Håller på att fräscha upp mitt vardagsrum och ska byta ut en 70-tals original grön heltäckningsmatta mot ett enkelt furugolv.

Två problem ser jag:

1. Rester av mattlim/tejp sitter kvar på golvspånet, och det sitter hårt fast! Testade att skrapa med en spackelspade men det var inte lätt att få loss ens med den. Något tips på verktyg som kan funka?

2. Golvet har säckat ihop in mot mitten av rummet. Naturligtvis borde jag se till att det blir rakt men har tänkt att göra något mer varaktigt än att bara jämna till det ovanifrån, t ex lägga extra plintar under huset eller något.
Men golvet ska läggas innan dess, vill inte ha bara spån fram tills ev plintarna är på plats. Vad göra?
Nya golvet ska läggas flytande och ska vara så i ett år eller så. Har inte kollat exakt hur mycket golvet sluttar men om det handlar om mindre än en cm kan man fylla på med extra lager lumppapper ökande ner mot där det är som lägst? Eller måste jag ta loss spånet och lägga tunn läkt?
Om det är större diff är det kanske bara läkt som gäller? Eller har någon något annat tips?
 
Spackelspade är för klent. Prova med en BARKspade. Annars finns det elektriska skrapmaskiner. Kanske på maskinuthyrningsfirman. Barkspaden skall vara vass. Man kan fila den vass med jämna mellanrum
 
Om golvet "bara" har sjunkit med 1 cm behöver du nog inte göra nåt åt det överhuvudtaget om det inte är ett väldigt litet rum.

"Enkelt furugolv" är lite svårtolkat, men som sagt, om det sjunkit med 1 cm kan jag inte se att det skulle vara några större problem att lägga klickgolv etc. Då är det viktigare att underlaget är tillräckligt slätt/jämnt.
 
Tack för svaren :)

Jo med enkelt furugolv menar jag alltså sånt där budgetgolv från stora byggvaruhuset.

Rummet är nästan 30 kvm så då bör det funka alltså. Nice :)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.