer/besen/besen-laddbox-11kw-med-kabel-typ-2
 
  • Gilla
Per-Isak och 1 till
  • Laddar…
A Avemo skrev:
Jag köpte en sådan här och tyckte det var lustigt att man får göra skatteavdrag för att en elektriker skall sätta i kontakten. Det är dock inte hela sanningen. Det kom med en ny personskyddsautomat också. Så elektrikern kontrollerar uttaget och lägger det på en egen grupp med egen jordfelsbrytare.
[länk]
Då borde man kunna få den billigare om man redan har en JFB typ B...
 
Flera bra förslag ovan, men fall andra läser tråden för att lära...

Det går också att låta en elektriker komma förbi för att sätta upp ett blått, enfasigt, tvillinguttag till det röda 3-fasuttaget som sitter i garaget nu.

Med en dosa och inkoppling till samma grupp blir det inte någon väldigt dyr installation, men man får ett enfasigt uttag som kan, och är fungerande för, 16A.

Och när elektrikern är där, kolla att det finns jordfelsbrytare på uttaget Du tänker använda. Annars får han fixa det. Kanske i centralen om det inte finns alls idag i huset, kanske bara för uttagen i garaget - förutsättningarna och plånboken måste får styra.

Om dock plånboken haft pengar nog att skaffa elbilen så bör den definitivt också ha pengar nog att ordna säker laddning av bilen - annars får Du lämna in bakhjulen på pantbanken, gå över till cykel, och söka ett bättre jobb...
 
soltorp,
Det blir billigare att köpa en adapter röd CEE 16A till blå CEE, än att låta en elektriker installera ett blått CEE 16A tvillinguttag. Sådan adapter finns nog på byggvaruhus. Då behövs ingen elektriker alls.

Men vill man låta granska elinstallationen av en elektriker, t.ex kontrollera om finns jordfelsbrytare, då behövs klart en elektriker. Men jordfelsbrytare kan redan finnas inne i väggladdboxar för elbilsladdning.
 
A Arnodt skrev:
soltorp,
Det blir billigare att köpa en adapter röd CEE 16A till blå CEE, än att låta en elektriker installera ett blått CEE 16A tvillinguttag. Sådan adapter finns nog på byggvaruhus. Då behövs ingen elektriker alls.

Men vill man låta granska elinstallationen av en elektriker, t.ex kontrollera om finns jordfelsbrytare, då behövs klart en elektriker. Men jordfelsbrytare kan redan finnas inne i väggladdboxar för elbilsladdning.
Typ denna:
https://www.amazon.se/dp/B07C8LM6PV/ref=cm_sw_r_cp_apa_glt_i_3PPQPNRSXW3GKB3RSQ6T
 
J Jennielm skrev:
Hej, har inte beställt någon laddkabel än eftersom jag vill se vad bästa enklaste alternativet blir.
Ta denna som exempel ; [länk]

Varför jag vill ha en schukokabel är såklart för att enkelt kunna ta med och ladda i stolparna på jobbet mm.
Det är en dålig ide att ta med sladden, låt gärna sladden hänga kvar i uttaget om du kan så slipper du förslitning i uttagen som i förlängningen kan ge varmgång.
Sen kan du ha en som alltid följer med i bilen.
 
  • Gilla
Litus
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.