Har ett gäng snickare hemma dom ska uppföra en altan, ett trädäck på ca 140 kvm.

Har själv valt konstruktion med plintar. Bärlina 45x170 och golvreglar 45x145. Trallen är vanligt tryckt virke 28x145.

Tycker dock att bärlinornas placering på plintarna ser konstig ut, det är ganska stora överhäng på flera ställen, mer än 1 m.

Dessutom ligger bärlinor direkt på betongen då stolpskorna ligger lågt. Ruttnar inte virket av fukten?

En träbärlina monterad på betongplintar vid husgrund med synliga stolpskor och överhängande parti.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Altanunderkonstruktion med bärlina på plintar och breda överhäng, i ett pågående trädgårdsbyggprojekt.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Bärlinor på plintar för altanbygge med stora överhäng och synlig betonggrund.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Man kan skarva reglar utanför plintarna om man vet hur och var man gör det. Det gör inte dina snickare av bilderna att döma. Du nämner inte avståndet mellan bärlinorna men jag gissar att avståndet mellan plintarna är ca 2 meter. Med det plintavståndet behöver bärlinorna ligga med 1 meters avstånd för att belastningen på dessa inte ska bli för hög med hänsyn till dimensionen (45x170). För det mesta är det bättre att använda dubbelt virke till bärlinor. Då kan man som regel också gå ner i dimension. Däremot behöver du inte oroa dig för rötskyddet. 45x170 är NTR/A klassat och tål markkontakt.
 
Tack för svar!

Ja, plintavståndet är ca 2 m. Golvreglarna, 45x145, ska sedan ha en spännvidd på ca 2 m, cc 60. Det är alltså ca 2 m mellan bärlinorna, dock bara inre och yttre bärlina som är uppförd på bild. Ett överhäng på bärlinorna på upp till ca 50 cm mot huset.

Trädäcket är 6 m djupt på största delen och där är 4 rader bärlinor.

Men det är alltså OK att skarva utanför plint?
 
  • Gilla
Millenil
  • Laddar…
B Boende45 skrev:
Men det är alltså OK att skarva utanför plint?
Inte om man inte vet var man ska göra det. Det kräver kunskaper i byggnadsstatik som dina snickare saknar. Du kan rädda situationen genom att dubblera reglarna till de mellersta bärlinorna. De är mest utsatta. 2 meters spännvidd för 45x145 golvbjälkar är OK.
 
Menar du att jag ska dubblera golvreglarna som ska vila på bärlinorna eller skruva ytterligare en bärlina på den befintliga? Den får ju i sådana fall inget stöd av plint?
 
Efter att ha tittat lite noggrannare ser jag att några korta bärlinor endast har stöd av 1 plint.

Det kan ju knappast vara korrekt.

Träbärlinor i korsformning med endast en plint som stöd under korsningen på en grusig mark.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
En träbärlina stöds av en ensam plint i en grävd grund på ojämn mark.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Nej, du ska dubblera de mellanliggande bärlinorna (de som inte ligger ytterst). När balkar (dvs bjälkar) ligger på tre eller flera stöd brukar man kalla dem för kontinuerliga. Det innebär att om de är jämnt belastade så uppstår ett uppåtböjande vridmoment över stöden (plintarna) som motverkar det nedåtböjande vridmomentet som är störst mitt mellan stöden. Någonstans däremellan finns ett läge där vridmomentet är noll. Där kan man skarva utan problem. Jag tror inte dina snickare behärskar detta. Med tanke på att 140 kvm altan inte är gratis skulle jag skicka hem dem med hänvisning till att de visat att de saknar kompetens för jobbet.
 
D
Momentfria skarvar kallas det för va?
 
J justusandersson skrev:
Nej, du ska dubblera de mellanliggande bärlinorna (de som inte ligger ytterst). När balkar (dvs bjälkar) ligger på tre eller flera stöd brukar man kalla dem för kontinuerliga. Det innebär att om de är jämnt belastade så uppstår ett uppåtböjande vridmoment över stöden (plintarna) som motverkar det nedåtböjande vridmomentet som är störst mitt mellan stöden. Någonstans däremellan finns ett läge där vridmomentet är noll. Där kan man skarva utan problem. Jag tror inte dina snickare behärskar detta. Med tanke på att 140 kvm altan inte är gratis skulle jag skicka hem dem med hänvisning till att de visat att de saknar kompetens för jobbet.
Förstår inte riktigt hur jag ska dubblera den inre bärlinan. Över skarven kan jag skruva en bit bärlina på ena eller på båda sidor.


Vissa delar av den yttre bärlinan är kapad väldigt kort, mindre än 2 meter och har därför stöd av endast 1 plint enligt min bild.

Är detta OK?
 
B Boende45 skrev:
Är detta OK?
Inte som det är gjort.
 
Om du ska behålla dimensionen 45x170 till bärlinorna måste de dubbleras (utom de som ligger ytterst). Se bifohade skiss.
Skiss av bärlinor i dimension 45x170, föreslagen dubbling, stödd av klossar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.