T
Jag fick 10/10 rätt, vilket är bättre än 2 533 andra personer som har gjort quizet "Kan du fälla träd?"
 
Jag fick 10/10 rätt, vilket är bättre än 2 629 andra personer som har gjort quizet "Kan du fälla träd?"
 
Jag fick 10/10 rätt, vilket är bättre än 2 698 andra personer som har gjort quizet "Kan du fälla träd?"
 
Jag fick 10/10 rätt, vilket är bättre än 2 730 andra personer som har gjort quizet "Kan du fälla träd?"
 
Jag fick 10/10 rätt, vilket är bättre än 2 766 andra personer som har gjort quizet "Kan du fälla träd?"
 
Jag fick 10/10 rätt, vilket är bättre än 2 849 andra personer som har gjort quizet "Kan du fälla träd?"
 
O
richardtenggren richardtenggren skrev:
Frågan där svaret är varselkläder känns konstig, finns ju många typer av plagg som går in under varselkläder och olika klasser osv.
Frågorna om varselkläder och om ålder för att få arbeta ensam borde förtydligas med att de avser yrkesmässig trädfällnings som faller under arbetsmiljölagen. Den som fäller träd privat på sin fritid får klä sig hur som helst och behöver inte vara myndig.
 
Redigerat:
  • Gilla
FredrikR och 1 till
  • Laddar…
Jag fick 10/10 rätt, vilket är bättre än 2 856 andra personer som har gjort quizet "Kan du fälla träd?"
Kanske ska byta bana
 
Jag fick 9/10 rätt, vilket är bättre än 1 754 andra personer som har gjort quizet "Kan du fälla träd?"
 
O Steamboy skrev:
Frågorna om varselkläder och om ålder för att få arbeta ensam borde förtydligas med att de avser yrkesmässig trädfällnings som faller under arbetsmiljölagen. Den som fäller träd privat på sin fritid får klä sig hur som helst och behöver inte vara myndig.
Och eftersom vi är på ett konsumentforum är ju privat det naturliga tänket, iaf hos mig och efter att dragit till med regnjacka vilket jag å andra sidan tyckte lät lika märkligt som varsel.. :crysmile::whistle:
 
75”
Jag fick 10/10 rätt, vilket är bättre än 3 213 andra personer som har gjort quizet "Kan du fälla träd?"
 
Jag fick 10/10 rätt, vilket är bättre än 3 215 andra personer som har gjort quizet "Kan du fälla träd?"
Ja jäklar, får jag motorsågkörkort nu?
 
10/10

Fast jag har aldrig använt ett lod för att se om ett träd lutar. Det går bra på ögonmått.

Några varselkläder för skogsarbete har jag heller aldrig ägt fast jag vet att man borde ha sådana enligt arbetarskyddet. För att spara på de dyra sågskyddsbyxorna och inte få in barr och snö överallt när jag klättrar på händer och knän och hasar på baken i skogen så brukar jag ha en overall utanpå. Vi har så stenigt så det kan bli litet akrobatiskt ibland.

Något motorsågskörkort har jag aldrig haft eller behövt (bor lyckligtvis i ett land utan sådant tokeri) men jag tror att 16-18 år är en skälig lägsta ålder att börja arbeta med motorsåg på egen hand. Jag var 17.
Jag gissade att åldersgränsen syftade på någon bestämmelse i Sverige så jag valde 18 som lägsta.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.