Nej, spring åt andra hållet är mitt råd.
Inledningsvis är huset värt mindre än vad du betalar. Lägg därefter på badrumsrenovering samt byte av tak så är du rejält back.
En badrumsrenovering kostar väl kring 100-200tkr under normala förhållanden och tak är inte heller billigt.
Är huset i skicket du beskriver kommer det garanterat finnas andra saker som också måste åtgärdas vilket för att det sticker iväg än mer.
 
  • Gilla
Nyinomhusorenovering
  • Laddar…
J
Rent ekonomiskt är det ju ingen jättebra affär men är det en plats ni vill bo på och ska leva länge så är ju 70k inga problem anser jag. Ev renoveringar måste ni ju göra själva i dessa områden för att det ska vara nära på att räkna hem
 
  • Gilla
Anna Frances
  • Laddar…
Det ni behöver göra är att ta ut en mäklare som ger er 2 värdeutlåtande, ett på huset i nuvarande skick och ett på huset med renoverat badrum tak och upppiffade ytskikt

Sen får ni ta en funderare om det är värt att ta över huset

Sen är man normalhändig så fixar man att byta taket själv, köpa en ställning begagnad och lägga semestern på takbyte så har man tjänat 50-70T
Badrum får man ju göra allt utom el och vvs i så är man noggrann fixar man det också
 
Redigerat:
  • Gilla
-MH- och 3 till
  • Laddar…
N
HasseTeknik HasseTeknik skrev:
Är det verkligen akut att byta taket ? Mitt tak har suttit i 43 år och jag har inga planer på att byta än.
Mitt har suttit i 60 och teglet är hur fint som helst. Håller mitt liv ut skulle jag tro..
 
N Nyinomhusorenovering skrev:
Vi ska köpa ett hus eller ta över som har ett lån Banken sa att det var värt 70 000 kr mindre än vad lånet är på. Ägaren är min pappa och han vill inte sälja de för mindre än vad lånet är.
Huset behöver renoveras t.ex badrummet ca 30 år sedan se gjorde något utan tätskikt (akut) , nytt tak har inte byt på över 35 år.
Skulle ni ha tagit de även om de inte går och belåna och de behövs renoveras? Hur skulle ni ha gjort om ni hade tagit de? Privatlån eller spara ihop och köpa material då och då?
Huset är värt 216k enligt bank lånet är på 280k
N Nyinomhusorenovering skrev:
Vi ska köpa ett hus eller ta över som har ett lån Banken sa att det var värt 70 000 kr mindre än vad lånet är på. Ägaren är min pappa och han vill inte sälja de för mindre än vad lånet är.
Huset behöver renoveras t.ex badrummet ca 30 år sedan se gjorde något utan tätskikt (akut) , nytt tak har inte byt på över 35 år.
Skulle ni ha tagit de även om de inte går och belåna och de behövs renoveras? Hur skulle ni ha gjort om ni hade tagit de? Privatlån eller spara ihop och köpa material då och då?
Huset är värt 216k enligt bank lånet är på 280k
Huset måste ju ha varit värt minst ~330.000:- någon gång i tiden samt att dom aldrig har amorterat på det lånebeloppet. Antar nu att allt är bolån.

Jag skulle, som någon mer här skriver, ta dit en mäklare som bedömer marknadsvärdet idag samt vad det skulle kunna vara med de åtgärder ni vill/behöver göra. Även om ni inte kan ändra det amorteringsgrundande värdet kan ni fortfarande göra en värdering igenom inom säg ett halvår och lägga om eventuellt blanco ni tagit för renoveringen.

Vanligt förekommande är ju att man inom familjen bestämmer ett pris som är under marknadsvärdet men att banken belånar huset enligt dess marknadsvärde. Då kan man få ut pengar till renovering exempelvis. Förutsätter förstås att marknadsvärdet är betydligt högre än vad dom vill sälja för.
 
En annan vinkel - värdet för att ha tillgång till ett hus för bostad/fritidsboende - måste det vara att man får "tillbaka" vad det kostar? Kostnad att kunna vara där istället för en semesterresa som som varar nån vecka eller två - ska inte det också räknas in? Det viktiga är väl att ha koll på om man har råda med det under tiden man har huset? Väljer man att ta över ett hus från föregående generation är det kanske en annan aspekt på det och tänkt att vara för en lång tid framöver... inte att spekulera vad man får tillbaka den dag det är dax att sälja.. Oavsett värde - högt eller lågt kostar det under tiden man har det - dyrare hus "kräver" ofta dyrare renoveringar, här går säkert att få bra budgetrenoveringar och ändå få till ett resultat som ökar nyttjandevärdet medan man brukar huset.
 
  • Gilla
yonna
  • Laddar…
R
N Nalleman64 skrev:
Mitt har suttit i 60 och teglet är hur fint som helst. Håller mitt liv ut skulle jag tro..
Att teglet ser fint ut säger inte nödvändigtvis någonting alls om takets tillstånd. Det är vad som finns under teglet som räknas (oavsett vad "vi målar dina takpannor"-bluffarna försöker få folk att tro).

Att era tak har hållt i 40, 60 eller 2000 år har inte heller någon som helst relevans för TS fråga. Har någon gjort bedömningen att hens tak behöver bytas så lär det finnas mer argument för det än att det uppnått viss ålder. Tro det eller ej men det finns tusen olika sorters tak som byggts på tusen olika sätt och underhållits på tusen olika sätt och utsatts för tusen olika typer av påfrestningar.
 
  • Wow
  • Gilla
Stefan N och 1 till
  • Laddar…
Hemmakatten
Att få ett hus och ta över lånen räknas som ett köp. Ett riktigt köpekontrakt måste upprättas, det kräver även banken. Att ge pengar till pappan "vid sidan om" är olagligt och TS riskerar att inte bli ägare.

Och i och med alla dessa fel på huset skulle jag aldrig köpa det. Tyvärr är det nog dessutom inte helt ovanligt att folk som bott i 40 år överskattar värdet och inte heller ser klart på alla renoveringar som behövs. Så säg vänligt men bestämt NEJ till pappan.
 
  • Gilla
Snel77 och 2 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.